null Synnytystuskia

Synnytystuskia

Egyptissä olen nauttinut sukeltamisesta Punaisessameressä: ikään kuin olisi äärettömässä kirjavien kalojen täyttämässä akvaariossa. Joulukuussa vedenpinnan alaisen todellisuuden repi riekaleiksi pari häiriintynyttä haita ja Kairon peittää nyt väkivallan ja kaaoksen synkkä savu.

Tunisiasta pitkin arabimaita levinnyt mellakoiden ja kansannousujen sarja herättää huolta: näemmekö uusia sotilashallituksia, aitoa demokratiaa vai nousevaa islamismia?

Kun dominoefekti alkoi, Euroopassa ei ymmärretty, mitä oli tapahtumassa. Ranskan ulkoministeri Michele Alliot-Marie ilmoitti, että he voisivat tarjota Tunisialle koulutusta joukkojenhallinnassa, lisäksi Ranska oli lähettämässä lastin kyynelkaasukranaatteja.

Niin kutsuttu länsi on sietänyt ja usein tukenut yksinvaltiaiksi juuttuneita tyranneja pitäen näitä tarpeellisena muurina islamismia vastaan. Koska kansa voisi valita väärin, on parempi, ettei sen anneta valita.

Samoin Etelä-Afrikan rotusorto- eli apartheid-hallintoa puolustettiin sillä, että ”mustat eivät ole kypsiä hallitsemaan”. Historiassa samanlaisilla tympeillä perusteilla on puolustettu orjuutta ja naisten alistettua asemaa.

Apartheid-hallinnon loppumetreillä 1989 olin Kapkaupungissa osallistumassa kristittyjen ja muslimien yhteiseen rauhanrukoukseen. Tilaisuus keskeytyi, kun raskaasti aseistautuneet turvallisuusjoukot piirittivät kirkon vesitykkeineen ja sulkivat pääoven. Arkkipiispa Desmond Tutu ja muslimijohtaja Fared Esack astuivat sivuovista ensimmäisinä asettuen vesitykkien linjalle, jotta ihmiset pääsivät turvallisesti ulos.

Esack on kiinnostava hahmo: islamilaisen vapautuksen teologian kehittäjä, josta tuli uuden Etelä-Afrikan ensimmäinen tasa-arvovaltuutettu, Pakistanissa islamia ja Britanniassa teologiaa opiskellut imaami ja kirjailija, suorapuheinen aktivisti ja arvostettu luennoitsija.

Kun kyynelkaasu ja luodit lentävät Kairossa, mietin Esackia ja mitä hän sanoisi. Luultavasti hän puhuisi uskontojen tehtävästä taistella oikeudenmukaisuuden puolesta, velvollisuudesta haastaa epäoikeudenmukaiset rakenteet. Että niin kristityn kuin musliminkin on astuttava marginaaleissa olevien rinnalle. Rauhantekijöiksi.

Jaa tämä artikkeli: