Ristinsä kullakin - Jeesus houkuttelee mainostajia

Ristinsä kullakin - Jeesus houkuttelee mainostajia

Risti ja Jeesus ovat houkutteleva yhdistelmä mainosmiehelle.

Sagatiba vodka

Rio de Janeiron tunnetuin maamerkki, vuonna 1931 valmistunut Kristus-patsas innosti brasilialaista vodkamerkkiä kopioimaan sen mainoskampanjaansa ulkonäköä ja asentoa myöten. Elävä versio patsaasta hengailee konsertissa ja uima-altaalla, pelaa biljardia ja ajelee taksilla.

 

Chapel Bar & Bistro

Jos baarin nimi on Kappeli, uskonnollinen kuvasto mainoksessa ei ehkä yllätä. Aucklandissa, Uudessa Seelannissa sijaitseva ravintola mainosti seitsemänvuotissyntymäpäiväänsä melkoisen epätyypillisellä asetelmalla Jeesuksesta ja Mariasta. Ravintola on käyttänyt mainonnassaan pääsiäisen päähenkilöitä ennenkin.

 

Mash Underwear

Alusvaateketjun mainoksessa esiintyvä jumalainen ilmestys on poptähti Madonnan silloinen poikaystävä Jesus Luz. Hän ei anna minkään tulla itsensä ja boksereidensa väliin. Tämä brasilialainen miesmalli korostaa viestiä esiintymällä tunnetumman kaimansa tutuksi tekemässä asennossa.

 

Makrofix

Superliima tekee rautanauloista tarpeettomia. Makrofixin mainos julkaistiin Venäjällä, ja moni piti sitä mauttomana. Mainostuomaristot kuitenkin vakuuttuivat, ja mainos palkittiin parillakin mainosfestivaalilla.

 

Gold’s Gym

Pelasta kehosi, vaatii kuntosaliketju. Pelastettavia riittää, sillä kuntosalilla on 3 miljoonaa asiakasta 22 maassa. Tunnetuin heistä on Arnold Schwarzenegger. Kehonrakennuksen kärsimystä kuvaava printtimainossarja julkaistiin Guatemalassa.

 

Kyungdong Boiler

Lähes puolet eteläkorealaisista ei tunnusta mitään uskontoa, ja kristittyjäkin on alle 30 prosenttia. Se ei estänyt lämmitysfirmaa käyttämästä ristiinnaulitun Vapahtajan kuvaa lämminvesivaraajamainoksessaan. Teksti kiteyttää mainoksen sanoman: Älä anna olla kylmä… Aamen.

 

Staedtler

Saksalainen vuonna 1835 perustettu piirustus- ja toimistotarvikealan yhtiö mainostaa siveltimiään keskiaikaiselta maalaustaiteelta vaikuttavien taideteosten avulla. Ristiinnaulittu on yllätyksellisesti vanha mies. Mainos voitti Cannesin mainosfestivaaleilla omassa sarjassaan pronssia.

 

Quebecin kaupunki

Järjestöjen yhteinen aids-kampanja luotti vahvaan mustavalkoiseen kuvastoon. Sarjassa on kolme mainosta. Ristiinnaulitsemista esittävässä kuvassa narkomaani on naulittu huumepiikeillä. Kaksi muuta aihetta ovat giljotiini ja seiväs. Vaikuttavien kuvien viesti on yksinkertainen: Aids ei anna armoa.

 

Harley-Davidson

Ugly Kid Joe lauloi 20 vuotta sitten, että Jeesus ajaa Harrikalla. Moottoripyörämerkin Tšekissä julkaisemassa mainoksessa näin näyttää tapahtuvan. Varmemmaksi vakuudeksi mainostekstissä muistutetaan: Sinulla ei saa olla muita jumalia.

 

Snowboard Fahrschule

Sveitsin suurimman lumilautailukoulun mainos luottaa huumoriin. Jesus-mainos näyttää ristiinnaulitun Kristuksen kärsimyksen toisesta vinkkelistä: On korkea aika lumilautailukurssille.

Jaa tämä artikkeli: