Polkemalla töihin
Mirja Olin ehtii pyörällään töihin Kontulan terveysasemalle nopeammin kuin metro- ja bussimatkalaiset.
Perushoitaja Mirja Olin pyöräilee töihin vuoden ympäri. Seitsenvaihteisen vihreän Crenscentin satulassa mieli virkistyy ja keho nauttii ulkoilusta.
— Työmatkapyöräily on edullista, luontoystävällistä ja terveellistä. Pääsen liikkeelle juuri silloin kun haluan, eikä tarvitse seistä pysäkillä odottelemassa julkisia välineitä. Reittejä voi vaihdella ja matkan varrella asioille pysähtyminen on vaivatonta, Mirja kertoo.
Itä-Hakkilassa asuva kaksilapsisen perheen äiti polkee joka arkipäivä seitsemän kilometrin työmatkansa edestakaisin. Hyötyajokilometrejä kertyy vuodessa 2000–2500. Lisäksi Mirja ohjaa pari kertaa viikossa jumppaa sekä hiihtää ja retkeilee vapaa-aikoinaan.
— Liikunta on meillä koko perheen elämäntapa. Poikamme Niko hiihtää kilpaa ja tytär Julia suunnistaa. Mieheni Ossi pyöräilee työpaikalleen paloasemalle Käpylään ja treenaa paljon Nikon seurana. Vaikka kaikilla on omat menonsa, päivärytmi on sama. Iltaisin uni tulee kaikille aikaisin.
Aamu alkaa tuoremehulla
Maaliskuisena tiistaiaamuna Mirja Olin hyppää Crescentinsä satulaan kello kuuden jälkeen. Kolmen vartin ajomatkan energiaksi riittää lasi tuoremehua. Työpaikalla on suihkun, aamukahvin ja voileipien vuoro.
— Kevätvaloon on ihanaa lähteä. Talvipimeällä ja sateella tarvitaan tahdonvoimaa, mutta polkiessa huonoa säätä ei enää edes huomaa.
Talviajoon sopii pyörä, jonka vaihteet ovat takanavassa suojassa jäätymiseltä. Mirjan ajokissa etuvalon dynamokin on piilotettu etunapaan. Takavalo toimii patterilla. Nastarenkaat auttavat pysymään pystyssä jääkelillä.
— Perushuolloksi riittää pyörän puhdistus. Jos rengas tyhjenee kesken matkan, jatkan taluttamalla. Pakkasella ei tarkene pysähtyä korjaustöihin.
Pyöräilijän tärkeimmät pukineet ovat kypärä ja turvaliivi. Vettä hylkivä ja tuulelta suojaava drymax-asu lämmittää. Jalkaan Mirja sujauttaa gore-tex-kengät tai kaatosateella kumisaappaat.
Autojen ja kävelijöiden välissä
Teräväjakeinen hiekoitussepeli puhkoo herkästi pyöränkumeja. Siksi Mirja toivoo, että kaupungin huolto-osasto pääsisi lakaisemaan asfaltin puhtaaksi heti lumien lähdettyä.
— Bussipysäkeillä kevyt liikenne pitäisi ohjata katoksen takaa, jotta ohittaminen olisi turvallisempaa.
Jotkut autoilijat antavat kohteliaasti tietä kevyelle liikenteelle, toiset kaahaavat kännykkä korvalla ympärilleen katsomatta. Jalankulkijat tuntuvat välillä unohtavan kokonaan muut tienkäyttäjät.
— Pyöräilijän on muistettava katsoa sekä sivulle että taakse. Vaarallisin risteystilanne on sellainen, jossa autoilija ajaa takaa pyörän ohi ja kääntyy sitten kulkusuunnan poikki vasemmalle, Mirja toteaa.
Illaksi jumppaa ohjaamaan
Vapaa-ajallaan Mirja ahertaa viiden vantaalaisen urheiluseuran vapaaehtoistöissä. Tiistaisin hän polkee suoraan töistä Havukoskelle ohjaamaan Rekolan Raikkaan jumpparyhmiä.
— Opin hyötypyöräilyn yläasteikäisenä. Asuin Kuusijärvellä, ja kouluun Koivukylään oli viisi kilometriä. Bussilinjaa ei ollut, joten vaihtoehtoina olivat kävely, hiihto tai pyöräily.
Mirja harrasti kilpahiihtoa ja pyöräili myös huvikseen.
— Keksin kerran lähteä tapaamaan ystäviä Padasjoelle, mutta vaihteettoman Joponi rengas puhkesi jo Järvenpäässä. Pyysin apua huoltoasemalta. Mekaanikot sanoivat, ettei sataa kilometriä pääse noin sileäksi kuluneella ulkorenkaalla. Korjaus onnistui, kun hain kylältä uuden renkaan.
Polkiessa aivot nollaantuvat
Kymmenen prosenttia henkilöliikenteen matkoista tehdään Suomessa pyörällä. Suomalaisilla on yhteensä 3,5 miljoonaa pyörää. Taajamissa alle seitsemän kilometrin matka taittuu tutkitusti nopeimmin polkien. Yhden auton parkkiruutuun mahtuu kymmenen pyörää.
— Pyöräilemällä säästän kuukausittain seutulipun hinnan eli yli 80 euroa. Sillä rahalla ostaisi vaikka uuden pyörän joka vuosi. Polkiessani nollaan aivot ihmistäyteisen työpäivän jälkeen, jotta jaksan paremmin kotona ja harrastuksissa.
Mirja Olin pyöräili ti 24.3. Itä-Hakkilasta töihin Kontulaan, harrastuksiin Havukoskelle ja illalla kotiin.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Talvipyöräilyviikolla muistutetaan, ettei fillarointi vaadi varustehifistelyä
Hyvä elämäHelsingissä voi pyöräillä talvella paremmissa olosuhteissa kuin aikaisemmin, sanoo erityisasiantuntija Martti Tulenheimo Pyöräliitosta.