null Paaston kuulas musiikki

Paaston kuulas musiikki

Pääsiäispaasto on rutiinien rikkomisen aikaa. Nyt televisio-illan voi vaihtaa rauhoittavaan, toivoa tuovaan musiikkiin.

Teksti Risto Nordell
Kuva Plainpicture / Kuvaario


LEVY Arvo Pärtin musiikissa ei tapahdu ulkoisesti paljon. Se on usein hidasta liikettä, väräjäviä sointikenttiä ja syvää rauhaa. Musiikki ammentaa toisinaan keskiaikaisesta kirkkomusiikista, jonka säveltäjä on hienovaraisesti tuonut omaan aikaamme.

Tonü Kaljusteen johtamalla Viron filharmonian kamarikuoron ja Tallinnan kamariorkesterin levyllä In Principio (ECM 476 6990) on helppo antautua Pärtin vietäväksi. Syvimmin koskettavia teoksia ovat muun muassa Da Pacem Domine ja Für Lennart Meri in memorian. Da pacem domine perustuu keskiaikaisen gregoriaanisen sävelmän tekstiin, jota Pärt alkoi säveltää maaliskuussa 2004, Madridin tuhoisten pommi-iskujen jälkeen. Tuloksena on ylimaallista rauhaa huokuva hiljainen rukous, joka asettaa enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia. Lennart Meren muistolle omistettu jousiorkesteriteos maalaa tummilla ja syvillä väreillä, mutta kaiken takaa kuultaa kuitenkin harsomainen toivon valo.
 

LEVY Jarmo Lehdon johtamana Uspenskin katedraalikuoron Iankaikkisesta iankaikkiseen -levy on omistettu Leonid Bashmakovin musiikille. Se sisältää Suuren paaston, kärsimysviikon ja pääsiäisen veisuja.

Bashmakovin musiikki on kohtuullisen modernia, mutta vankasti sidoksissa ortodoksisen kirkkomusiikin perinteeseen. Levy on jaettu kolmeen teemaan: katumukseen, kärsimykseen ja ylösnousemukseen. Laajimmat solistiset teokset ovat Pyhän Andreas Kreetalaisen katumuskanoniin sävelletty Auttaja ja suojelija sekä Suuren perjantain kolme prokimenia. Niissä keskeinen rooli on Esa Ruuttusella .

Pappina veisujen tekstit avautuvat hänelle tavallista oopperalaulajaa syvällisemmin. Ruuttunen on parhaimmillaan hiljaisten ja herkkien pianissimoiden hartaudessa. Forteissa hänen baritoniinsa ilmestyy paikoin tuskaista paatosta, joka tuo mieleen Paavo Ruotsalaisen kilvoituksen Joonas Kokkosen Viimeisissä kiusauksissa .

Iankaikkisesta iankaikkiseen -levy sisältää myös piilopedagogisen opetuksen meille kuuntelijoille: antautumalla ennakkoluulottomasti uuteen ja tuntemattomaan saattaa sielumme rikastua niin hengellisesti kuin musiikillisestikin.
 

LEVY Sopraano Piia Komsin levyn Solaris – Solace in song (PRCD-2070) teemoissa rukous ja rukouksellisuus ovat vahvasti mukana. Mistään helppohintaisesta hengellisen musiikin levystä ei kuitenkaan ole kyse, vaan täysverisestä taidemusiikkilevystä.

Komsin säveltäjävalinnat kattavat laajan tyylillisen alueen: Einojuhani Rautavaara , Lili Boulanger , Johann Sebastian Bach , Aija Puurtinen , Franz Schubert ja Mauno Järvelä .

Laulajan kanssa levyllä musisoivat Zagros-kvartetti, urkuri Pertti Eerola ja huilisti Anna Aminoff . Meditatiivisen musiikin vastapainona mukana on repivän ristiriitaisia ja vavahduttavia tekstejä kuten Heinz-Juhani Hofmannin Hysteria ja Rukous.

Komsin kirkas ja instrumentaalinen ääni on korkean koloratuurisopraanon. Levyn hienoimmat hetket koetaan aikamme musiikin parissa, jossa voi ihailla erityisesti Komsin äänen soittimellisuutta ja taiteilijan kykyä sovittaa itsensä osaksi kamarimusiikillista kokonaisuutta.

Levyn rohkeasta ohjelmistosta hyvä esimerkki on suosikkini, Aleksander Raskatovin Kaddish, koskettava juutalainen rukous, jonka Piia Komsi laulaa arameaksi.
 

LEVY Sergei Rachmaninovin Vigilia on mahtava kuorosinfonia, jonka säveltäjä kirjoitti kahdessa viikossa sotavuonna 1915. Se edusti vanhan ortodoksisen kirkkolauluperinteen uutta tulemista aikana, jolloin myös muu venäläinen musiikki pyrki löytämään oman kansallisen identiteettinsä.

Musiikissa Rachmaninov käyttää hyväkseen mestarillisella tavalla kaikkein vanhinta venäläistä znamenni-sävelmistöä keskiajalta. Traagista oli, että vain pari vuotta Vigilian ensilähetyksen jälkeen Venäjän vallankumous muutti koko maan kirkollisen elämän.

Niin tunnettu kuin Rachmaninov onkin romanttisista pianokonsertoistaan, hän itse piti Vigiliaa yhtenä parhaimmistaan. Teos on täynnä suuria dramaattisia nousuja ja niiden vastapainoksi hiljaisia rukoushuokauksia, kuten usein konserteissakin kuultu hellä Bogoroditse Devo.

Latvian kamarikuoron levytys (Ondine-1206-5) tekee vaikutuksen rehevillä ja täyteläisillä bassoäänillä ja sopraanojen huikaisevalla kirkkaudella.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Keskiajan sävelet tarjoavat lepoa ja lohtua – meditatiivinen rukouslaulumessu on entistä mietiskelevämpi

Hengellisyys Ajankohtaista

Ikivanhat laulut, hiljaisuus ja levollisuus houkuttelevat ihmisiä Kallion kirkkoon joka keskiviikko.


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.