null Pääkirjoitus: Puhu, minä kuuntelen

Puheenvuorot

Pääkirjoitus: Puhu, minä kuuntelen

Kun ahdistaa, apua on tarjolla. Jos auttajaa ei löydy lähipiiristä, netin hakukone listaa useita eri tahoja, joiden puoleen kääntyä. Ensimmäisten joukossa on myös kirkon ylläpitämä Palveleva puhelin.

Palveleva puhelin täyttää lokakuussa 50 vuotta. Se on maamme vanhin puhelinauttaja, jonka moni tuntee ainakin nimeltä. Soittajien aiheet ovat pysyneet samoina vuosikymmenten ajan. Mieltä painavat ihmissuhteiden solmut tai niiden puute, sairaus, itsemurha-ajatukset, elämän mielekkyys ja syyllisyys.

Palvelulle on edelleen kysyntää, sillä vuodessa puheluita tulee noin 180 000. Viime kesänä yhteydenottoja tilastoitiin 35 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin, eli noin 20 000 puheluyritystä kuukaudessa. Näistä 40 prosenttiin ehdittiin vastaamaan.

Päivystäjiä on kaikkiaan noin kaksi tuhatta, joista vapaaehtoisia kaksi kolmannesta. Päivystysvuoro on monelle mielekäs vapaaehtoistehtävä, jossa tuntee olevansa avuksi lähimmäisilleen. Toiminta perustuukin kirkon tehtävään auttaa niitä, joiden hätä on suurin. Muita kantavia periaatteita ovat nimettömyys, luottamuksellisuus ja asiakkaan kunnioittaminen.

Puhelin on saanut ajan myötä rinnalleen myös muita auttamisen välineitä. Netissä kirkolla on ollut vastaava palvelu vuodesta 2005. Nykyään auttajaan saa yhteyden myös Facebookin chatissa. Myös nuorille on omia kanavia, kuten tekstiviestipalvelu Tekstaritupu.

Palvelevassa puhelimessa ja netissä ihminen voi käsitellä asioitaan nimettömänä. Jos se ei riitä, on jokaisessa seurakunnassa mahdollisuus keskusteluapuun myös kasvokkain. Papin tai diakoniatyöntekijän kanssa voi sopia myös tapaamisten sarjasta. Tällöin jo tieto siitä, että omaa elämäntilannettaan pääsee säännöllisesti käsittelemään, auttaa eteenpäin. Työntekijöiden yhteystiedot löytyvät seurakuntien verkkosivuilta. Useissa seurakunnissa toimii niin sanottu Papin puhelin, johon vuorossa oleva pappi vastaa iltayhdeksään asti.

Netin kautta löytyy apua, mutta joku on nähnyt avuntarpeessa myös bisnesidean. Kuulevasta korvasta saatetaan veloittaa euroja minuutilta. Palveleva puhelin, samoin kuin muut kirkon auttamisen muodot, ovat apua tarvitseville ilmaisia.

PS.

Auttajan tärkeimmät työkalut ovat korvat ja sydän. Ne löytyvät meiltä jokaiselta.

Kirjoittaja on Essen päätoimittaja.

urpu.sarlin@evl.fi

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Palvelevaan puhelimeen saa soittaa asiassa kuin asiassa

Hyvä elämä

Kuuntelijana toimii koulutettu vapaaehtoinen.


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.