null Muuttuva avioliitto

Sekalaiset liitot. Raamatun aviosuhteiden monimuotoisuus olisi nykylainsaäädännön kannalta mahdottomuus. – Raamatun avioliittokäsitys, Martti Lutherin aikainen avioliitto tai nykyaikainen avioliitto eivät ole merkitykseltään samoja asioita, sanoo dosentti Outi Lehtipuu.

Sekalaiset liitot. Raamatun aviosuhteiden monimuotoisuus olisi nykylainsaäädännön kannalta mahdottomuus. – Raamatun avioliittokäsitys, Martti Lutherin aikainen avioliitto tai nykyaikainen avioliitto eivät ole merkitykseltään samoja asioita, sanoo dosentti Outi Lehtipuu.

Muuttuva avioliitto

Lakialoite tasa-arvoisesta avioliittolaista pakottaa kirkon ulos poterostaan.

Teksti Juhani Huttunen
Kuva Hans Eiskonen
Kansalaisaloitteen tasa-arvoisesta avioliittolaista on tähän mennessä allekirjoittanut hieman yli 147 000 ihmistä.

Tavoite meni rikki jo aloitteen ensimmäisenä päivänä. Eduskunnan on otettava lakialoite käsittelyyn, mikäli vähintään 50 000 äänioikeutettua Suomen kansalaista kuuden kuukauden kuluessa allekirjoittaa aloitteen.

Ylivoimainen enemmistö allekirjoittajista on seurakuntalaisia. Virallisesti kirkko kuitenkin opettaa, että avioliitto on tarkoitettu ainoastaan miehen ja naisen väliseksi.

Piispojen vuonna 2008 julkaisema puheenvuoro Rakkauden lahja selittää avioliittoa näin:

”Kirkko uskoo, että luodessaan ihmisen mieheksi ja naiseksi Jumala asetti avioliiton heidän yhteiseksi elämänmuodokseen.”

Kirkon käsityksen mukaan avioliitto ei kuulu seksuaalisille vähemmistöille. Mutta millaisia olivat Raamatun avioliitot?

Uuden testamentin eksegetiikan dosentin Outi Lehtipuun mukaan avioliittoinstituutio on kulttuurisidonnainen.

– Tyypillistä on, että Vanhan testamentin hepreassa sanaa avioliitto ei ole lainkaan, Lehtipuu sanoo.

– Juridisena instituutiona avioliittoa tärkeämpi on kihlaus, jossa sovitaan avioliitosta. Tällöin avioliitto merkitsee ennen kaikkea sukupuolisuhdetta.

Lehtipuun mukaan avioliittoa tärkeämpi käsite Raamatussa on perhe, joka on tärkeä taloudellinen yksikkö.

– Avioliiton sijaan Raamatussa painoa on sekä Vanhan testamentin heprean sanalla bêt että Uuden testamentin kreikan sanalla oikos , jotka molemmat tarkoittavat taloa, taloutta ja perhekuntaa. Lisäksi Uuden testamentin gamos eli häät tarkoittaa myös avioliittoa.

– Nykyajan länsimaiseen avioliittoon nähden Raamatun avioliitto oli erilainen siten, että siinä ei ollut ensisijaisesti kyse kahden ihmisen emotionaalisesta suhteesta vaan eri sukujen päätöksestä hallita perinnöksi jäävää omaisuutta, Lehtipuu sanoo.

Raamatun avioliitot eivät myöskään olleet itsestään selvästi yhden miehen ja yhden vaimon suhteita.

– Vanhassa testamentissa patriarkkojen ja kuninkaiden perheet ovat poikkeuksetta moniavioisia.

– Yksi näkökulma tähän on, että voidakseen elää kunniallisesti nainen tarvitsi laillisen suhteen mieheen. Jos esimerkiksi sotien vuoksi miehiä oli vähemmän kuin naisia, ei muita vaihtoehtoja ollutkaan.

Samalla moniavioisuus oli Lehtipuun mukaan elintasosymboli.

– Köyhällä ei ollut varaa pitää useita vaimoja.

Suomessa laki tasa-arvoisesta avioliitosta on tulossa eduskunnan käsittelyyn. Ruotsissa tasa-arvoinen avioliittolaki hyväksyttiin 2009.

– Laki hyväksyttiin suurella äänten enemmistöllä. Vain kristillisdemokraatit panivat vastaan, kertoo Ruotsin Härnösandin hiippakunnan piispa Tuulikki Koivunen Bylund .

Hänen mukaansa kirkko on kuitenkin ollut tässä asiassa valtiota edistyksellisempi.

– Jo vuonna 1974 kirkko teki selvityksen, jossa se suhtautui myönteisesti homoseksuaaliseen rakkauteen.

Koivunen Bylundin mukaan kirkko ei tehnyt omaa päätöstään valtion painostuksesta vaan puhtaasti teologisista perusteluista.

– Ensiksi korostettiin luomiskertomuksen uudelleentulkinnan välttämättömyyttä. Kirkon mukaan avioliitossa on kysymys ainutlaatuisesta parisuhteesta, jossa painotetaan enemmän henkilöyhteyttä kuin sukupuolisuutta.

– Toiseksi kirkko korosti, että rakkauden käsky on kaikkien käskyjen yläpuolella, Koivunen Bylund sanoo.

Tämän lisäksi teologit totesivat, että Raamattu ei edes ole kovin kiinnostunut avioliiton käsitteestä.

– Kun Raamattu puhuu ihmisten välisistä suhteista, kysymys on enimmäkseen rikkaiden ja köyhien tai herrojen ja orjien välisistä suhteista.

– Lisäksi kirkko katsoi, että myös uusi avioliittomalli täyttää perinteiset avioliiton tuntomerkit: rakkauden, intiimiyden, seksuaalisuuden, elinikäisen uskollisuuden ja vastuun.

– Kun itse tulin piispaksi, yritin tarjota asiasta keskustelua, mutta se ei kiinnostanut enää ketään.

– Meillä on täällä muutamia mies- ja naispareja kirkkoherroina, eikä se tunnu ketään häiritsevän, Koivunen Bylund sanoo.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Pohjoisen liberaalit ehdottavat papeille omantunnonvapautta nais- ja miesparien vihkimiseen

Ajankohtaista

Uuden kirkolliskokousaloitteen tavoitteena on yhdistää eri tavoin ajattelevia. Tulkaa kaikki -liike epäröi allekirjoittamista.


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.