null Väitellään: Vantaalaiset autoilevat enemmän kuin helsinkiläiset, Pekka Räty!

Väitellään: Vantaalaiset autoilevat enemmän kuin helsinkiläiset, Pekka Räty!

HSL:n liikennetutkija Pekka Räty oli tekemässä liikkumistutkimusta, joka julkistettiin viime viikolla.

Vantaalaiset autoilevat enemmän kuin helsinkiläiset ja espoolaiset.

– Espoolaisten kanssa vantaalaiset ovat tasoissa. Kummassakin kaupungissa yksityisautoilu on yhtä yleistä. Helsinkiläisiin verrattuna vantaalaiset autoilevat enemmän.

Miehet käyttävät joukkoliikennettä vähemmän kuin naiset.

– Pitää paikkansa. Helsingin seudulla miesten matkoista 29 prosenttia tehdään joukkoliikenteessä, naisten 43 prosenttia.

Vain harva vantaalainen pääsee kävellen töihin.

– Kävellen tehtyjen matkojen määrä on Vantaalla kasvanut viimeisen neljän vuoden aikana. Iso osa niistä on varmasti työmatkoja. Myös pyöräily on yleistynyt.

Lapsiperhe ei selviä Vantaalla ilman autoa.

– Tätä tutkimus ei kerro, mutta se kävi ilmi, että 7–17-vuotiaat tekevät yhä enemmän matkoja henkilöautossa. Uskoisin, että se kertoo siitä, että lapsia viedään paljon harrastuksiin autolla.

Poikittaisliikenne Vantaalla vaatii lehmän hermoja ja rutkasti aikaa.

– Liikennemäärät poikittaisliikenteessä ovat kasvaneet. Toisaalta Kehä III:a on parannettu, poikittaisliikennettä on tehty sujuvammaksi ja siihen kiinnitetään yhä enemmän huomiota joukkoliikenteen suunnittelussa.

Nuoret suosivat joukkoliikennettä.

– Erityisesti yli 18-vuotiaat nuoret suosivat joukkoliikennettä. Nuorille ympäristöarvot ovat tärkeitä ja joukkoliikenne nähdään yhtenä tapana edistää ympäristönsuojelua. 65 vuotta täyttäneiden yksityisautoilu on yleistynyt.

Joukkoliikenne on kallista.

– En sanoisi, että näin on. Päinvastoin, hinta on jopa yksi niistä syistä, minkä vuoksi moni siirtyy yksityisautoilusta joukkoliikenteen käyttäjiksi. Sen lisäksi moni kannattaa sitä, että koko Helsingin seudulla olisi käytössä joukkoliikenteen yhtenäinen lippujärjestelmä.

Ruuhkamaksut olisivat pääkaupunkiseutulaisille kauhistus.

– Pääkaupunkiseudulla asuvista 43 prosenttia kannattaa ruuhkamaksuja, joiden tuotto menisi joukkoliikenteen kehittämiseen, 39 prosenttia vastustaa niitä.

Joukkoliikenteen suosio kasvaa pääkaupunkiseudulla.

– Tämä oli tutkimuksemme päätulos. Ihmisten liikkumista on tutkittu 50 vuotta ja ensimmäistä kertaa on näin. Syitä joukkoliikenteen käyttöön ei kysytty, mutta käsitykseni mukaan siihen vaikuttaa esimerkiksi joukkoliikenteen imago. Joukkoliikenne koetaan toimivaksi ja moni ajattelee, että se kuuluu kaupunkiympäristöön.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.