null Vantaalaisten turvamies

Turvallisuusasiantuntija Timo Varpula työskenteli aikaisemmin poliisina. Taustasta on ollut hyötyä nykyisessä työssä.

Turvallisuusasiantuntija Timo Varpula työskenteli aikaisemmin poliisina. Taustasta on ollut hyötyä nykyisessä työssä.

Vantaalaisten turvamies

Koulujen turvallisuus on Timo Varpulalle aivan muuta kuin valvontakameroita ja metallinpaljastimia.

Timo Varpula työskentelee Vantaan kaupungin turvallisuusasiantuntijana. Hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa kaupungin eri yksiköiden turvallisuuden kartoittamista, kouluttamista ja toimintaohjeiden laadintaa ongelmatilanteiden varalle.

Äskettäin hän opasti opettajia toimimaan kuristamistilanteissa, sillä joillakin oppilailla on tapana kuristaa toisiaan joskus ihan leikilläänkin ja tapaturmia on sattunut.

Varpulan työn pääpaino on koulujen turvallisuudessa. Hänelle soitetaan silloin, kun joukko oppilaita aiheuttaa jatkuvasti ongelmia tai raivostunut oppilas on käynyt opettajaan kiinni. Virka on Suomessa ainutlaatuinen.

— Syksyllä 2007 lähetin paperit kaupungille, että teiltä puuttuu tällainen turvallisuusalan yleistyömyyrä. Sitten tuli tapaus Jokela, joka vauhditti asioita. Tehtäväni vakinaistettiin tänä vuonna.

Aiemmin Timo Varpula työskenteli poliisina ja teki jo silloin paljon yhteistyötä koulujen kanssa.

— Taustastani on ollut hyötyä. Tunnen poliisin, lastensuojelun ja koulujen asiat ja osaan toimia nopeasti. Sen voin myös sanoa, että hirmu harva asia enää yllättää. Pelon ja vaaran kanssa tekemisissä oleminen on tuttua.

Yhteentörmäyksiä rajojen kanssa

Koulu on kuin yhteiskunta pienoiskoossa, ja siellä tapahtuu samoja asioita kuin muuallakin. On uhkaavia tilanteita, häiriköintiä ja väkivaltaa, mutta enimmäkseen ihan tavallista arkea ja hyvinvoivia lapsia.

Ongelmien taustalla on usein päihteitä, pahoinvointia ja rajattomuutta. Ongelmia syntyy, kun rajoihin ja kieltoihin tottumaton lapsi törmää siihen, että pitäisi elää tiettyjen sääntöjen mukaan.

— Kotiolot ja vanhempi–lapsi-suhde ei ratkaise kaikkea, mutta on eduksi, jos ne ovat kunnossa. Vanhempien pitäisi uskaltaa olla vanhempia ja kiinnostua lapsen elämästä. Jokainen äiti ja isä voisi vaikka miettiä, milloin on viimeksi käynyt lapsen huoneessa ja keitä lapsen kaverit ovat, Varpula kehottaa.

— Kun käyn puhumassa vanhemmille, sanon usein, että kun menette kotiin, kätelkää lastanne ja sanokaa, että "mä olen sun vanhempasi, kuka sä oikein oletkaan?".

Apua kannattaa pyytää ajoissa

Timo Varpulan työssä näkyy, että vanhemmat yrittävät vierittää kasvatustyötä yhä enemmän kouluille. Niinpä opettajia kouluttaessaan Varpula kohtaa ihmisiä, joilla ovat vähissä niin voimat kuin keinotkin. Opettajankoulutus ei ole antanut eväitä väkivaltatilanteisiin, eikä opettaja ole useinkaan tullut ajatelleeksi esimerkiksi sitä, millaisia viestejä hän antaa kehonkielellään.

Varpula opastaa näissä asioissa, mutta tärkeämpää olisi, että lasten ja nuorten kanssa töitä tekevät ja vanhemmat saataisiin yhteistyöhön ja opettajat uskaltaisivat pyytää ajoissa apua.

— Asioihin voi kuitenkin aina vaikuttaa. Esimerkiksi kiusaamiseen pääsee hyvin kiinni opetusjärjestelyillä.

Usein asiat helpottuvat jo sillä, että niihin puuttuu joku ulkopuolinen. Opettajalle nuori saattaa vain haistatella, mutta kun koululla käy poliisi, oppilas tajuaa, että asiaan suhtaudutaan vakavasti. Joskus järeältä kuulostava tapa puuttua asiaan voi olla helpoin.

Ilmapiiri ratkaisee paljon

Varsinkin niin sanotun kalapuikkokohun jälkeen Vantaa, koulut ja ongelmat on ollut yhdistelmä, joka kiinnostaa mediaa.

— Kouluissa tapahtuvat jutut ovat hankalia. Niitä ei voi oikein selitellä tai kertoa, mitä kaikkea tapahtumiin liittyy, koska ne menevät yksityisyyden suojan piiriin. Mieluummin otetaan lunta tupaan, Varpula toteaa.

Uutisoinnin varjopuolena on sen vaikutus ilmapiiriin. Siksi Varpula tekee yhteistyötä kaupungin tiedotuksen kanssa ja kannattaa tiukkaa linjaa.

— Mistä tahansa saa pelottavan tietyllä tavalla uutisoimalla. Jos jokainen tappelu uutisoidaan, pelko leviää nopeasti. Tietysti silloin, kun tapahtuu jotakin oikeasti merkityksellistä, meillä on tarvekin tiedottaa.

Turvallisuuden lisääminen kouluissa tarkoittaa Timo Varpulalle jotakin aivan muuta kuin valvontakameroita ja metallinpaljastimia. Kyse on ennen kaikkea varautumisesta, asenteista ja välittämisestä.

— Koulu on yhä turvallinen paikka. Tiedän sen, kun omatkin tenavat käyvät koulua Vantaalla. Ja sitä turvallisuuttahan tässä ollaan koko ajan rakentamassa.

Timo Varpula opasti opettajia toimimaan kuristamistilanteissa ti 24.11.

Jaa tämä artikkeli: