null Vetreä 150-vuotias

Tikkurilan asemaa ei ikä paina.

Tikkurilan asemaa ei ikä paina.

Vetreä 150-vuotias

Tikkurilan nykyinen juna-asema on monelle ei-vantaalaisellekin tuttu, mutta harva edes huomaa sen vieressä nököttävää tiilirakennusta, Tikkurilan vanhaa asemaa. Syytä kuitenkin olisi, sillä rakennus ollut paikallaan kunnioitettavat 150 vuotta.

Kun Suomen ensimmäinen rautatie Helsingistä Hämeenlinnaan avattiin vuonna 1862, radan varressa oli viisi asemaa. Nyt alkuperäisistä on jäljellä enää Tikkurila. Rakennuksen käyttötarkoitus on tosin muuttunut, nyt asema on Vantaan kaupunginmuseona.

— Sanotaan, että 150-vuotias rakennus toimii oikein hyvin, jos vain sopeutuu olosuhteisiin. Kesällä on kuuma ja talvella ikkunoista vetää, museoamanuenssi Jaana af Hallström kuvailee.

Museolla ei pelätä Tikkurilan asemanseudun uudistumista, jopa päinvastoin. Nyt asema jää bussien taakse piiloon, mutta tulevaisuudessa se erottunee miljööstä paremmin.

Aseman 150-vuotisjuhlia vietetään kaupunginmuseossa torstaina 27. syyskuuta, jolloin oli myös aseman suunnitelleen arkkitehdin C.A. Edelfeltin syntymäpäivä. Juhlapäivänä alle 7-vuotiaita vantaalaisia houkutellaan rakentamaan junarataa veturipipari- ja mehupalkalla kello 10–11.30. Hieman vanhemmat voivat tutustua rakennukseen opastetuilla kierroksilla kello 12, 14 ja 16. Aseman arkkitehtuurista ja arkkitehdistä kiinnostuneillekin on omaa ohjelmaa. Pirjo Huvila luennoi C.A. Edelfeltistä kello 17.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.