null Sävelteos syntyy aina uudelleen

Taiteellinen johtaja Markku Luolajan-Mikkola odottaa festivaalin alkua innostuneena. Kuva: Marco Borggreve

Taiteellinen johtaja Markku Luolajan-Mikkola odottaa festivaalin alkua innostuneena. Kuva: Marco Borggreve

Hyvä elämä

Sävelteos syntyy aina uudelleen

BRQ Vantaa festivaaleilla kuullaan vanhaa musiikkia tässä ja nyt.

Markku Luolajan-Mikkolan tunnelmat ovat poikkeuksellisen korkealla. Sunnuntaina alkaa BRQ Vantaa festivaalit. Luolajan-Mikkola on tapahtuman taiteellinen johtaja.

– Tänä vuonna festivaalien ohjelma on erityisen lähellä sydäntäni. Tietenkin yritän järjestää festivaalit yleisölle enkä itselleni, mutta joskus nämä kaksi asiaa kohtaa.

Ohjelmassa Luolajan-Mikkolan saavat syttymään J. S. Bachin musiikki ja tapahtumaan saapuvat taiteilijat, joista joitakin hän on kuullut LP-levyiltä jo 1970-luvulla.

BRQ Vantaa festivaaleilla kuullaan musiikkia historiallisilla soittimilla, kuten cembalolla, viola da gamballa ja luutulla soitettuna. Luolajan-Mikkola soittaa viola da gambaa. Kotimaisten taiteilijoiden lisäksi esiintyjiä saapuu Argentiinasta, Englannista, Espanjasta, Ranskasta, Sveitsistä, Unkarista ja USA:sta.

– Tosin varsinkin vanhan musiikin puolella me olemme maailmankansalaisia, Luolajan-Mikkola toteaa.

Kun taiteelliselta johtajalta kysyy, mitä tarkoittaa BRQ, vastaus tulee nopeasti.

– BRQ on kolme kirjainta. Niiden on tarkoitus herättää mielikuvia ja liittää ajatukset vaikkapa barokkiin. Nämä kirjaimet ovat hyvin komeat ja pulleat. Ehkä ne heijastelevat visuaalisesti sitä, minkälaista musiikkia festivaaleilla kuullaan.

Luolajan-Mikkola toteaa, että BRQ Vantaa festivaaleilla soitetaan musiikkia niin laajalta alueelta, että jos puhutaan vain barokista, ohjelmistosta osa jää ulkopuolelle. ”Vanha musiikki” taas luo hänen mielestään ehkä vääränlaisen mielikuvan.

– Vaikka niin sanottu vanha musiikki on sävelletty aikoja sitten, se synnyttää helposti museaalisen käsityksen. Kuitenkin musiikin esittäminen on tässä ja nyt. Sävelteos syntyy aina uudelleen.

 

Ihan niin kuin ihmiselle tekee hyvää lukea välillä helppoa tekstiä ja aina välillä tarttua haastaviin klassikkojärkäleisiin ja vaivata päätään.

 

BRQ Vantaa festivaalien konserteista osa on helpommin lähestyttäviä ja positiivisesti viihteellisiä, osa on hardcorea. Markku Luolajan-Mikkola suosittelee molempia.

– Ihan niin kuin ihmiselle tekee hyvää lukea välillä helppoa tekstiä ja aina välillä tarttua haastaviin klassikkojärkäleisiin ja vaivata päätään.

Konsertit ovat pääasiassa kirkossa ja kappelissa.

– Pyhän Laurin kirkko ja Pyhän Laurin kappeli ovat akustisesti ja arkkitehtuurisesti tavattoman upeita paikkoja. Väittäisin, että pääkaupunkiseudulla ne ovat parhaimpia paikkoja, missä vanhaa musiikkia voi kuunnella.

– Historiallinen soitin vaatii tietynlaisen akustiikan ja siihen esimerkiksi Helsingin Musiikkitalon salit eivät ole ihanteellisia.

 

Vanha musiikki ei ole vain nurkassa tapahtuvaa hiljaista mietiskelyä.

 

Viikon aikana järjestetään kaksi konserttia 1700-luvulla rakennetussa Nyknapaksen talossa. Siellä voi saada kokemuksen musiikista aidoimmillaan. Kotona soitettu musiikki oli lähellä ihmistä.

– Kun vanha musiikki viedään estradille, siitä riisuutuu väkisinkin jotain alkuperäistä pois.

Piknik-konsertissa koko perhe pääsee iloiseen tunnelmaan, kun pappilan puistossa soi jonglöörityyliin 1300-luvun italialainen soitinmusiikki ja espanjalaiset vaelluslaulut. Luolajan-Mikkola toteaa, ettei mennyt aika ollut huumorintajutonta ja ikävää.

– Vanha musiikki ei ole vain nurkassa tapahtuvaa hiljaista mietiskelyä. Osa vanhoista soittimista soveltuu hyvin ulkotiloihin, niin kuin lyömäsoittimet ja säkkipilli.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.