null Ristisaaton imussa

Ristisaaton imussa

Voi olla, että vähitellen olen oivaltanut jotain lomavietosta. Mikäli mahdollista, on loman alussa saatava ajatukset pois työstä. Parasta on mennä muualle, päätyipä sitten sukulaisten mökille, rinkka selässä Nuuksioon, tai sitten Italian maaseudulle, kuten viime kesänä.

Asuimme hetken pienessä keskiaikaisessa San Donato in Poggion kaupungissa. Se on juuri sellainen unelias paikka, joita löytyy yleensä Italiaan sijoitetuista elokuvista: viinitarhat ja oliivipuut, vanhukset tuoleillaan katselemassa nuorempien elämää.

Juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina meidät pyydettiin yllättäen mukaan valmistelemaan katutaidetta Corpus Domini -juhlaan. Kaupungin kapeilla kujilla oli vauvasta vaariin väkeä suunnittelemassa ja toteuttamassa uskomattoman hienoja koristeluja. Kiviin piirrettiin ensin tarkasti mitaten kuvio, joka oli joko abstraktin mosaiikin tyyppinen tai sitten kristillisestä kuvastosta. Nämä kuviot täytettiin värjätyillä sahanpuruilla, jolloin kujat näyttivät olevan kuin täynnä hienoja itämaisia mattoja. Satoja vuosia koristeluun oli käytetty kukkien terälehtiä, mutta sahanpuru oli ehkä kuitenkin edullisempi ja ekologisempi vaihtoehto.

Messun jälkeen kuljimme ristisaatossa kapeita kujia, aina välillä polvistuen rukoilemaan: Ave, o Maria, piena di grazia, il Signore è con te. Tu sei benedetta fra le donne e benedetto è il frutto del tuo seno, Gesù. Terve Maria, armoitettu, Herra sinun kanssasi. Siunattu sinä naisten joukossa ja siunattu kohtusi hedelmä Jeesus.

Polvistuessani mietin, miten monta kertaa näillä kujilla kristityt ovat kulkeneet, rukoilleet Jumalaa ja muistaneet kuolevaisuuttaan, pyytäneet armoa. Monenlaista kulkijaa, julmaa hallitsijaa ja maan hiljaista. Tämä oudosti siunattu sekalainen sakki, kahdentuhannen vuoden ristisaatossa, kaipaus ja huokaukset sydämissä.

Santa Maria, Madre di Dio, prega per noi peccatori, adesso e nell’ora della nostra morte. Amen. Pyhä Maria, Jumalan äiti, rukoile meidän syntisten puolesta nyt ja kuolemamme hetkellä. Aamen.

Ei valkopukuisten erehtymättömien, pystyyn pyhittyneiden lauma, vaan elämänmakuinen sekajoukkue ruhtinaasta nunnaan, prostituoidusta tuomariin ja lapsesta vanhukseen. Siihen saattoon minäkin haluan kuulua.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.