Gurun opissa: Älä pidä turhaa meteliä itsestäsi

Gurun opissa: Älä pidä turhaa meteliä itsestäsi

Puhu vähemmän ja käytä enemmän aikaa Jeesuksen elämän ja opetusten mietiskelyyn, neuvoo munkki Tuomas Kempiläinen.

Jeesus ja risti kuuluvat yhteen. Risti kuuluu myös kristityn elämään. Kun katselet ristiä, vaikkapa korussa tai kirkossa, voit nähdä siinä lupauksen turvasta, armollisuudesta ja uudesta alusta. Siinä on myös lupaus kärsimyksen loppumisesta, vaikka se ei tässä elämässä toteudukaan. Se myös kutsuu meitä seuraamaan Jeesusta ristin tiellä ja ottamaan hänet esikuvaksemme.

"Korkeimpana halunamme olkoon mietiskellä Jeesuksen Kristuksen elämää ja vaellusta", kirjoittaa Tuomas Kempiläinen supersuositussa hengellisessä opaskirjassaan Kristuksen seuraamisesta. Se on Raamatun jälkeen luetuimpia kristillisiä kirjoja maailmassa.

 

Tuomas Kempiläinen eli 1400-luvulla Alankomaissa. Jo parikymppisenä hän lähti isonveljensä perässä Sint-Agnietenbergin luostariin, joka oli osa tuon ajan hengellistä uudistusliikettä devotio modernaa. Sen jäsenet halusivat elää yksinkertaista elämää ja seurata Jeesusta esikuvanaan.

Tuomaksen tehtäviin kuului luostariin pyrkivien hengellinen ohjaaminen. Alunperin hän kokosi kirjansa heidän opaskirjakseen. Se alkoi kuitenkin levitä nopeasti, ja siitä tuli hengellisen kirjallisuuden bestseller.

Tuomas itse ei piitannut julkisuudesta. Hänen kerrotaan olleen vaatimaton, vähäpuheinen ja yksinäisyyteen vetäytyvä. "Ole mielelläsi tuntematon, unohdettu eikä minään pidetty", oli hänen elämänohjeensa.

Kristuksen seuraaminen ei tarkoittanut Tuomakselle Jeesuksen elämän kirjaimellista seuraamista tai kärsimysten verisiin yksityiskohtiin samastumista. 

Tuomas ja hänen yhteisönsä suhtautuivat epäluuloisesti teologiseen spekulaatioon ja arvostelivat kirkon hengellistä velttoutta. He peräänkuuluttivat paluuta varhaisen kirkon yksinkertaisiin ihanteisiin. "Haluan mieluummin tuntea omantunnon vaivaa kuin tietää sen määritelmän", Tuomas kirjoittaa.

Kristuksen seuraaminen ei tarkoittanut Tuomakselle Jeesuksen elämän kirjaimellista seuraamista tai kärsimysten verisiin yksityiskohtiin samastumista. Hänelle tärkeämpää oli Jeesuksen elämän ja opetusten sisäinen mietiskely. Sitä kannattaa harrastaa, jos tahtoo "saada tosi valaistuksen ja päästä vapaaksi kaikesta sydämen sokeudesta", Tuomas toteaa.

Hänelle mietiskely ei ollut niinkään älyllistä pohdiskelua, vaan Jeesuksen esimerkin ja sanojen sisäistämistä. Kun Raamatun kertomuksia Jeesuksesta vain sinnikkäästi lukee ja mietiskelee, ne alkavat muuttaa ihmistä, Tuomas uskoi.

Paastonajan harjoitus

Varaa aikaa puoli tuntia. Tuomaksella on hyvä neuvo: Valitse sellainen aika, jolloin voit olla vapaana itseäsi varten. Mieti silloin Jumalan hyviä tekoja.

Ajattele, miten paljon päivässä menee aikaa lörpöttelyyn, juorujen kuunteluun ja kuljeskeluun. Voisitko löytää tarvitsemasi ajan hyvän mietiskelyyn?

Lue sellaista tekstiä, joka herättää itsetutkiskeluun. Voit aloittaa vaikka Jeesuksen puheesta, jossa hän käsittelee Jumalan salaisuuden tuntemista. Se löytyy Matteuksen evankeliumin luvusta 11, jakeet 25–30.

Ohjaajana Tuomas Kempiläinen

Alankomaalainen Tuomas Kempiläinen oli katolinen munkki, joka meni parikymppisenä Sint-Agnietenbergin augustinolaisluostariin ja eli siellä 70 vuotta. Siellä hän myös kuoli 91 vuoden ikäisenä vuonna 1471. Hän harrasti kirjojen kopioimista, ja hänen sanotaan jäljentäneen esimerkiksi Raamatun neljään kertaan. Hän myös luki ahkerasti hengellistä kirjallisuutta ja oli itse tuottelias kirjoittaja. Parhaiten hänet tunnetaan teoksestaan Kristuksen seuraamisesta (De Imitatione Christi), joka on käännöksinä levinnyt yli kieli- ja kirkollisten rajojen. Viimeisin suomennos siitä on Seppo A. Teinosen, ja se on julkaistu Kirjapajan kustantamana vuonna 2006.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: