null Nunnia ja kaupallisia konnia

Nunnia ja kaupallisia konnia

Mainoksissa luostarisisaret palvelevat ihan muuta kuin Herraa. Ja välillä hyvin vähissä vaatteissa.

Benetton

Valokuvaaja Oliviero Toscanin Suuteleva nunna on yksi mainonnan ikonisimpia nunnakuvia. Kuvalla oli niin paljon voimaa, että Vatikaani kielsi sen käytön Italiassa. Myös Ranskassa mainoskampanja vedettiin julkisuudesta.

Vaatefirma Benetton teki Toscanin kanssa kohukampanjoita kahdenkymmenen vuoden ajan. Yhteistyö päättyi 2000-luvun alussa.

Equinox

Amerikkalaisen liikuntakeskus Equinoxin mainoskampanjassa kolme nunnaa piirtää lihaksikasta alastonta miesmallia. Neljäs nunna kurkkii kaipaavasti rautaoven takaa.

”Mainos kertoo paljon muoti- ja mainosmaailman perverssistä pakkomielteestä pilkata ja seksualisoida katolista uskontoa”, tiivisti C.J. Doyle Massachusettsin katolisesta kirkosta. Liikuntakeskus puolustautui nopeasti: ”Kautta historian ihmiskehoa on esitetty taiteessa.”

Cosmofon

Kukkulan laella kohoaa nunnaluostari, jossa on palveltu Herraa hiljaisuudessa jo 140 vuoden ajan. Hiljaisuuslupaus otetaan vakavasti: ruokapöydässä nunna lähettää tekstiviestin vastapäätä istuvalle sisarelle halutessaan suolaa. Pian häneltä pääsee aivastus, ja kaikki pöydän ympärille kokoontunet sisaret tekstaavat ”Terveydeksi”.

Makedonialaisen puhelinoperaattorin ilmaisia tekstiviestejä mainostava tv-spotti voitti hopeaa Epica-mainoskilpailussa.

Tide

Tällä nunnalla on ollut likainen salaisuus jo vuosia. Hän ei ole pessyt pyykinpesukonettaan. Muut sisaret alkavat karsastaa tunkkaiselta tuoksuvaa sisarta, joka katsoo kaipaavasti taivaalle ja löytää sieltä avun, Tide-pesukoneenpuhdistajan: ”Puhtaat vaatteet lähtevät puhtaasta koneesta.” Ja nunna pääsee pelaamaan krokettia muiden luostarin asukkaiden kanssa.

Mainoksen takana on kuuluisa toimisto Saatchi & Saatchi.

Talens

Nunnamainosten klassikoksi on noussut 1990-luvun alussa valmistunut liimamainos. Liima pelastaa pienen poikapatsaan – ilmeisesti vauva-Jeesuksen – jalkojen välistä pudonneen olennaisen osan, jonka kaksi noviisia kiikuttaa abbedissalle. Toinen nunnista kääntää lopussa liimatun ulokkeen leikillisesti ylöspäin.

Espanjalaisen mainostoimisto Casadevall Pedreno & SPR:n tuotos palkittiin Cannesin maineikkailla mainosfestivaaleilla Grand Prix -palkinnolla.

Antonio Federici

Paheelliset nunnat ovat mainonnan tuttua kuvastoa. Tällä nunnalla on paheita vaikka muille jakaa. Hän on raskaana ja auttamassa nuorta pappia kuoriutumaan vaatteistaan. Kaiken takana on jäätelö. Jäätelövalmistajan mainossarja kiellettiin Englannissa loukkaavana. Neljän mainoksen sarjassa kolmessa on pääosassa langennut nunna, ja neljännessä jäätelö viettelee kiihkeissä tunnelmissa yllätetyn pappikaksikon. Sloganit ”Antaudu viettelykselle” ja ”Jäätelö on uskontomme” eivät jääneet elämään.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.