null Muutoksen jälkeen

Mahdoton ratkaisu. Mahdollisuus muutokseen -mainokset kertovat, miten usko vapautti muun muassa päihderiippuvuudesta ja syömishäiriöstä. Teologian tohtori Vesa Hirvonen kritisoi kampanjan uskonratkaisukeskeisyyttä, koska ihmisen tietoisen päätöksen korostaminen tekee uskosta jotakin ihmisen itsensä tekemää. Kuva: Jukka Granström

Mahdoton ratkaisu. Mahdollisuus muutokseen -mainokset kertovat, miten usko vapautti muun muassa päihderiippuvuudesta ja syömishäiriöstä. Teologian tohtori Vesa Hirvonen kritisoi kampanjan uskonratkaisukeskeisyyttä, koska ihmisen tietoisen päätöksen korostaminen tekee uskosta jotakin ihmisen itsensä tekemää. Kuva: Jukka Granström

Muutoksen jälkeen

Keravalaisen IRR-TV:n masinoima Mahdollisuus muutokseen -kampanja tavoitti lähes 180 000 kansalaista.

Viikonvaihteessa ulkomainonnasta poistunut Mahdollisuus muutokseen -kampanja jatkuu edelleen internetissä ja televisiossa joulukuun puoliväliin asti. Myös puhelinkeskusta pidetään edelleen auki.

Viime lauantaihin mennessä yhteydenottoja oli 176 905.  Kampanjaan liittyvien Youtube-videoiden katselukertoja on tähän asti ollut 55 119. Pieni osa yhteydenotoista on tullut puhelimitse sekä koemuutos.fi-sivuston chatissa.

– Pääasiassa yhteydenotot ovat olleet kirjatilauksia, koska kampanja rohkaisee tilaamaan ilmaiseksi Elämäsi muutos -kirjaa ja dvd:tä, kertoo kampanjan mediayhteyksistä vastaava IRR-TV:n apulaistoiminnanjohtaja Ari Talja.

25 000 painosmäärä on huvennut varastoista 400 kappaleen päivävauhdilla, ja Taljan mukaan 10 000 tilauksen määrä on rikkoutumassa kampanjan loppuun tultaessa, mikäli nykyinen tilaustahti jatkuu. Kirjakuriirit toimittavat kaikille halukkaille kirjat ja dvd:t kotiovelle. He ovat myös valmistautuneet käymään tarvittaessa keskusteluja hengellisistä asioista. Kaikille muille tilaajille kirjat ja dvd:t lähetetään postitse.

– Tilaajien sosioekonomiset taustat ovat kaiken tasoisia. Muutama päivä sitten eräs varakas perhe halusi saada kirjan. Kotona odotettiin innokkaasti kuriiria, jolle oli katettu ruokapöytä valmiiksi. Lopulta kolmen tunnin keskustelun päätteeksi kuriiri sai johtaa koko perheen Kristuksen yhteyteen, Talja sanoo.

– Toisinaan taas kuriirille huudetaan humalassa, että pudota vain kirja luukusta. Ihmisiä on kaikista yhteiskuntakerroksista. Joukossa on rikollisia, julkisuuden henkilöitä kaikista ikäluokista.

Kuriireja on yhteensä noin 800. He jakavat vastuutaan postinumeroalueittain.

 

Luterilaisten puuttuminen kampanjasta on julkisuudessa herättänyt jonkin verran huomiota. Nelosen Maria-talkshow’ssa 5.10. vieraillut IRR-TV:n toiminnanjohtaja Hannu Haukka perusteli luterilaisten poisjäämistä sillä, että ”he eivät ehtineet mukaan”.

Kuitenkin osa Helsingin kirkkoherroista torjui jo alkuvaiheessa yhteistyön, koska siinä nähtiin ”luterilaisuudelle vieraita piirteitä”. Tällaisena pidetään erityisesti niin sanottua uskonratkaisua. Uskonratkaisulla tarkoitetaan ihmisen omaan harkintaan perustuvaa tietoista päätöstä ottaa vastaan Jeesus.

– Oma näkemykseni on se, että kirkon sisällä ei ole tarvetta korostaa ratkaisua. Kirkossa on tarpeen korostaa pikemminkin sitä, että kun olen kirkon jäsen, myös elän sitä elämää, josta Jeesus puhuu, IRR-TV:n toiminnanjohtaja Hannu Haukka sanoo.

– Jos olet tässä mielessä Kristuksen seuraaja, niin mitä ihmeen ratkaisua enää pitäisi tehdä? Mutta jos olet kirkon jäsen, etkä elä sen mukaisesti, silloin on miettimisen paikka.

 

Uskonratkaisua on pidetty luterilaisuudelle vieraana, koska usko ymmärretään Jumalan lahjaksi, jota ihminen ei voi tietoisella harkinnallaan synnyttää.

– Luterilaisessa käsityksessä usko saa alkunsa kasteessa. Perimmiltään usko on Jumalan teko ja lahja. Se on Kristuksen läsnäolo ihmisessä pikemminkin kuin ihmisen oma tietoinen päätös tai sitoumus. Tällöin valokeilassa ei ole ihmisen oma kyky vaan yhteys Kristukseen, sanoo teologian tohtori, dosentti Vesa Hirvonen Helsingin yliopistosta.

Hirvonen näkee koemuuutos.fi-sivuston Askeleet muutokseen -tekstin osittain ongelmallisena. Tekstin alkuosassa ihmisen kyvyt luoda yhteys Jumalaan todetaan olemattomiksi, mutta sävy muuttuu pian, kun teksti vaatii, että ”jokaisen on henkilökohtaisesti pyydettävä Jeesus elämäänsä.”

– Rima kohoaakin huomattavasti, ja moni joutuu kysymään, miten pystyn itse päättämään tällaisesta.

– Lisäksi kampanjan materiaalissa usko näyttäytyy tiedollisena, kognitioiden tasolla toimivana tahdonalaisena sitoutumisena. Siitä katoaa uskon mysteeriluonne.

– Kun uskossa korostuu yksilön tietoinen päätös, siitä tulee jotain ihmisen itsensä tekemää. Seurauksena ajaudutaan Kristus-keskeisestä teologiasta ihmiskeskeiseen teologiaan.

Esimerkkinä toisenlaisesta ajattelusta Hirvonen pitää kehitysvammaisten rippikoulua.

– Siinä osallistujien tiedollinen hahmotuskyky on hyvin toisenlainen, eikä uskonkysymyksiä edes voi käsitellä sanallisesti tai tiedollisesti. Tällöin uskosta täytyy ”puhua” sanattomasti, elein, halauksin, yhdessä hiljentymällä. Silti syntyy yhteys Kristukseen.

Hirvosen mukaan kampanjan lähtökohdat ovat kuitenkin hyvät.

– Toisaalta opillisten sanamuotojen merkitystä ei ole tarpeen ylikorostaa, kun kuitenkin ihmiset ovat tosissaan. Lämpö ja rakkaus välittyvät, Jumala tekee työtään.

– Voidaan kysyä, kuinka paljon on merkitystä sillä, mitä täsmällisesti sanotaan. Eiväthän teologisesti vinksallaan olevat lauseet estä Kristuksen salattua läsnäoloa.

Juhani Huttunen

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Kuula: Se löytyi -kampanjan tiedostava kristillisyys tulee olemaan valtauomaa Suomessakin – kritiikin sijaan kirkon väen kannattaa liittyä siihen

Puheenvuorot

Hämmennyksen teologiat ja kulttuurikristillisyys eivät periydy seuraaville polville.


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.