Miquel Barcelón surrealistinen keramiikka on uskomaton näky goottilaisessa katedraalissa.
Surrealistinen kappeli
Väkijoukko supisee äänekkäimmin sivulaivan kappelissa pääalttarin oikealla puolella. Palma de Mallorcan katedraalissa on 23 kappelia, jotka on sisustettu ylettömän runsailla koristeilla, veistoksilla ja taideteoksilla.
Supinan syy on lähes surrealistinen näky. Keskiaikaisia katedraalin seiniä kiipeää ylös 16 metriä korkea keraaminen seinä, joka tuo mieleen Välimeren pohjan. Siinä on suu ammollaan olevia kaloja, mustekaloja ja koralleja. Ylhäällä meren pohja muuttuu aalloksi, joka kaartuu irti seinästä.
Oikealla seinällä on leipiä, viiniruukkuja ja rypäleterttuja. Keskellä alttarin takana on Kristuksen hahmo. Myös 12 metriä korkeiden goottilaisten ikkunoiden lasimaalaukset ovat osa taideteosta.
Palman katedraalin rakentaminen aloitettiin vuonna 1230. Sen tunnetuin uudistaja on barcelonalainen arkkitehti Antoni Gaudí, joka 1900-luvun alussa suunnitteli kirkkoon sisustuksia.
2000-luvun vaihteessa Mallorcan piispa Teodor Úbeda halusi yhdessä saaren kulttuurivaikuttajien kanssa saada keskiaikaiseen katedraaliin modernia taidetta. Entinen Pyhän Pietarin kappeli päätettiin uudistaa. Se sai uuden nimen Capilla del Santísimo, pyhimmän kappeli. Pyhin tarkoittaa tässä yhteydessä pyhintä sakramenttia, ehtoollista.
Uudistuksen toteuttajaksi kutsuttiin mallorcalainen taiteilija Miquel Barceló. Hän päätti kuvata ehtoollisaineita kahden kertomuksen kautta: toisessa Jeesus ruokkii väkijoukon viidellä leivällä ja kahdella kalalla, toisessa Jeesus muuttaa veden viiniksi Kaanan häissä.
Pyhimmän kappeli siunattiin käyttöön vuonna 2007. Modernista kappelista aloitteen tehnyt piispa Úbeda ei ehtinyt nähdä lopputulosta. Hänet haudattiin kappelin lattiaan vuonna 2003.
Näin Miquel Barceló sanoi työstään:
”Aluksi teoksen suunnitellut mitat olivat inhimilliset, mutta se kasvoikin 14 metriä korkeaksi seinäksi.”
Jaa tämä artikkeli: