null Taide yllättää kävijän Korkeasaaressa

Residenssitaiteilijat Sinna Virtanen (vas.) ja Felicia Honkasalo ovat työstäneet teostaan Korkeasaaren visenttitallissa. Teoksessa ei kuitenkaan tule näkymään eläimiä. Kuva: Sirpa Päivinen

Residenssitaiteilijat Sinna Virtanen (vas.) ja Felicia Honkasalo ovat työstäneet teostaan Korkeasaaren visenttitallissa. Teoksessa ei kuitenkaan tule näkymään eläimiä. Kuva: Sirpa Päivinen

Hyvä elämä

Taide yllättää kävijän Korkeasaaressa

Grey Cube Gallerioiden residenssitaiteilijat luovat teoksia eläintarhan logistiikasta – ilman eläimiä. Lisäksi vanhoissa karhulinnoissa nähdään installaatioita.

Kolmatta vuotta toimivat Grey Cube Galleriat tarjoavat taiteilijoille kiinnostavan tilaisuuden tarkastella kulttuurisesti synnytettyä luontosuhdetta. Näyttelyt avautuvat yleisölle torstaina 2.6.

Grey Cube -residenssiohjelman taiteilijoina työskentelevät tänä kesänä yhteisen taidekollektiivin muodostavat Sinna Virtanen, Felicia Honkasalo ja Akuliina Niemi. Taiteilijat toimivat eri taiteenaloilla, teatterin, kuvanveiston, valokuvauksen ja musiikin parissa.

Taiteilijakollektiivin ensimmäinen yhteinen teos valmistui vuonna 2015. Sen aiheena oli 1800-luvun alussa elänyt englantilainen paleontologi Mary Anning, joka teki aikanaan merkittäviä fossiililöytöjä.

– Työskentelytapamme on tutkiva, horisontaalinen ja prosessinomainen, ja liikumme eri taidemuotojen välissä. Myös Korkeasaaren hanke on tutkimuslähtöinen, ja itse teos tulee olemaan moniosainen, kertoo Sinna Virtanen.

 

Meitä alkoi kiinnostaa, mistä ja miten eläimet tuodaan saarelle, ja minne ne ovat seuraavaksi menossa. - taiteilija Felicia Honkasalo

 

Kun taiteilijoita pyydettiin Grey Cube Gallerioiden residenssitaiteilijoiksi, puoli vuotta kestävä työtehtävä tuntui vaativalta. He alkoivat käydä läpi Korkeasaaren arkistoja ja keksivät niitä penkoessaan ryhtyä tutkimaan eläintarhan logistiikkaa ja eläinten liikkuvuutta. Taustalla vaikuttivat myös geologi Doreen Masseyn tekstit.

– Meitä alkoi kiinnostaa, mistä ja miten eläimet tuodaan saarelle, ja minne ne ovat seuraavaksi menossa. Osaa eläimistä siirretään niiden elämän aikana eri paikkoihin useamman kerran. Tämä liittyy uhanalaisten eläinten kannan ylläpitoon, pariutumiseen ja poikasten kuljettamiseen muihin eläintarhoihin, selvittää Felicia Honkasalo.

Mikä on ihmisen ja eläimen suhde?

Taiteilijoista on ollut kiehtovaa päästä tutkimaan ihmisten eläintarhaan luomia rakenteita. Iso ja ikuinen kysymys on, mikä on ihmisen ja eläimen suhde ylipäätään.

– Kysymys sisältää monia ideologisia tasoja. Jo Raamatun luomiskertomuksessa kerrotaan, kuinka Aatami nimesi kaikki eläimet. Tämä luo eräänlaisen, varsin surullisen kaikupohjan pohtia eläimen ja ihmisen välisiä valtasuhteita, Sinna Virtanen pohtii.

Residenssitaiteilijoiden tutkimustyö Korkeasaaressa on vielä kesken, joten he eivät halua paljastaa taideteoksestaan tässä vaiheessa muuta kuin sen, että suunnitelmissa on kuvata eläinten siirtoja ja muuttohistoriaa karttojen, valokuvien ja tarinoiden muodossa. Kuvissa ei kuitenkaan tule näkymään eläimiä.

– Koska tässä on kyse nimenomaan ihmiskeskeisestä maailmankuvasta, emme ole eläinten siirtoja kuvatessamme halunneet kuviin ollenkaan eläimiä, taiteilijat selittävät.

Nykytaideteoksia karhulinnoissa

Grey Cube Gallerioiden residenssitaiteilijoiksi valittiin Felicia Honkasalo, Akuliina Niemi ja Sinna Virtanen, koska nimenomaan heidän tutkiva ja prosessinomainen työskentelytapansa kiinnosti.

– Näimme heidän aiemman teoksensa Nuoret 2015 -näyttelyssä, ja se teki vaikutuksen. Nyt on jännittävää nähdä, miten kolme erilaista taiteilijaa työskentelevät ja mitä heidän lopullinen teoksensa sisältää, kertoo Grey Cube Gallerioiden kuraattori Kristiina Ljokkoi.

Aiempien vuosien tapaan myös Korkeasaaren kolmessa vanhassa karhulinnassa nähdään erityyppisiä nykytaideteoksia.

Karhulinnoihin pyrki liki sata taiteilijaa avoimen teoshaun kautta. Valituiksi tulivat Eeva-Liisa Puhakan ja Katrin Casparin Whispers, Päivi Allosen Arctic Magnus Monotrema ja Gaia Carbonin Bear´s Paradise. Kolmikon ehdottamiin installaatioihin päädyttiin, koska heidän teoksensa puhuttelivat kokonaisuutena.

Tyhjät tilat taiteen käyttöön

Luonnoksina esitellyt taideteokset saavat oikean muotonsa vasta siinä vaiheessa, kun niitä rakennetaan karhulinnoihin.

– Kyse on väliaikaisista gallerioista. Kun teokset sijoitetaan tiloihin, joissa ei ole totuttu kohtaamaan taidetta, siihen liittyy yllätyksellisyys, jonkinlainen positiivinen riski tai haaste, Kristiina Ljokkoi luonnehtii.

 

Museoviraston suojelemat, tyhjillään olleet karhulinnat sopivat kokeiluun todella hyvin. - kuraattori Kristiina Ljokkoi

 

Katsojia taideteoksille riittää, sillä Korkeasaaressa on kävijöitä puoli miljoonaa vuosittain.

Grey Cube Galleriat on osa Maaseudun Sivistysliiton hanketta Paikan tuntu – paikan identiteetti. Sitä tukevat Koneen Säätiö ja Keskitien tukisäätiö.

– Ideana on avata tyhjiä tiloja ihmisille ja taiteelle. Museoviraston suojelemat, tyhjillään olleet karhulinnat sopivat kokeiluun todella hyvin, Ljokkoi sanoo.

– Eläintarha edustaa luonnontieteellistä maailmankuvaa ja keinotekoista luontokokemusta, jossa toisaalta korostuvat myös ympäristönsuojelulliset arvot. Taide taas luo esteettisellä tasolla enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Korkeasaaressa järjestetään myös Grey Cube -festivaalit elokuun alussa. Tapahtumassa on tarjolla esitysten lisäksi kaksi taidetyöpajaa.

Lisätiedot: www.greycube.paikantuntu.fi

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.