Perehdy pelaamiseen ennen kuin huolestut
- Pelaaminen sopii hyvin bussin odotteluun, tuumivat Aapo Holma (vas.), Nyyrikki Kankaanpää ja Kauri Kopperoinen.

- Pelaaminen sopii hyvin bussin odotteluun, tuumivat Aapo Holma (vas.), Nyyrikki Kankaanpää ja Kauri Kopperoinen.

Perehdy pelaamiseen ennen kuin huolestut

Asiantuntijan mielestä yleisiä peliaikarajoituksia on mahdotonta julistaa, koska lapset ovat erilaisia.

Moni vanhempi on hämmentynyt lapsensa ajankäytöstä digitaalisten pelien parissa. On mukavaa, kun lapsi ei ikävysty, mutta mitä pelaaminen merkitsee aivoille, sosiaalisuudelle, fysiikalle? Mikä olisi sopiva peliaika?

Vanhempien epävarmuus digipelaamisen suhteen on tuttua kasvatustieteilijä Mikko Meriläiselle, joka tekee väitöskirjaa pelikasvatuksesta. Hänen mielestään suuri osa huolesta on turhaa, mutta ymmärrettävää.

– Suhteessa peleihin on iso sukupolvikuilu jopa nuorten vanhempien kohdalla, hän sanoo.

Pelit ja laitealustat kehittyvät vauhdilla, ja viime vuosina tietokonepelaamisen suosio on räjähtänyt. Siinä menossa isän teiniaikojen peliosaaminen on nykylapsen mielestä säälittävää, eiväkä äidin Excel-taidot auta ymmärtämään pelimaailmaa sen paremmin.

– Kun lapsi keskittyy pelaamiseen, kotiin syntyy eräänlainen näkymätön tila, jota vanhemmat eivät tunne eivätkä pysty hallitsemaan. Koetaan, että peliin uppoutunut lapsi on puheen ja auktoriteetin ulottumattomissa, Meriläinen kuvailee.

 

Isän teiniaikojen peliosaaminen on nykylapsen mielestä säälittävää.

 

Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry:n pelitaitoprojektin asiantuntija Teresa Tenkanen haluaa rentouttaa pelimaailman hämmentämiä vanhempia. Ihminen on aina pelannut, hän muistuttaa. Vaikka tietokonepelaamisessa on piirteitä, jotka ovat aikuisille vieraita, se on lopultakin vain vanhan asian uusi muoto.
 

Lapsi tulee koulusta kotiin, jysäyttää repun lattialle, syö välipalan kännykkää näppäillen ja asettuu pelaamaan tietokoneella. Eikö se voi tehdä jotain muuta?
 

Pelitutkijoiden mukaan pelaamista tarkastellaan kummallisen usein hyötynäkökulmasta, vaikka lapsetkin tarvitsevat silkkaa rentoutumista. Pelit ovat leikkiä ja oppimista.

Digitaalinen pelaaminen on niin uusi ilmiö, että pitkittäistutkimuksia sen vaikutuksista ei vielä ole. Tutkitusti pelaaminen kuitenkin helpottaa kielten oppimista, kokonaisuuksien hahmottamista, silmän ja käden yhteispeliä, avaruudellista hahmottamista ja syy–seuraussuhteiden ymmärtämistä.

Teresa Tenkanen kertoo, että pelaaminen voi jopa vahvistaa sosiaalisia taitoja, sillä pelaajat puhuvat usein keskenään verkon keskusteluohjelmien kautta. Pelikavereista saa ystäviä kuten minkä hyvänsä harrastuksen piiristä. Pelitapahtumiin kokoonnutaan paitsi seuraamaan peliturnauksia, myös tapaamaan verkosta tuttuja kavereita.

 

Pelaaminen helpottaa kielten oppimista, kokonaisuuksien hahmottamista, silmän ja käden yhteispeliä sekä syy–seuraussuhteiden ymmärtämistä.

 

Lapsi luo kärsivän katseen vanhempaansa ja tempoo kuulokkeet hetkeksi pois. – Siis mä en todellakaan voi tulla syömään. Jos mä keskeytän nyt niin me hävitään ja mä saan bannit. – Mitkä pannit, yrittää vanhempi tiedustella, mutta lapsi on jo palannut peliavaruuteen ja yhteys maan päälle menetetty.


Bannin eli osallistumiskiellon saa joihinkin peleihin, jos keskeyttää. Ikävintä, mitä isä tai äiti voi tehdä, on kiskoa lapsi pelin äärestä tai piuhat seinistä. Silloin koko verkossa pelaavan joukkueen peli on menetetty - aivan kuin jalkapallokentältä poistettaisiin ykskaks maalivahti. Pelikielto pamahtaa ja katkeruus kasvaa. Kannattaa sopia pelaamisesta tietyn jakson eikä kellon mukaan.

Tutkijat arvioivat, että liikapelaamista on melko vähän, ja sen kohdalla kannattaa miettiä syitä. Yksinäisyys, masennus ja koulukiusaaminen saattavat olla ylenmääräisen pelaamisen taustalla.

– Silloin lapsi pelaa liikaa, jos hänen muu elämänsä kärsii, tiivistää Teresa Tenkanen.

Jos koulu sujuu, sosiaaliset suhteet toimivat eikä väsymys vaivaa, asiat ovat hyvin. Yleisiä peliaikarajoituksia on mahdotonta julistaa, niin yksilöllisiä lapset ovat.


Jättäisikö sen sitten sinne pimeään pelaamaan, kun kaikkihan on hyvin?


Vaikka pelikasvattajat haluavat vähentää turhaa huolta, he eivät päästä vanhempia vastuusta. Kannattaa pitää kiinni sovituista peliajoista ja noudattaa peleihin merkittyjä ikärajoituksia. Välillä lapsen on liikuttava, kuten tietokoneella näpyttelevän aikuisenkin.

Pakilalaiset 6.-luokkalaiset pojat Aapo Holma, Kauri Kopperoinen ja Nyyrikki Kankaanpää harrastavat ja ovat ulkona niin paljon, että aikaa pelaamiselle jää vain noin puolitoista tuntia päivässä. Pojat tuntevat muutamia ikätovereita, jotka pelaavat enemmän, jopa välitunnilla vessassa tai öisin. Jos lapset vetoavat siihen, että kaverit saavat pelata myöhään, unitutkimus tukee vanhempia. Valoa hehkuva näyttö tulisi sulkea pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Pojat kertovat, että pelien suosio rakentuu kahta kautta.

- Mitä helpompi peli, sen koukuttavampi, arvioi Nyyrikki, joka pelaa melko vähän, tyypillisimmin automatkoilla.

- Mitä korkeammalle pelitasolle pääsee, sen koukuttavammaksi se tulee, lisää Kauri ja kuvailee innostuneesti lempipelinsä tarjoamia strategiamahdollisuuksia.

 

Pojat tuntevat kavereita, jotka pelaavat jopa välitunnilla vessassa tai öisin.

 

Teknologia kehittyy, ja yritykset tarjoavat yhä mukaansatempaavampia pelikokemuksia. Vanhempien tehtävä on ohjata kriittisyyteen pelien ja netin äärellä, sanovat pelikasvattajat. Parasta on vanhempien kiinnostus lasten mediankäyttöön: lasta voi pyytää opastajaksi pelimaailmaan. Tuttu asia ei pelota, ja yhteisistä pelisäännöistä sopiminen helpottuu.

Pelikasvattajan käsikirja on ladattavissa verkosta www.pelikasvatus.fi

Viisi vinkkiä vanhemmille

Ole kiinnostunut lapsesi pelaamisesta

Keskustele lapsesi kanssa ja ole valmis kuuntelemaan

Tutustu peleihin ja niiden sisältöihin

Suojele lasta haitallisilta sisällöiltä

Sovi yhteiset säännöt pelaamiselle

Lähde: EHYT ry:n Pelitaito-projekti

Pelisuosikkeja pelaajien silmin

World of Tanks: ”Koetetaan vallata toisen tukikohta ja ampua kaikki tankit pois.”

Clash of Clans: ”Pitää rakentaa omaa kylää ja kerätä rahaa siihen. Pystyy muodostamaan klaanin ja keräämään liittolaisia hyökkäyksiin. Voi haastaa klaanisotaan.”

Growtopia: ”Tarkoitus on farmata siemeniä ja rikastua.”

Minecraft: ”Sä oot semmonen ukkeli. Siinä ei oo semmosta tavoitetta mutta voi rakentaa itselleen talon ja rakennuksia ja kaikkea kivaa.”

League of Legends: ”Siinä sä ohjaat yhtä ukkelia ja sun pitää tappaa vihollisen ukkeleita ja tuhota vihollisen tukikohta. Se on tietyllä tavalla väkivaltainen.”

Cow Evolution: ”Saa rahaa lehmien yhdistämisestä. Se on sikahelppo.”

 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: