null Uutta tulossa

Uutta tulossa

Ensi sunnuntai on 6. sunnuntai loppiaisesta. Päivän aihe on Uskon kestävyys ahdingoissa. Päivän raamatuntekstit ovat Ps. 85:2–8, Aam. 5:16–20, 1. Tess. 4:13–18 tai 2. Tess. 2:1–12, Matt. 24:1–14 tai Matt. 24:15–27.

Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä. Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua.

Matt. 24:7–8

Sodat, maanjäristykset, nälänhädät. Pommi-iskut ja tulvat. Elämme tässä maailmassa jatkuvasti ahdinkojen keskellä. Nämä ahdingot saattavat näyttää maailman kuolinkorahduksilta, mutta evankeliumissa luvataan niiden olevan synnytystuskia. Jotakin uutta on syntymässä. Synkkiä merkkejä seuraa lopulta Jumalan valtakunnan ilo ja riemu.

Ahdinkojen keskellä luovuttaminen, pakeneminen tai välinpitämättömyys ei ole oikea ratkaisu. Sen sijaan kristittyjä kutsutaan vastataisteluun: rauhantyöhön, oikeudenmukaisuuden edistämiseen ja katastrofien uhrien auttamiseen. Meitä kehotetaan rukoilemaan Isä Meidän -rukouksen sanoin: ”Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta”.

Ahdingossa kiusaukset kiertyvät usein epäuskon ympärille. Emme ymmärrä, miksi tapahtuu niin kuin tapahtuu. Ajatuksiin hiipi pelko siitä, että Jumala ei olekaan hyvä, että hän ei halua tai pysty vapauttamaan meitä pahasta. Jumala ei kuitenkaan ole hylännyt meitä ahdinkojen keskelle, vaan kehottaa meitä kaikissa tilanteissa turvautumaan ja luottamaan häneen. Rukouksesta saamme voimaa ja lujuutta kestää koettelemukset. Jumala on hyvä ja tahtoo meille hyvää. Jotakin uutta on syntymässä.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.