Sosiaalisesta mediasta tuli seurakunnille työväline
Tiedotussihteeri Anna Äystö vilkaisee Facebookin päivitykset usein puhelimesta.

Tiedotussihteeri Anna Äystö vilkaisee Facebookin päivitykset usein puhelimesta.

Sosiaalisesta mediasta tuli seurakunnille työväline

Eniten kiinnostusta herättävät valokuvat ja ihmisläheiset päivitykset.

Kaikilla Vantaan seurakunnilla on nykyisin sivu Facebookissa. Toistaiseksi paikallisseurakuntien seuraajamäärät ovat liikkuneet joissakin sadoissa. Hämeenkylän seurakunnan tiedotussihteeri Anna Äystö on huomannut, että päivityksiä lukee myös moni sellainen, joka ei ole klikannut sivun tykkää-painiketta.

– Olen pohtinut, onko sivusta korkeampi kynnys tykätä, jos sen nimessä on seurakunta. Monet seuraavat mielellään sisältöjä, mutta eivät halua leimautua aktiiviseurakuntalaisiksi, Hämeenkylän Facebook-sivua päivittävä Äystö sanoo.

Hänen mielestään seurakuntien on hyvä olla mukana Facebookissa, koska suuri osa seurakuntalaisista viettää siellä aikaansa. Sivulle voidaan päivittää tietoa tapahtumista, toiminnasta ja kampanjoista.

– Laitan aika paljon kuvia, koska niistä tykätään yleensä enemmän kuin teksteistä, Äystö sanoo.

Keskustelua syntyy harvakseltaan, mutta kun sitä syntyy, se voi lähteä liikkeelle arkisesta asiasta. Ihmiset innostuivat esimerkiksi kommentoimaan, kun Äystö laittoi kuvan kirkon pihamaan yli juoksevasta rusakosta.

Myös Vantaankosken seurakunnan Facebook-sivulla kuvat ovat olleet suosittuja. Erityisen hyvin toimivat valokuvat, jotka on otettu seurakunnan toiminnasta.

– Joulun alla tykkäyksiä keräsi kuva, jossa kaksi vahtimestaria soitti musiikkia työmatkalaisille Louhelan asemalla, tiedottaja Juha-Pekka Vanhatalo kertoo.

Sosiaalinen media on hänen mukaansa seurakunnalle kanava olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa ja tuoda asioita esille epämuodollisemmin. Siellä voi jakaa linkkejä, jotka liittyvät arvokysymyksiin tai paikallisiin asioihin.

Vantaankosken seurakunnassa ei ole vielä kokeiltu maksullista Facebook-markkinointia, mutta sekin voi Vanhatalon mielestä tulla kyseeseen. Mainostaja voi etsiä Facebookista esimerkiksi tiettyjä ikäryhmiä, jollakin alueella asuvia tai tietyistä asioista kiinnostuneita.

Kirkollisista Facebook-sivuista erityisen hyvään lentoon ovat lähteneet valtakunnallinen Kirkko Suomessa -sivu (yli 16 000 tykkääjää) sekä Helsingin seurakuntien Usko Toivo Rakkaus -sivu (lähes 19 000 tykkääjää).

Kirkkohallituksen viestintäsuunnittelija Meri-Anna Hintsala kertoo, että Kirkko Suomessa -sivun sisällöt on suunnattu erityisesti heille, joiden suhde kirkkoon on passiivinen.

– Tiedotuksellinen ja opetuksellinen ote ei toimi. Sen sijaan kirkolta odotetaan toivon ja lohdutuksen näkökulmaa, Hintsala sanoo.

Hintsala on tyytyväinen siihen, että Kirkko Suomessa -sivulla käy jatkuvasti useita tuhansia ihmisiä. Julkisen keskustelun lisäksi sieltä on linkki kahdenkeskiseen chat-keskusteluun kirkon työntekijän kanssa.

Vantaalaisten kannattaa katsastaa Facebookista myös Vantaan Laurin sekä Pyhän Annan lastenkirkon sivut. Samoin seurakuntien nuorisotyössä ja nuorten aikuisten työssä on otettu käyttöön omia profiileja.

Vantaan seurakuntien Facebook-sivut:

 

Jaa tämä artikkeli: