Janne Sivonen Reilun kaupan yhdistyksestä, viestinnän koordinaattori Sonja Holopainen ja kaupunginjohtaja Kari Nenonen arvonimen luovutustilaisuudessa.
Vantaasta tuli Reilun kaupan kaupunki
Vantaa on saanut Reilun kaupan kaupungin arvonimen. Arvonimi myönnetään kaupungille, joka sitoutuu tekemään hankinnoissaan eettisiä valintoja ja edistämään Reilua kauppaa. Kriteereihin kuuluu myös esimerkiksi se, että mukaan on saatu alueen yhdistyksiä, yrityksiä ja seurakuntia ja että kaupungintalolla on käytössä ainakin Reilun kaupan kahvia ja teetä. Lisäksi kaupungissa toimii kannatustyöryhmä, joka koordinoi hanketta.
Helsinki ja Espoo haastoivat Vantaan tavoittelemaan Reilun kaupan kaupungin arvonimeä kesällä 2014. Vantaan kaupunginvaltuusto päätti anoa Reilun kaupan kaupungin arvonimeä lokakuussa ja hakemus oli valmis tammikuussa.
- Reilun kaupan kaupunkina toimiminen tukee meidän arvojamme. Tämä on kestävän kehityksen hanke ja on jo lisännyt yhteisöllisyyttä, Vantaan kaupunginjohtaja Kari Nenonen sanoo.
Tällä hetkellä hankkeessa on jo mukana yli 50 työpaikkaa ja yritystä sekä yli 20 kahvilaa Vantaalla.
Reilun kaupan ideana on, että tuottajat saavat tuotteistaan kuten kahvista, teestä, ruusuista tai banaaneista aina takuuhinnan, vaikka maailmanmarkkinahinnat vaihtelisivat. Samalla maksetaan Reilun kaupan lisää, jonka voi käyttää yhteisöä kehittäviin hankkeisiin. Reilun kaupan järjestelmä toimii myös lapsityövoiman käyttöä vastaan ja kannustaa ympäristön kannalta kestävään viljelyyn. Viljelijät toimivat yleensä osuuskunnissa.
- Reilussa kaupassa on kyse niistä asioista, jotka suomalaisille ovat itsestään selviä kuten omilla jaloilla seisominen, Reilun kaupan yhdistyksen toiminnanjohtaja Janne Sivonen toteaa.
Kaikki Vantaan seurakunnat ovat olleet Reilun kaupan seurakuntia vuodesta 2012. Reilun kaupan kaupunkeja Suomessa ovat esimerkiksi Helsinki, Espoo, Pori ja Tampere. Janne Sivonen uskoo, että Reiluun kauppaan sitoutuneiden kuntien määrä Suomessa kasvaa nopeasti. Nykyinen hankintalaki mahdollistaa sen, että kuntien hankinnoissa voidaan painottaa myös eettisyyttä pelkän hinnan lisäksi.
Kuva: Ville Hörkkö.
Jaa tämä artikkeli: