null Treenattu Kristus hehkuu punaisena uudessa kappelissa

Suvelan kappelin lasitaideteos matkaa valosta varjon kautta takaisin valoon. Teoksen on suunnitellut taiteilija Hannu Konola. Kuva: Sirpa Päivinen

Suvelan kappelin lasitaideteos matkaa valosta varjon kautta takaisin valoon. Teoksen on suunnitellut taiteilija Hannu Konola. Kuva: Sirpa Päivinen

Hyvä elämä

Treenattu Kristus hehkuu punaisena uudessa kappelissa

Suvelan uuden kappelin alttaritaideteos on tilavan yksiön kokoinen ja painaa 1600 kiloa. Lasiteoksessa katseen vangitsee lihaksikas Kristus-hahmo.

Taiteilija Hannu Konola esittelee tyytyväisenä Espoon Kirstinmäkeen nousseen Suvelan kappelin alttaritaideteosta. Lasimaalaus sopii hyvin sisätiloiltaan vaalean rakennuksen arkkitehtuuriin.

"Teos Minä elän rajaa kirkkosalista näköyhteyden kadulle, mutta samalla se päästää valon sisään himmentyneenä. Teoksen yksityiskohdat näkyvät hyvin myös kadulle", Konola kertoo.

Visuaalisesti teos on matka valosta sinisen varjon kautta takaisin valoon.

Kuvien taustana on kappelin puisten sisäseinien pystylaudoituksen tyyliä toistava liukuvärjätty raidoitus.

"Raidoituksessa olen käyttänyt päävärejä, keltaista, punaista ja sinistä. Vertauskuvallisesti ne ovat Jumalan värejä", Konola kertoo.

"Kristus on tietoisesti treenatun näköinen eikä mikään ruipelo."

Treenatun näköinen Kristus

Lasitaideteoksessa katseen vangitsee ihmisenkokoinen ja punaisena hehkuva, lihaksikas Kristus-hahmo.

"Kristus on tietoisesti treenatun näköinen eikä mikään ruipelo. Teoksen viesti on, että ollaan voittajan puolella. Kristus elää keskellämme", sanoo Konola.

Taiteilija mainitsee teoksen nimen mukailevan pikkuserkkunsa Tuomari Nurmion käsialaa olevan laulun sanoitusta "Hän on täällä tänään".

Konola on maalannut karkaistulle lasille tehtyyn teokseen myös muita Raamatusta tuttuja kuva-aiheita.

Teoksesta löytyvät granaattiomena, kyyhkysiä, sydän, Kristus-hahmo ja kastetta symboloivia aaltomaisia kuvioita.

"Kirkkotaiteessa kyyhky on ollut Pyhän hengen symboli 200–300-luvuilta alkaen. Kyyhkyistä toinen pitää nokassaan rakkauden symbolia, punaista sydäntä. Toinen linnuista on rauhan vertauskuva."

Konola toivoo teoksen tuovan katsojansa mieleen valoa, iloa ja hartautta.

"Teoksen viesti on, että ollaan voittajan puolella."

Digitaalinen tekniikka apuna suunnittelussa

Lasimaalauksella on pinta-alaa 36,5 neliömetriä. Sillä on kokoa tilavan yksiön verran. Teos on 16,7 metriä pitkä ja 2,1 metriä korkea.

Teoksen suunnittelun Konola aloitti vuosi sitten syyskuussa. Ensimmäiset luonnokset hän sai valmiiksi joulukuun alussa.

"Luonnostelin teosta viime syksynä mökillä, kalastusreissujen jälkeen. Maalasin yksittäiset kuvat ensin öljyväreillä. Sen jälkeen valokuvasin ne ulkona. Teoksen työstämistä jatkoin tietokoneen kuvankäsittelyohjelmalla."

Valmiissa teoksessa digitaaliset kuvat on tulostettu tasolasille keraamisin värein, ja sen jälkeen lasi on karkaistu. Tässä vaiheessa värit sulavat kiinni lasiin.

Lasitaideteos koostuu seitsemästä elementistä. Yhteispainoa niillä on 1600 kiloa. Alareunastaan lasimaalaus on upotettu betonin sisään kymmenen senttiä. Ura on pehmustettu silikonilistalla.

"Lasimaalaus asennettiin paikoilleen toukokuussa. Elementtejä nostamaan tarvittiin kymmenen vahvaa lasiasentamisen ammattilaista."

Taiteilijan mukaan asentaminen paikoilleen oli projektin kriittisin vaihe.

"Jos lasi olisi osunut johonkin kovaan, niin se olisi hajonnut karkeaksi murskaksi", hän kertoo.

"Kirkkotaiteessa kyyhky on ollut Pyhän hengen symboli 200–300-luvuilta alkaen", sanoo taiteilija. 

Synnynnäinen tarinankertoja

Kuvataiteessa Konola pitää haastavimpana haluamiensa värisävyjen löytämistä.

"Oikean sävyn löytäminen vie usein päiväkausia. Vaikeimpia värejä ovat koboltinsininen ja punainen."

Taiteilijana Konolaa pidetään tyylillisesti naivistisena. Määritelmää hän pitää oikeaan osuvana.

"Olen synnynnäinen tarinankertoja, siksi naivistinen tyyli sopii minulle. Naivististen töiden lisäksi teen abstrakteja ja kubistisia teoksia. Töistäni löytyy niin ikään surrealistisia elementtejä."

Suvelan kappelin lasitaideteos on taiteilijan 56 lasimaalaus vuoden 1979 jälkeen. Konolan taidetta löytyy liki paristakymmenestä kirkosta ja kappelista, esimerkiksi Juankoskelta, Salo-Uskelan seurakuntayhtymästä ja Turusta, Pyhän Henrikin Ekumeenisesta Taidekappelista. Hänen lasimaalauksiaan on niin ikään Kirkkonummella, Espoon seurakuntien omistamassa Hvittorpin kokous- ja kurssikeskuksessa sekä Helsingissä Hietalahden krematoriossa.

"Toimin Ekumeenisen Taidekappelin taiteellisena johtajana. Syksyn aikana maalaan sinne useita öljyväriteoksia", hän kertoo seuraavista projekteistaan.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Espoon Suvelan vanhan kappelin myynti lykkääntyi – ostajat vetivät tarjouksensa pois

Ajankohtaista

Rakennus kiinnosti sekä katolista kirkkoa että afrikkalaistaustaista helluntaiseurakuntaa.


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.