null Uskotko?

Uskotko?

Ensi sunnuntai on 20. sunnuntai helluntaista. Sen aihe on Usko ja epäusko. Päivän raamatuntekstit ovat Ps. 78:1–8, Jes. 8:11–15, 2. Kor. 1:18–22 ja Joh. 9:24–38.

”Minä uskon, Herra”, mies sanoi ja lankesi maahan hänen eteensä.

Joh. 9:38

Sokeana syntynyt mies kohtasi Jeesuksen, joka paransi hänet. Syntyi hämmennystä ja fariseukset tenttasivat miestä tapahtuneesta. He eivät osanneet iloita parantuneen kanssa, vaan epäusko sai heidät ajamaan miehen ulos talosta. Ennen hän oli ollut syrjässä sokeutensa takia ja nyt parantumisensa takia. Merkillistä ja hämmentävää.

Vähän myöhemmin mies käy Jeesuksen kanssa keskustelun, jonka aikana Herramme kysyi: ”Uskotko ihmisen poikaan?” Miehen sydämen silmät avautuivat ja hän näki Jumalan rakkauden Jeesuksessa. Hän sanoi: ”Minä uskon Herra.” Armo avautui ja mies tajusi, ettei häntä enää työnnetä syrjään. Hän sai kuulua Jeesuksen joukkoon. Muutos miehen elämässä oli jo tapahtunut, olivat muut siitä mitä mieltä tahansa.

Välillä olen saanut nähdä ihmisten sydämen silmien avautumista ja uskon syntymistä. Kylmänä ollut sydän on lämmennyt ja rauha on tullut. Taakat ja synnit ovat jääneet ristin juurelle. Ulkoista paranemista ei välttämättä ole tapahtunut, mutta sisäinen muutos ja paraneminen ovat tapahtuneet.

Kerran eräs rouva totesi: ”Joskus näköjään ihmisen täytyy tulla todella sairaaksi, voidakseen tulla ikuisesti terveeksi.” Usko avautui sairauden keskellä. Ei tullut väliaikaista parantumista tässä ajassa vaan ikuinen terveys ja kutsu taivaan kotiin. Jumalan antama usko voitti epäuskon ja pelon.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.