Varikko on pieni YK
Bussiyhtiö Concordian taukotilassa Hakunilan varikolla kuljettaja Rikhard
Xu naurattaa työkavereitaan väittämällä, että kuuluu aasialaiseen mafiaan ja
vaatii suojelurahaa viisi euroa. Maksun myöhästymisestä lähtisi aina yksi
sormi.
Rikhard on taustaltaan yliopiston englanninopettaja Shanghaista. Hän tuli
Suomeen 20 vuotta sitten ja työskenteli aluksi maahantuontialalla. Kun
suomalaiset oppivat toimimaan itsenäisesti Kiinassa, Rikhardin kielitaitoa ja
maantuntemusta ei enää tarvittu. Hän kutsuu huvittuneena itseään Kiina-ilmiön
uhriksi.
Linja-auton ajokortin Rikhard sai vuonna 2003.
— Linja-autonkuljettajan työ on lama-aikana ulkomaalaiselle turvallinen,
Rikhard sanoo.
— Jokainen varikko on kuin pieni YK. Kuljettajina on paljon venäläisiä,
virolaisia, afrikkalaisia, arabeja ja eteläeurooppalaisia. Täällä
työskentelee myös toinen kiinalainen kuljettaja.
Bussimatkustajista riittää värikkäitä tarinoita. Rikhard on oppinut
kääntämään ennakkoluulot voitokseen.
— Kerran humalainen riehuja nimitteli minua neekeriksi ja mustalaiseksi.
Lopulta sanoin, että en ole kumpaakaan vaan vinosilmä, kommunistikiinalainen
ja erittäin väkivaltainen kansanvapautusarmeijan sotilas. Riehuja hiljeni ja
muita matkustajia nauratti kovasti, Rikhard kertoo.
Rikhard kehuu nykyistä työpaikkaansa, mutta muistaa aikaisemmasta paikasta
työnjohtajan, joka Rikhardin kokemuksen mukaan vihasi ulkomaalaisia.
Kiinassa Rikhard käy kahdesti vuodessa. Perhe — suomalainen vaimo ja kaksi
tytärtä — matkustaa joskus mukana. Erityisesti on ikävä kiinalaista
ruokaa.
Jaa tämä artikkeli: