Testasimme: Pääseekö älypuhelimella henkiseen tasapainoon?
Kuva: Thinkstock

Kuva: Thinkstock

Testasimme: Pääseekö älypuhelimella henkiseen tasapainoon?

Puhelimeen ladattavia meditaatio- ja rentoutumissovelluksia löytyy pilvin pimein. Asiantuntijan mukaan ne voivat toimia pieninä askelina kohti tietoisempaa läsnäoloa.

Ilmastointi hurisee. Joku kävelee käytävää pitkin kiireisin askelin. Olen kääntänyt selkäni toimistolle ja sulkenut silmäni. Hengitän sisään ja hengitän ulos. Ohjeen mukaan: ”Sisäänhengitys tuo levollisuutta. Hengitä ulos hymyä”.

Hurina jatkuu. Hengitys jatkuu.

Pling, kuuluu puhelimesta.

Viisi minuuttia on mennyt. Palaan lyhyestä meditaatiohetkestä takaisin työtehtäviini. Kahden tunnin päästä sama toistuu. Testaan kahden viikon ajan erilaisia, puhelimeen ladattavia ilmaisia meditaatiosovelluksia. Voiko niiden avulla meditoida? Rentoudunko enemmän? Soljuvatko ajatukseni sujuvammin? Ropisevatko meditaation elämää pidentävät ja parantavat vaikutukset arkeeni lyhyiden mietiskelyhetkien myötä?

Selkeä ja simppeli: Take a Break

Helppokäyttöinen sovellus tarjoaa ohjattuja meditaatiohetkiä. Käyttäjä voi valita esimerkiksi seitsemän minuutin ohjatun taukohetken tai pidemmän, stressin lievittämiseen tarkoitetun ohjelman.

Kun vaihtoehtoja ei ole montaa, on valitseminen helpompaa, mutta toisaalta kovin montaa kuuntelukertaa ei sama ohjaus kestä.

Puheen taustalle voi valita meren ja sateen kohinaa tai rauhallisen musiikin. Vaikka taustaäänen ja puheäänen volyymejä pystyy säätelemään, luonnonäänet tuntuivat sotkevan puheäänen ymmärrettävyyttä, joten käytön kannalta taustamusiikki osoittautui toimivimmaksi.

Helppoja käyttää, taso vaihtelee

Sovellukset olivat erittäin helppokäyttöisiä. Meditaatiokellojen äänet olivat melko perinteisiä rukouskellojen kumahduksia tai helähdyksiä. Ohjattujen meditaatioiden taso vaihteli paljon ja mieluisten ohjelmien löytäminen vei aikaa.

Ohjaukset muistuttivat usein pikemminkin rentoutushetkeä kuin meditaatiota, eikä tilaa hiljaisuudelle ollut juurikaan jätetty. Monesti tulikin tartuttua pelkkään meditaatiolaskuriin, jossa kellon äänet kumauttivat meditaation alkaneeksi ja loppuneeksi. Toisaalta ohjattuihin meditaatioihin oli sujuvampaa solahtaa, antoihan äänen kuuntelu mielelle jonkinlaisen tehtävän tyhjyyden tavoittelemisen sijaan.

Ilmaiset sovellukset ovat englanninkielisiä, mutta maksullisten sovellusten joukosta löytyy myös suomenkielisiä.

Kätevä: Five Minute Christian Meditation

Kristillisen meditaation nostetta kuvastanee se, että puhelinsovellusten valikoima on laaja. Valitsemani Five Minute Christian Meditation tarjoaa eri teemaisia tekstiohjattuja meditaatioita uskon ja anteeksiannon kysymyksissä, huolien ja voimattomuuden hetkiin sekä esimerkiksi psalmien hengessä.

Sovellus on helppokäyttöinen ja käyttö perustuu lähinnä tekstiin ja kuviin. Anteeksiannon meditaatio avaa ruudukon, jossa on ohjeistus kullekin meditaatiominuutille. Alla juokseva kello näyttää kuluvaa aikaa. Käyttö on siis helppoa, eikä mahdollinen huono äänite pilaa kokemusta.

Pieni kello helähtää minuutin välein kehottaen katsomaan uuden ohjeen ruudukosta. Tämä tuottaa kokemukseen pientä katkonaisuutta, mutta toisaalta muutaman kokeilun jälkeen ohjeistuksen muistaa jo ulkoa. Meditaation jakaminen pieniin paloihin teki harjoituksesta miellyttävän ja soi työpäivän kiihdyttämälle mielelle pehmeä tavan rauhoittua. Sovellukseen on myös mahdollista lisätä omia meditaatioita.

Perinteisten meditaatiosovellusten lisäksi testasin rentouttavia äänimaisemia, joista toinen tarjosi valmiita audiokokemuksia aina luonnon äänistä rauhoittavaan musiikkiin. Toinen sovellus tarjosi mahdollisuuden miksata eri tunnelmien äänimaisemia: 40 % valaan ääniä, 10 % vedenalaista kaikua ja ehkäpä 60 % aaltoja. Äänimaailmojen rakentaminen oli niin kiehtovaa, että jos ei pidä varaansa niin meditaatioon varattu aika kuluu helposti "audiopelin" pelaamiseen.

Kiinnostavaa oli myös sovellusten tarjoama verkostoitumisen mahdollisuus. Meditaation päätteeksi oli suorastaan ilahduttavaa huomata, että samaan aikaan sovelluksen avulla mietiskeli yli 400 ihmistä ympäri maailmaa.

Puhelimen näytölle levittäytyvässä maailmankartassa pienet vilkkuvat pallot näyttivät missä kaikkialla maailmassa juuri nyt meditoidaan. Maailmankartalla välkyin minäkin omine tietoineni. Käyttäjät myös viestivät keskenään. Oman meditaationi päätteeksi huomasin, että nimimerkki Lena_U Saksasta oli laittanut profiiliini viestin ja kiittänyt yhteisestä meditaatiohetkestä. Miten huomaavaista! Näppäilin äkkiä takaisin oman vastakiitokseni.

Silmäkarkkia: Stop, Breathe & Think

Visuaalisesti houkuttelevaa käyttöliittymää on selvästi suunniteltu mobiilikäyttäjän tarpeet huomioiden. Sovellus tarjoaa mahdollisuuden selailla ja valita ohjattuja audiomeditaatioita eri teemoista (rentoutuminen, myötätunto, pelkojen voittaminen, menestyminen), mutta mahdollistaa myös räätälöidyn vaihtoehdon löytämisen, kun täyttää ”Miten voin tänään” -kyselyn.

Sovellus sisältää myös perustiedot siitä, mitä meditaatio on ja millaisia hyötyjä meditaatiosta saa.

Ohjatut meditaatiot ovat selkeitä, helposti ymmärrettäviä ja läpipuhuttuja. Puhe sidotaan hengitykseen ja sisällöissä vilisee meditaatiosanastoa, mutta ohjaus ei anna kovin pitkiä taukoja, jotta käyttäjä voisi keskittyä omaan meditaatioonsa. Jatkuva puhe alkaa jopa hivenen ärsyttämään. Harjoitukset suggestiivisine tunnepuheineen sopinevat paremmin rentoutumiseen kuin meditaatioon.

Oleellista säännöllinen harjoittelu

Meditaatio-opettaja ja kouluttaja Jarko Taivasmaa arvioi, että applikaatioiden avulla voi tehdä läsnäoloharjoituksia ja rentoutumista, mutta lyhyillä hiljentymispiipahduksilla ei vielä yksistään mietiskelyn tilaan pääse.

”Jos päivään ei liity pysyvää, pidempää meditaatioharjoitusta, voi olla vaikea saada tällaiseen lyhyeen harjoitukseen mukaan meditatiivisia elementtejä”, Taivasmaa kertoo.

”Minimeditaatioiden hyötyjä ei ole tieteellisesti testailtu ja itsekin suosittelen oppilailleni vähintään 20 minuutin meditaatioharjoitusta päivässä.”

Monipuolinen ja yhteisöllinen: Insight Timer

Monipuolisuudellaan hurmaava sovellus, jossa on erittäin hyvin toimiva ja säädettävä meditaatiokello muutamine eri äänivaihtoehtoineen. Sovellus tarjoaa myös vaihtelevan valikoiman ohjattuja meditaatioharjoituksia ja rentoutushetkiä. Sovelluksen ohjattuissa hetkissä plussaa oli se, ettei jokainen harjoitus ollut täysin läpipuhuttu vaan tilaa jäi myös hiljaisuudelle.

Extraa on mahdollisuus verkostoitua toisten meditoijien kanssa. Kartta näyttää reaaliaikaista maailmankarttaa sovelluksen käyttäjistä. Hyvän tavan mukaista on meditaation päätteeksi lähettää kiitosviestejä toisille käyttäjälle. Kartta on suorastaan koukuttava: käyttäjä nimeltä Yen on juuri tehnyt kävelymeditaation jossain päin New Yorkin osavaltiota. Nimimerkki Li0nheart on kuunnellut 25 minuutin ohjatun rentoutusharjoituksen Lyonissa. Katsopas vain! Yhteisöllisyyttä korostaa myös mahdollisuus liittyä eri ryhmiin, joissa meditoidaan jonkun yhteisen teeman tai menetelmän mukaan tai vaikka yhdessä aina tiettyyn kellon aikaan.  

Taivasmaan mukaan varsinaiset meditaation hyödyt syntyvät säännöllisestä harjoittelemisesta.

”Toisaalta, moni näistä sovelluksista ei tarjoakaan varsinaista meditaatioharjoitusta, vaan ne näyttävät perustuvan lähinnä tietoisuus- ja rentoutumisharjoituksiin.”

Taivasmaa myös miettii, onko aloittelijalle edes järkevää tavoitella meditaatiota kesken kiireisen työpäivän.

”Hektisestä avokonttoriarjesta loikkaaminen mielen tyhjyyteen vaatii joko pitkää kokemusta tai supersankarin keskittymiskykyä. Pahimmillaan yritys pakottaa mieli hiljaisuuteen äkkiseltään voi jopa vain lisätä levottomuutta”, Taivasmaa arvioi.

Ääntä ja pelillisyyttä: Relax app – for yoga and relaxation

Audiomaisemia tarjoava rentoutussovellus tarjoaa meditaation tai keskittymistä vaativan työn taustaksi sopivia erilaisia rauhoittavia äänimaisemia. Käyttäjä voi valita metsän, sateen, rantaelämän, nuotiopiirin ja vedenalaisen maailman äänipaletin, jossa äänielementtien osuutta voi itse säädellä. Nerokas menetelmä tarjoaa samalla vahingossa koukuttavan äänipelin, jonka säätelemiseen helposti hurahtaa – ja meditaatiohetki hupenee efektikikkailuun.

Käytin sovellusta testiaikana läsnäoloharjoituksen taustana. Äänet ovat pääosin laadukkaita ja miellyttäviä, mutta ovat meditaation taustaksi ehkä turhan ärsykkeisiä. Rentoutumiseen, nukahtamisen helpottamiseen tai keskittymistä vaativan työtehtävän taustaksi äänimatto sen sijaan sopii hyvin.

Pienet fyysiset herättelyt sopisivat Taivasmaan mukaan hyvin toimistoarkeen.

”Enemmän hyötyjä työpäivän keskelle voisi saada sellaisista läsnäoloharjoituksista, joilla tuodaan tietoisuutta tähän hetkeen kehon kautta. Ravistelut, taputtelut ja kevyt liikehdintä kannattaa ainakin ottaa sillaksi kohti rentoutumis- tai mietiskelyhetkeä.”

Sovellusten käyttöä Taivasmaa ei teilaa.

”Puhelimeen ladattavien merkkikellojen käyttö on meditaatiossa hyvin yleistä. Ja onhan hyvinvointia lisäävää se, että ottaa läsnäolon harjoituksia työpäivän lomaan”, Taivasmaa lisää.

”Se, että rentoutuu hetkeksi ja hengittää vapaammin, tuo myös liikkuvuutta ja rentoutta mieleen. Samalla ne toimivat valmistavina askeleina kohti varsinaista meditaatiota.”

Oma kokemukseni meditaatiosovelluksista oli rohkaiseva. Pienestä rauhoittumisesta tuli koko ajan vain luontevampaa ja hyppäys virikkeellisestä työarjesta hiljentymiseen sujuvoitui. Kahden viikon kokeilun jälkeen puhelimeeni ehdottomasti jää pari sovellusta vakikäyttöön.

Jutussa mainittiin sanapari kristillinen meditaatio. Mitä se on? Ja mikä tekee kristillisestä meditaatiosta erityisesti kristillistä? Asiasta kertoo oppilaitospastori Henri Järvinen ja samalla hän vinkkaa missä ja miten pääsee kristillisen meditaation pariin. Lue juttu: Mitä on kristillinen meditaatio? 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: