null Pääkirjoitus: Rauhaa, vain rauhaa

Puheenvuorot

Pääkirjoitus: Rauhaa, vain rauhaa

Maailman melskeen ja elämän myrskyjen keskellä meillä on oikeus ja oikeastaan velvollisuuskin rauhoittua. Joka ei pidä huolta itsestään, ei jaksa pitää huolta toisistakaan. Jos ei rakasta itseään, ei voi rakastaa lähimmäistäänkään. Ihminen tarvitsee vaivannäön rinnalle lepoa, arjen vastapainoksi pyhää. Toivottakaamme siksi toisillemme ja suokaamme itsellemme joulun rauhaa.

Sinullekin, jota tällä hetkellä painavat erityiset huolet, murheet tai surut. Sinulle, joka olet yksinäinen. Sinulle, jonka terveys on pettänyt. Sinulle, joka olet menettänyt läheisesi. Sinulle, jonka ihmissuhteet rakoilevat ja repeilevät. Sinulle, joka olet työtä vailla. Sinulle, jolla on liian pieni palkka kattamaan elämän kaikkia menoeriä. Sinullekin joulun rauhaa kaiken tämän keskellä.

Onnellinen hän, jolla on usko joulun lapseen, ihmiseksi ihmisten maailmaan syntyneeseen Jeesukseen Kristukseen, sillä hänellä on enemmän. Hänellä on Vapahtaja. Joulun lapsi ei vapahda meitä elämästä eikä maailmasta, ei melskeistä tai myrskyistä. Huolet, murheet ja surut kuuluvat ihmisen osaan. Niiden keskelle joulun lapsikin syntyi, ihmisen osaan, että meillä rauha olisi.

Kaikilla meillä on kipumme ja ilomme, murheemme ja nautintomme ihan riippumatta siitä, uskommeko Jeesukseen vai emme. Niistä hän ei meitä vapauta. Hän vapauttaa meidät elämään niiden kanssa. Se rauha on siinä, että Jeesukseen uskovalla on jotain mihin nojata, mihin turvata, mihin kurottaa silloinkin kun ihmisvoimat eivät riitä, kun kaikki pettää.

Monen meistä täytyy myöntää, että usko Jeesukseen on usein aika heikko tai horjuva. Sitä varten meillä kuulkaa on olemassa kirkko. Kirkko, jossa luetaan muun muassa jouluevankeliumi. Kirkko, jossa rukoillaan ja lauletaan yhdessä. Kirkko, jossa vietetään ehtoollista. Kirkko, jossa voi olla hiljaa. Kirkko, jossa saa olla huolineen, murheineen ja suruineen Jeesusta lähellä. Kirkko, jossa usko voi herätä ja vahvistua. Kirkko, jossa saa olla rauhassa.

Älkää pelätkö, minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra. Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.

Kirjoittaja on Kirkko ja kaupunki -lehden päätoimittaja.
seppo.simola@evl.fi

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.