Mikä sai hymähtämään helatorstaina?
Jan Ahonen toteaa Apostolien tekojen kertomuksesta Kristuksen taivaaseenastumisesta (K&k 24.5.), että "ajanlaskumme alun ihmisten maailmankuvalle voi hymähtää, mutta kertomuksen ytimessä on varhaisten kristittyjen vahva kokemus ja siitä kertominen olemassa olevalla käsitteistöllä".
Mikä saa hymähtämään opetuslasten maailmankuvalle? Hymähtää voi vain se, joka olematta silloin paikalla – ja siis mitään näkemättä ja kokematta – nyt luulee tietävänsä silminnäkijöitä paremmin, mikä on mahdollista ja mikä mahdotonta. Kuitenkin ne, jotka olivat silloin koolla, todistivat näkemästään ja kokemastaan. Tämä todistus olisi ollut sellainen kuin se on meille talletettu, mahtuipa se silloin vallinneeseen maailmankuvaan tai ei.
Miten Ahonen kertoisi asian nykyisellä käsitteistöllä? Hänen puheensa "kristillisestä ilmailupäivästä" ja "pyhästä kuurupiilottelusta" kielivät hänen ajattelevan käsitteillä, jotka nojaavat 1700-luvun ns. valistusajatteluun. Tämä yhä voimissaan kulkevan maailmankuvan ytimenä on tieteisusko, eli usko siihen, että empiirisen tieteen menetelmin voidaan tavoittaa koko todellisuus. Tälle luulolle voi hymähtää.
Juhani Alesaro
Jaa tämä artikkeli: