Vihaiset linnut auttavat ärtynyttä.
Pelaaminen auttaa
Negatiivinen tunnetila voidaan poistaa tai sitä voidaan heikentää pelaamalla yksinkertaista elektroniikkapeliä, väittävät Juha Siira ja Mikael Saarinen teoksessaan Tunnekartalle — tietoisempaan tunne-elämään (Kirjapaja 2011).
Esimerkiksi hetkellä, jolloin kiire laukaisee väsymyksen tunteen, otetaan kännykkä tai läppäri esiin ja aletaan pelata voitto mielessä. Harjoitusta toistetaan, kunnes kiire ei enää automaattisesti laukaise väsymystä. Samaan tapaan pelaaminen voi auttaa vaikkapa ärtymyksen tai pettymyksen tunteisiin.
Maallikon korvin tämä kuulostaa jonkinlaiselta insinööripsykologialta. Ei kai nyt vain lakaista ongelman todellisia syitä maton alle? Teoksen toinen tekijä, psykologi ja psykoterapeutti Juha Siira vakuuttaa, että näin ei ole. Tutkimustulosten valossa kyseessä on tehokas menetelmä.
— Pelaaminen on yksi mahdollinen työkalu negatiivisten ajatusten ja tunneongelmien voittamiseksi, mutta se on vain hyvin pieni osa kokonaisuutta, Siira sanoo.
Tietokonepelien ja pelikonsolien ääressä viihtyvien ei siis pidä innostua liikaa ja vetää sitä johtopäätöstä, että kaikki ongelmat ratkeavat pelaamalla.
— Näin ei ole missään nimessä. Pelaaminen on tässä tapauksessa väliintulo, jolla pyritään vaikuttamaan yksittäisiin negatiivisiin ajatuksiin. Sitä ennen täytyy olla selvillä, mihin pitää vaikuttaa. Sen selvittämiseksi pitää havainnoida omia tunteitaan ja ajatuksiaan ja tehdä niiden perusteella tunnekartta. Sen laatiminen on pitkäaikainen prosessi, Siira kertoo.
Jaa tämä artikkeli: