null Tuoksuvia palloja ja runsaita hörsylöitä – myös joulukoristeilla on trendinsä

Nykyään kotia koristellaan jouluna myös pastellisin sävyin, tietää Weisteen tuotepäällikkö Helena Friman.

Nykyään kotia koristellaan jouluna myös pastellisin sävyin, tietää Weisteen tuotepäällikkö Helena Friman.

Tuoksuvia palloja ja runsaita hörsylöitä – myös joulukoristeilla on trendinsä

Joulutrendejä vierastava voi tukeutua perinteisiin. Esimerkiksi latvatähti pitää pintansa.

K. A. Weisteen myyntinäyttelyssä joulu suorastaan vyöryy tajuntaan, sillä huone on täynnä kimallusta ja värejä.

Kalle Weiste perusti yrityksen 1924. Nyt Weiste on Pohjoismaiden ainut joulukoristeita valmistava yritys. Euroopassakaan ei enää ole kovin monta valmistajaa”, kertoo Weisteen tuotepäällikkö Helena Friman.

Vaikka jouluna vaalitaankin perinteitä, ei joulukoristevalmistaja voi ammentaa pelkästään siitä. Uutta on oltava joka vuosi, jotta kilpailussa pysyy mukana. Nyt esimerkiksi uutta ovat vienosti tuoksuvat joulupallot.

”Täytyy olla visio ja ideoita siitä, mitä tehdään. Kalle Weiste oli ensimmäinen ideoija, ja siitä ketju on jatkunut katkeamattomana. Vahvan tuotesuunnittelun avulla pystytään kehittymään.”

 

Latvatähti on olennainen osa joulua nimenomaan Pohjoismaissa."

- Helena Friman
 

Briteissä ja Ranskassa latvassa on jotakin muuta

Frimanin mukaan koristeissa ei välttämättä näy kovinkaan paljon joulun symboliikka, vaan ne ovat enemmänkin tunnelmanluojia. Yksi joulun kristillisen luonteen merkki kuitenkin pitää pintansa: joulukuusen latvatähti.

”Latvatähti on olennainen osa joulua nimenomaan Pohjoismaissa. Britit eivät käytä tähteä ja Ranskassa kuusen latvassa on enkeli. Weisteellä latvatähti on hyvin vanha koriste ja nytkin niitä on tarjolla useita malleja.”

Mutta maailma muuttuu ja latvatähti on saanut rinnalleen meilläkin vaihtoehdoksi lumiukon. Vielä se ei ole kuitenkaan päihittänyt suosiossa tähteä.

Koristesuunnittelija seuraa sisustustrendejä

Tarkka sisustaja miettii joulukoristeensa huolella. Joulukoristeiden suunnittelijan pitää siis seurata sisustuksen trendejä.

”Sisustuksen trendit vaikuttavat tosi voimakkaasti joulukoristeisiin. Parikymmentä vuotta sitten valkoinen oli hankala väri myydä, mutta nyt se on ollut suosittu jo pitkään”, kertoo Friman. ”Koristeista on myös tullut suurempia ja runsaampia.”

Jos jotain väriä pitää olla valikoimissa aina, niin se väri on punainen.

”Punainen on monelle joulun väri. Suomessa myydään sen lisäksi paljon valkoista ja hopeaa.”

Suurin osa Weisteen tuotannosta menee vientiin, joten koristetrendejä täytyy haistella laajemminkin. Niinpä värejä riittää kirkkaista perusväreistä hempeisiin pastellisävyihin.

Pastellisia ovat esimerkiksi Baby's first christmas -pallot. Vaaleanpunaiset ja -siniset pallot lanseerattiin kahdeksantoista vuotta sitten.

”Vanhempi tytär on 19-vuotias, joten tuunasin pallon itse, jotta sain siihen oikean vuosiluvun”, naurahtaa Friman.

Koristeisiin keskittyneen yrityksen tuotepäällikkö onkin aina askeleen edellä muita: Helena Frimanin oman joulupuun uudet koristeet ovat niin uusia, että niitä ei ole vielä myynnissäkään.

Jaa tämä artikkeli: