null Sosiaalisissa medioissa lämmin marttahenki erottuu

Marttaliiton toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä. Kuva: Antti Vettenranta

Marttaliiton toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä. Kuva: Antti Vettenranta

Ajankohtaista

Sosiaalisissa medioissa lämmin marttahenki erottuu

Positiivisuus on Marttojen salainen ase sosiaalisissa medioissa. Sillä on hankittu järjestöön tuhansia uusia jäseniä.

Suuri yleisö pitää Marttoja taitavina, aktiivisina ja iloisina, mutta jossain määrin konservatiivisina. Tieto selviää Marttaliiton kaksi vuotta sitten Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.

Marttoja ja heidän neuvontatoimintaansa arvostetaan, mutta ongelmina ovat etenkin sisäänpäin lämpiävyys ja harmaus. Kuudessa vuodessa järjestön jäsenmäärä on kuitenkin kasvanut noin 6 600:lla.

Kasvun salaisuudet piilevät kasvukampanjoissa, trendikkäässä toiminnanjohtajassa ja aktiivisuudessa sosiaalisissa medioissa.

”Aloitin vuonna 2010 Marttaliitossa ja jäsenet olivat jo pidempään toivoneet sähköisen neuvonnan kanavia”, kertoo järjestön toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä.

Kuuden vuoden aikana on syntynyt lukuisia Twitter- ja Facebook-tilejä sekä MartatTV-kanava YouTubeen. Kanavalla opetetaan muun muassa vessan siivousta ja paidan silitystä videoiden avulla.

Vanhus nuorten keskellä

Tuoreimmat osoitukset Marttojen oikeasta suunnasta ovat RAY:n Vaikuttavaa!-tunnustuspalkinto muun muassa maahanmuuttajille ja vangeille järjestetyistä Arki sujuvaksi -kursseista ja Some Awards -kilpailussa Heikkilälle myönnetty parhaan Somepomon palkinto.

Tuomaristo perusteli Somepomo-palkinnon ylivoimaista voittoa sillä, että Heikkilä on sosiaalisissa medioissa helposti lähestyttävä. Hänen päivityksensä huokuvat lämpöä ja modernia marttahenkeä.

 

Olisivatpa nämä kanavat olleet käytössä jo minun nuoruudessani."

 

”Olen todella iloinen ja ylpeä tästä palkinnosta, jossa olimme nuorten kanssa samalla viivalla 117-vuotiaana järjestönä ja sen johtajana. Kilpakumppanit olivat kovan luokan ammattilaisia”, kehuu Heikkilä.

Samassa sarjassa Heikkilän kanssa kilpailivat Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri ja Wolt-yrittäjä Miki Kuusi.

Viestintää ilman välikäsiä

Kuva: Thinkstockphoto

”Elän jatkuvasti nuorten ihmisten keskellä ja seurasin aikani sivusta heidän tubettamista ja somettamista”, Marianne Heikkilä kertoo. Hänellä on kaksi omaa lasta ja lisäksi tuki- sekä kummilapsia.

Facebookin ja Twitterin jälkeen Heikkilä löysi tiensä Instagramiin. Sosiaalisissa medioissa häntä houkuttaa erityisesti mahdollisuus viestiä suoraan ihmiseltä ihmiselle ilman valtamedioita ja välikäsiä.

”Olisivatpa nämä kanavat olleet käytössä jo minun nuoruudessani. Meillä ei ollut kännyköitä, eikä virtuaalisuutta: oli vain mankka ja c-kasetti”, toteaa Heikkilä.

Virheiltä ei voi välttyä sosiaalisissa medioissa liikkuessa, mutta Heikkilän mukaan niistä voi oppia. Kollegat ovat vinkanneet hänelle, mitä sosiaalisissa medioissa kannattaa tehdä ja mitä välttää.

Tehokkaasti käytettyä työaikaa

Marttojen perustehtävänä on tukea koteja ja perheitä arjen hallinnassa sekä jakaa asiantuntijatietoa, josta on hyötyä arjessa.

Puhelimen lisäksi kotitalousneuvontaa tarjotaan nykyisin myös sosiaalisissa medioissa. Näin tavoitetaan niitäkin, joille järjestö ei ole entuudestaan tuttu.

 

Osa viihtyy jäsenenä vain virtuaalisesti. Siksi sosiaalisissa medioissa läsnäolo on tärkeää."

 

”Ihmisten kohtaaminen verkossa on mielestäni tehokkaasti käytettyä työaikaa”, Heikkilä toteaa. Hän viettää päivittäin sosiaalisten medioiden ääressä noin tunnin päivässä.

Sosiaalisen median muutosvauhti on kova ja siksi on kyettävä raivaamaan aikaa erilaisten ryhmien sekä asioiden seuraamiselle. Muuten on vaikea olla aidosti läsnä sosiaalisissa medioissa.

Kampanjoilla vauhtia kasvuun

Kuva: Thinkstockphoto

Marttaliiton jäsenmäärä on kasvanut koko 2010-luvun ajan. Tärkeitä ovat olleet kampanjat, joissa jäsenet ovat esimerkiksi houkutelleet ystäviään mukaan toimintaan.

Perinteinen pitkäaikainen jäsenyys on kuitenkin tulossa aiempaa harvinaisemmaksi. Jäsenet tulevat ja menevät kiinnittyen kulloinkin haluamiinsa asioihin.

Osa viihtyy jäsenenä vain virtuaalisesti. Siksi sosiaalisissa medioissa läsnäolo on tärkeää.

Liittyjät ovat pääasiassa noin 60-vuotiaita naisia, mutta joukossa on myös 30-vuotiaita, todella iäkkäitä ja miehiä.

Marianne Heikkilä vinkkaa: Marttahengellä kirkon jäsenmäärä kasvuun

  • On määriteltävä se muutos, joka halutaan saada aikaiseksi

  • Toiminnan ja sisältöjen tulee olla merkityksellistä sekä vastattava ihmisten tarpeita.

  • Toiminnan on kehityttävä jatkuvasti.

  • On osattava katsoa kauas ajallisesti, historiallisesti ja globaalisti.

  • On otettava suunnittelussa ja kehittämisessä huomioon avoimuuden, uudenlaisten osallisuuden muotojen, jakamiskulttuurin, kiertotalouden sekä teknologian haasteet

  • Tärkeintä on aina jäsenlähtöisyys, matala kynnys, monet kasvot ja kirkon ääntä käyttävät ihmiset. Kirkon äänitorvet tulevat tutuksi sekä valtakunnan tasolla että paikallisesti.

  • Loppupeleissä on kyse ihmisten kohtaamisesta ja arvostamisesta: välittämisen kokemuksen siirtämisestä, myötätunnosta ja armosta

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Harras hetki: Perheaterioista on tullut Marianne Heikkilälle entistä arvokkaampia

Hengellisyys

Marttaliiton pomon ruokapöydässä ei ole hiljaista, mutta jotakin pyhää yhdessä syömisessä on.


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.