null Sitkeimmät seisovat läpi ortodoksien yövartion

Käynti pyhimpään. Paperiruusuin koristellut pajunvitsat koristavat Uspenskin katedraalia vielä toukokuussa. Pääsiäinen on ortodoksisen kirkon ykkösjuhla.

Käynti pyhimpään. Paperiruusuin koristellut pajunvitsat koristavat Uspenskin katedraalia vielä toukokuussa. Pääsiäinen on ortodoksisen kirkon ykkösjuhla.

Hyvä elämä

Sitkeimmät seisovat läpi ortodoksien yövartion

Herra murskaa jumalattomien hampaat, ilmoittaa pappi. Sarjassa käydään uskonnonharjoituksissa valtakirkon ulko- ja sisäpuolella.

Lämmin, tuoksuva ilma lävähtää kasvoille Uspenskin katedraalissa lauantaina kello 17.45. Kehykset pyhäinkuvien ympärillä hehkuvat ilta-auringossa kultaa.

Kuusijäseninen kuoro harjoittelee puoliympyrässä valkokaapuisen papin edessä. Suitsutuspihkan savu leviää kilisevillä kelloilla varustetusta koristeellisesta suitsutusastiasta, jota pappi heiluttaa. Parivuotias lapsi juoksentelee kirkkosalissa leikkipaloauto sylissään.

Turistit kuvaavat vielä kirkkoa, vaikka sen ovelle on ripustettu kyltti, jossa kerrotaan viidellä kielellä jumalanpalveluksesta. Kyltissä kielletään kamera ja kännykkä.

Käsin soitetut kirkonkellot lakkaavat moikaamasta kello 18. Sisään astuu nunna kokomustassa peittävässä asussa ja urheilusandaaleissa. Hän lennättää oikean kätensä otsalle, rintaan sekä oikealle ja vasemmalle olkapäälle kuten valtaosa katedraaliin tulijoista ja sieltä poistuvista. Peukalo, etusormi ja keskisormi ovat yhdessä supussa. Lopuksi kumarretaan kirkkosaliin päin.

Suosittu nähtävyys. Uspenskin katedraalissa käy turisteja myös kesken jumalanpalveluksen.

Sokeana syntyneen sunnuntaita edeltävän vigilian eli yövartion alkaessa paikalla on kolmisenkymmentä ihmistä. Monet tulevat ja lähtevät kesken palveluksen. Kirkon ovella tekee ristinmerkin esimerkiksi nuori mies, jolla on korvassaan iso flesh tunnel -lävistys ja toinen, jonka sänkitukkaan on ajeltu geometrisia kuvioita.

Nunnan lisäksi kaksi muutakin naista on peittänyt päänsä. Valkopaitaisella naisella on valkoinen huivi ja terveyssandaalit, mustamekkoisella musta huivi ja jalassa pelkät sukkahousut. Naiset seisovat paksulla punaisella matolla penkkien edessä, tekevät ahkerasti ristinmerkkejä ja kumartelevat. Mustahuivinen nainen taipuu aina suorakulmaan asti.

 

Sisään astuu nunna kokomustassa peittävässä asussa ja urheilusandaaleissa.

 

Papit kiertävät palveluksen aikana salin neljään otteeseen. Silloin myös huonojalkaiset ja mukavuudenhaluiset sanankuulijat nousevat seisomaan ja kumartavat pappeihin päin. Vain muutama ovensuussa seisova turisti pitää niskan jäykästi pystyssä. Papin heiluttamasta suitsukeastiasta pöllähtelevä tuoksu alkaa särkeä päätä.

Kymmenet palavat tuohukset tuovat katedraaliin lisää tuoksua ja lämpöä. Nunna sammuttaa välillä nysäksi palaneita mehiläisvahakynttilöitä.

Tuohukset tuoksuvat. Kuka vain voi ostaa ja sytyttää mehiläisvahasta tehdyn ohuen kynttilän kirkossa. Ortodoksit tekevät samalla ristinmerkin ja saattavat myös suudella ikonia tuohuksen takana.

Pappien laulavasta puheesta on vaikea saada selvää. Kaiun keskeltä erottuu tällaisia lauseita: ”Herra, sinä olet minun kilpeni”, ”Sinä lyöt vihollisiani vasten suuta, sinä murskaat jumalattomien hampaat”, ”heistä tulee sakaalien ruokaa” ja ”valehtelijoiden suu tukitaan”. Psalmitekstien Jumala kuulostaa sotapäälliköltä. Vieressä istuva mies selaa välillä kännykkäänsä.

Kun ortodoksipappi kehottaa rukoilemaan, kirkkoväki tekee taas yhden ristinmerkin. Pappi maalaa halukkaille pensselillä märän ristin myös otsaan.

Kello 19.50 vigilia päättyy. Jalat ovat runsaasta seisomisesta turvonneet.

Ortodoksien ehtoopalveluksen, aamupalveluksen ja ensimmäisen hetken palveluksen yhdistävä yövartio tuntuu kestävyyslajilta. Vain kaksi siihen osallistunutta seisoo läpi tilaisuuden. Musta- ja valkohuivinen nainen ovat yhä pystyssä lähes kahden tunnin jälkeen, mutta he ovatkin varustaneet jalkansa tilanteen mukaan.

 

Mitkä ortodoksit?

Kirkko nähdään ortodoksisuudessa oikean uskon ilmaisijana. Uskon kulmakiviä ovat Raamattuun ja traditioon pohjautuvat opinkappaleet eli dogmit, joiden uskotaan perustuvan Jumalan ilmoitukseen.

Ortodoksinen kirkko on vahvemmin kiinni perinteissä kuin evankelisluterilainen. Papeiksi pääsevät vain miehet.

Ortodoksikristityn tavoitteena on tehdä kaikki Jumalan kunniaksi. Siksi hän voi tehdä ristinmerkin esimerkiksi työhön ryhtyessään.

Suomen ortodoksisella kirkolla oli viime vuoden päättyessä noin 61 006 jäsentä, joista kolmasosa oli kirjoilla Helsingissä. Evankelisluterilaiseen kirkkoon kuului vuoden lopussa noin 4 041 000 jäsentä.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.