Mielipide: Miten niin aitoa avioliittoa ei ole?

Mielipide: Miten niin aitoa avioliittoa ei ole?

Piispainkokouksen pääsihteeri Jyri Komulainen ilmoitti joulun alla haastattelussaan kaikelle kansalle ilosanoman, ettei yhtä ja aitoa avioliittoa ole olemassakaan (K&k 7.12.). Perusteeksi hän mainitsee joukon erilaisia syitä, kuten moniavioisuus, muiden maiden, kulttuurien ja uskontojen monenlaiset käsitykset, avoliitto sekä jo monissa maissa ja joissakin kirkoissakin muuttunut avioliittokanta.

Perusteiksi avioliitolle eivät hänelle enää kelpaa Jumalan asetus ja Jeesuksen opetus ja vahvistus siitä. Täytyy siis olla niin, että ovat molemmat erehtyneet.

Mutta entä jos Jumala on erehtynyt jossain muussakin asiassa? Tai jos ihmisten kanta muuttuu jossain asiassa, muuttaako se myös Jumalan kannan asiaan? Ainakin piispainkokouksen pääsihteeri voisi kertoa, mistä tämä avioliiton ja kirkon virallisen kannan vastainen missio kumpuaa.

Hannu Ihalainen
Mikaelin seurakuntaneuvoston jäsen
Helsinki

Jyri Komulainen vastaa: Edes Raamatussa ei ole yhtä avioliittomallia

Hannu Ihalainen kritisoi haastatteluani (K&k 7.12.2017), jossa esittelen uskontotieteellistä tutkimustani Kirkon tutkimuskeskuksen Perhe ja avioliitto muutoksessa -kirjassa. Ihalainen tarttuu haastattelun otsikkoon ”Aitoa avioliittoa ei olemassakaan” ja näkee minun kyseenalaistavan Jumalan asetuksen.

Väitteeni perustuu empiriaan. Kun tutkitaan ihmiskunnan historiaa, avioliitto osoittautuu häkellyttävän monitahoiseksi ilmiöksi. Myös Raamattu tuntee monia tapoja järjestää miehen ja naisen välistä seksuaalisuutta, kuten Vanhan testamentin moniavioisuus.

Kirkon oppikaan ei ole pysynyt muuttumattomana. Kiinnostavaa on tietää luterilaisena, että reformaattorit hyväksyivät avioeron jälkeisen uudelleen avioitumisen. Luther jopa näki kaksinnaimisen ratkaisuna tiettyihin parisuhteen ongelmiin.

Tutkimuksessani totesin, että avioliiton historia punoutuu miehen ja naisen seksuaalisuuden ympärille. Sukupuolineutraali avioliitto merkitsee kvanttihyppyä avioliiton historiassa. Siksi on ymmärrettävää, että kirkot joutuvat perinpohjaisesti pohtimaan suhtautumistaan avioliittolain muutokseen.

Itselläni ei ole sen kummempaa agendaa kuin usko, että perehtyminen antropologiseen ja uskontotieteelliseen materiaaliin voisi hyödyttää keskustelua. Siksi kirjoitin tutkimusartikkelini ja annoin siihen liittyvän haastattelun.

Jyri Komulainen
dosentti, piispainkokouksen pääsihteeri
Helsinki

Jaa tämä artikkeli:

Kommentoi