null Gurun opissa: Miten kastevesi vaikuttaa?

Gurun opissa: Miten kastevesi vaikuttaa?

Jumalan siunaus pyhittää aivan tavallisen kraanaveden.

Kastevesi ei ole mitä tahansa vettä. Se on pyhää vettä.

Joskus vanhemmat pyytävät, että heidän lapsensa kastetaan erityisellä vedellä, jonka he ovat tuoneet esimerkiksi suvulle rakkaasta paikasta. Se voi olla järvestä, jonka rannoilla on vietetty lapsuuden kesiä, tai mökin läheisestä lähteestä. Vieläkin pappi saa toisinaan kastaa lapsen Laatokasta tuodulla vedellä. Käytännössä kastevesi voi olla aivan tavallista kraanavettä.

Vesi kertoo kasteen salaisuudesta. Martti Lutherin mukaan kaste on ”jumalallinen, pelastava, voimallinen ja armoa tulviva vesi”. Yhdessä saarnassaan hän kutsuu kastetta jopa armon vedenpaisumukseksi.

Jumalan sana ja siunaus pyhittävät kasteveden. Siinä hetkessä, jossa pappi valelee vettä lapsen päähän, Jumala ottaa hänet omakseen. Armon vesi kannattelee häntä läpi elämän.

Kun tuot lapsesi kastettavaksi, palaat omaan kastehetkeesi, vaikka et siitä todennäköisesti mitään muistakaan. Toivot samaa kasteen siunausta lapsellesi. Viisas pappi ei sinulta suurempaa uskoa odota.

Hän pyytää ehkä sinua tai jotakuta kummia lukemaan kastejuhlassa lasten evankeliumin, jossa Jeesus sanoo: ”Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.” Hän lisää vielä: ”Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.”

Lapsen usko riittää. Sinulta äitinä ja isänä kysytään vain luottamusta Jumalaan. Sitä lapsen ihmeellistä luottamusta, jolla hän tunnistaa äitinsä ja isänsä kaikista muista kasvoista. Samalla tavalla lapsi tunnistaa myös Jumalan, Taivaan Isän. Sylivauvakin kuulee lasten evankeliumin – omalla lapsen tavallaan.

Mitä teet juhlan jälkeen kastemaljan vedelle, armon ja siunauksen vedelle, jos et henno heittää sitä mihin tahansa?

Voit kaataa sen kotona viherkasville, josta voi tulla vaikka lapsen nimikkokasvi.

Ainakin kesäaikaan voit viedä veden pihalle tai rakkaaseen paikkaan luontoon. Tai ehkä istutat puun, kastelet sen kastevedellä, ja kerrot sitten joskus lapsellesi, miksi puu on istutettu ja mitä silloin rukoilitte, kun istutitte puun.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Hyvää pyhää: Etukäteen ei tiedä, mitä toisella on annettavana

Hengellisyys

Jumala ei asu vain miesten määrittelemissä pyhäköissä, vaan hän on siellä, missä häntä rukoillaan sielun syvyyksistä.


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.