null Maria Sid: "Suomalainen nainen on kuin pistaasipähkinä"

Ruotsissa Maria Sidiä on jopa vähän pelätty, koska hän on niin suoraviivainen ja vahvan oloinen.

Ruotsissa Maria Sidiä on jopa vähän pelätty, koska hän on niin suoraviivainen ja vahvan oloinen.

Hyvä elämä Ajankohtaista

Maria Sid: "Suomalainen nainen on kuin pistaasipähkinä"

Äidinmaa-musikaali kertoo naisista talvisodan aikana. Samalla se selittää, miksi me suomalaiset olemme sellaisia kuin olemme.

– Äidinmaa-musikaali kertoo siitä, mitä naiset tekivät Suomessa talvisodan aikana. Se kertoo myös siitä, miten me vieläkin elämme sodan jälkimainingeissa. Asiat, jotka tapahtuivat sodan takia, vaikuttavat sukupolvesta toiseen, Maria Sid kertoo.

Sid asuu nykyisin Tukholmassa. Kun hän sai ohjattavakseen Äidinmaan, hän alkoi tutustua talvisodan tapahtumiin toden teolla. Aiemmin häntä eivät sota-ajan tapahtumat olleet paljon kiinnostaneet.

Nyt Sid on ymmärtänyt, miten paljon sota on vaikuttanut meihin suomalaisiin.

– Olen tajunnut oikeastaan vasta Suomen rajojen ulkopuolella, että suomalainen nainen on niin sisukas, että hänet pitäisi brändätä. Suomalainen nainen on kuin pistaasipähkinä: kova päältä mutta pehmeä sisältä.

Ruotsissa Sidiä on jopa vähän pelätty, koska hän on niin suoraviivainen ja vahvan oloinen.

– Ohjatessani siellä fiilis on ollut, että nyt on paikalla se hurja, suomalainen nainen. Aloin miettiä, että mitä ihmettä tämä tällainen on.

Naisten höösääminen on sota-ajan perintöä

Maria Sid on havainnut, että usein suomalaiset naiset huolehtivat miehestään. Hän muistaa oman isoäitinsäkin sanoneen, että "mene nyt jo kotiin hoitamaan miestäsi".

– Naisten höösääminen on perintöä siitä, kun he ensin jäivät yksin lasten kanssa miesten lähtiessä sotaan ja sitten heidän piti tukea miehiä sodan aikana kirjeitse ja lomilla olemalla lempeä. Seuraavaksi miehiä piti lohduttaa, kun he tulivat takaisin, ja lopulta heitä piti pitää aisoissa, koska monet miehet traumatisoituivat ja lääkitsivät itseään viinalla.

Sid näkee suomalaisessa rillumareikulttuurin ihannoinnissa samaa tematiikkaa. Miehet ryyppäävät, ja sankareitamme ovat irwin goodmanit ja muut oikeastaan traagiset hahmot.

Suomalainen nainen on niin sisukas, että hänet pitäisi brändätä."

– Ihailemme myös sankarin romahtamista. Luulen, että se on seurausta siitä, että sodan tapahtumista ei puhuttu.

Ruotsalaisten miesten pehmeys sai Sidin huomaamaan, mikä ero on ruotsalaisen ja suomalaisen miehen välillä.

– Ruotsalaiset miehet kommunikoivat paljon, ja siellä parisuhteissa roolijako on erilainen. Kun aloin tutkia sotaa ja naisia, tajusin, että suomalaisten miesten jäyhyys ja pidättäytyväisyys tulevat sodasta.

Nykymiehet osaavat puhua tunteista

Aikaa on kulunut, ja Maria Sidistä tuntuu, että nyt vasta sodasta ja sen kauheuksista voi vähän puhua.

– Tavallaan on alkanut uusi aika. Puhumisen kulttuuri laajenee ja miehen rooli muuttuu. Eikä suomalaisen naisen pidä höösätä, vaan seistä omilla jaloillaan ja uskaltaa rakastaa.

– Me puhumme tunteista paljon enemmän kuin ennen. Ymmärrän hyvin, että kriittisinä aikoina ei ole voimavaroja keskittyä niihin. Nykyisin nuoret miehet osaavat olla tunteellisia, puheliaita ja herkkiä, ja se on minusta fantastista. Se on merkittävä asia tasa-arvossa.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Kultakauden naistaiteilijat eivät kaunistelleet arkea

Hyvä elämä Ajankohtaista

Uran ja perheen yhteensovittaminen onnistui vain harvalta naiselta.


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.