null Töölön kirkko sai alkuperäisvärinsä takaisin

Töölön kirkon ulkoseinä on siennaa, joka alun perin saatiin toscanalaisesta savesta. Kuva: Esko Jämsä

Töölön kirkon ulkoseinä on siennaa, joka alun perin saatiin toscanalaisesta savesta. Kuva: Esko Jämsä

Töölön kirkko sai alkuperäisvärinsä takaisin

Rakennuksessa näkyy sen suunnitelleen arkkitehti Hilding Ekelundin Italia-fanius.

Vasara on pieni, mutta pauke kaikuu kovaa. Töölön kirkon alttarikaiteella on iso hapsureunainen musta kangas. Kirkkotekstiilit kiinnitetään huomaamattomilla neppareilla, joiden vastakappaleita tekstiilikonservaattori Heidi Wirilander lyö alttarikaiteeseen.

Hän on konservoinut Töölön kirkon kirkkotekstiilejä. Kirkko valmistui 1930, mutta Wirilander epäilee, että vanhimmat kankaat ovat 1950-luvulta, osa ehkä vasta 1970-luvulta.

– Kirkkotekstiilien konservoinnissa pitää huomioida, että tekstiilien täytyy kestää myös kulutusta. Museota varten entisöitäessä ei ole samanlaisia vaatimuksia, Wirilander sanoo.

Kirkko remontoitiin Museoviraston valvonnassa. Yksi olennainen muutos sallittiin. Nykyluterilaisessa messussa halutaan, ettei papin tarvitse kertaakaan kääntyä selin seurakuntaan niin kuin vielä 1990-luvulla.

– Niinpä remontin yhteydessä alttaripöytä irrotettiin takaseinästä nykyisen liturgisen käytännön mukaisesti. Alttaritilan keskelle tehtiin uusi pienempi alttaripöytä, kertoo remontin pääsuunnittelija, arkkitehti Käpy Paavilainen.

Samalla uusittiin tärkeimmät kirkkotekstiilit, jotka suunnitteli taiteilija Heli Tuori-Luutonen ja valmisti Suomen Käsityön Ystävät.

Suuri osa remontista oli käsityötä

Remontti alkoi syyskuussa 2014. Hintaa hankkeelle tuli vajaat yhdeksän miljoonaa euroa. Urakka työllisti toista sataa ammattilaista.

Kirkko sijaitsee kalliotontilla. Vuosikymmenten kuluessa rakennuksen alle oli päässyt kosteutta, josta olisi voinut kehittyä vakava homevaurio. Osa lattioista piti repiä auki.

– Remontissa säilytettiin vanhat patterit, mutta muuten koko sähkö- ja ilmastointijärjestelmä uusittiin, kertoo työpäällikkö Martti Rissanen seurakuntayhtymästä.

Myös ensimmäisen kerroksen seiniä siirreltiin, sillä Töölön seurakunnan työntekijöitä on vaivannut tilanahtaus. Kirkkovieraan kannalta keskeinen osa remonttia oli kaikkien pintojen kunnostus ja restaurointi. Kirkon penkit ovat nyt alkuperäisväreissä, ja kirkkosalin apostoleja esittävät seinäreliefit vangitsevat katseen.

Kirkkosali sai uuden tammilattian, ja penkeistä kaivettiin esiin alkuperäinen väritys. Kuva: Sirpa Päivinen

– Valtava osa kirkon remontista oli puhdasta käsityötä. Tehtävät edellyttivät kunkin alan huippuammattilaisia. Muun muassa seinäpinnat ovat sellaisia, etteivät tavalliset lateksinlevittäjät voi niihin koskea, Rissanen sanoo.

Kirkkosalin käyttöön saatiin monipuolisuutta vähentämällä kiinteiden penkkirivien määrää. Samalla seiniin ja kattoon piilotettiin runsaasti nykyaikaista valaistus- ja äänentoistotekniikkaa.

– Valaisinjärjestelmällä saadaan nyt hyvin monipuolisia tunnelmia, ja palkin takana salin etuosassa on piilossa valkokangas videotykkiä varten, Rissanen luettelee.

Lajissaan ainutlaatuinen kirkko

Töölön kirkon suunnitellut arkkitehti Hilding Ekelund (1893–1984) oli tunnettu Italia-harrastuksestaan.

– 1920-luvulla Ekelund matkusti Alpeilta Sisiliaan koko Italian läpi ja imi paljon italialaisia vaikutteita, sanoo remontin toinen suunnittelija, arkkitehti, professori Simo Paavilainen.

Matkan tuloksena Arkkitehti-lehti julkaisi Ekelundin kirjoittaman ja omilla piirustuksillaan kuvittaman laajan artikkelin otsikolla Italia la Bella. Ekelundin töissä loistavat Italian värit, ja Paavilaisen mukaan tämä tekee myös Töölön kirkosta ainutlaatuisen.

 

Muun muassa seinäpinnat ovat sellaisia, etteivät tavalliset lateksinlevittäjät voi niihin koskea.

 

– Kirkon ulkoasun pääväri on sienna, jota alun perin sai ainoastaan Toscanassa olevan Sienan savesta. Sisäpuolen värinä taas on Napolin lähistöltä Pozzuolin maaperästä saatava punainen.

Remontissa kirkon alkuperäisväritys kaivettiin esiin Museoviraston valvonnassa, ja työhön osallistuivat Suomen parhaat väritutkijat.

– Omassa lajissaan kirkko on ainutlaatuinen. Värikkyydessään se vie 1920-luvun klassismin huippuunsa.

Remontin jälkeen huomaa, että reliefien varjot on suunniteltu niin, että teoksia katsotaan alhaalta.

Kuva: Sirpa Päivinen

Sunnuntaista 21.2. lähtien Töölön seurakunnan oma innovaatio, pop-messu, palaa takaisin Töölön kirkkoon. Messu alkaa kello 17. Saarnan pitää Mikko Saari, ja liturgina on Riikka Wikström. Messuisäntänä on Tuomas Meurman, bändin kapellimestarina Make Perttilä ja esilaulajana Mirkka Paajanen. Artistivieraana on Tiisu. Pop-messua vietetään kerran kuukaudessa.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: