Gurun opissa: Olet salaisuuden kantaja
Et ole yksin edes elämäsi vaikeimpina päivinä.
Piispa Ignatios on vangittu. Häntä kuljetetaan sotilaiden saattamana kohti Roomaa, jossa häntä odottaa kuolema villipetojen hampaissa. Kymmenen sotilasta vartioi häntä, kun hän kulkee nykyisen Turkin ja Kreikan halki Adrianmeren rannikolle ja sieltä laivalla Roomaan.
Eletään keisari Trajanuksen aikaa, noin vuotta 110. Ignatios on toiminut Syyriassa sijaitsevan Antiokian piispana. Kuten monet muutkin kristityt hän on nyt joutunut vainon kohteeksi
Vangin kahleitaan Ignatios kutsuu hengellisiksi helmiksi, joiden kaunistamana hän kulkee Jumalan tykö. Rooman seurakuntalaisilta hän pyytää jopa, etteivät nämä tekisi mitään, mikä estäisi häntä joutumasta petojen ruoaksi.
”Minä olen Jumalan vilja, ja petojen hampaissa tahdon tulla jauhetuksi, jotta minut havaittaisiin Kristuksen puhtaaksi leiväksi”, kirjoittaa Ignatios. Hän sanoo olevansa valmis seuraamaan Mestariaan vaikka kuolemaan asti. Niin hänelle myös kävi. Hän joutui petojen eteen Colosseumilla, ensimmäisenä tuhansista, jotka kuolivat siellä uskonsa vuoksi.
On olemassa kyseenalaista marttyyriutta ja sen ihannointia. Ignatios on toisenlainen esimerkki. Hän tietää, mikä häntä odottaa, mutta hän kantaa suurinta huolta siitä, miten muut selviävät.
Matkan varrella hänellä on mahdollisuus tavata lähettejä, joilta hän saa kuulla kotiseutunsa Syyrian kristittyjen tilanteesta. Ahdingonkin aikana hän rohkaisee heitä seuraamaan Kristuksen esimerkkiä. Kiukunpurkauksiin tulisi vastata sopuisuudella ja herjauksiin rukouksella. Kristuksen seuraajat tunnistaa lempeydestä, Ignatios muistuttaa kirjeissään.
Ignatioksen kirjeistä seitsemän on säilynyt. Ne ovat vanhin kristillisten kirjeiden kokoelma Uuden testamentin ulkopuolelta. Niistä saa hyvän kuvan ajasta, jolloin kristityksi tunnustautuminen saattoi olla kirjaimellisesti elämän ja kuoleman kysymys.
Kirjeissä Ignatios kutsuu itseään nimellä Teoforos. Se on kreikkaa ja tarkoittaa Jumalan kantajaa tai Jumalan kantamaa.
Nimi kuvaa hyvin Ignatioksen kutsumusta. Hän kantaa sisällään Jumalan salaisuutta ja se salaisuus kantaa häntä. Hän näkee, että kaikki kristityt ovat saman salaisuuden kantajia. Kirjeessään efesolaisille hän kutsuu heitä matkakumppaneikseen ja Jumalan kantajiksi. Hän kehottaa heitä tekemään elämässään kaiken ajatellen sitä, että Jumala asuu heissä.
Sinäkin kannat sisälläsi Jumalan salaisuutta. Aina kun ristit kätesi tai huokaat Jumalan puoleen, muistutat itseäsi siitä, mistä olet lähtöisin ja kenen luokse olet matkalla. Etkä ole matkallasi yksin, et edes vaikeimpina päivinäsi. Silloinkin on olemassa joku, joka on jo kulkenut sen päivän läpi ja kantaa sinua.
Vaikeina aikoina asiat pelkistyvät. Mitä muuta etsit tuskaisena hetkenä kuin sitä, että olisi oikeasti joku, joka on kokenut saman ja ymmärtää, mistä on kysymys?
Silloin kun omat voimasi ja uskosi murtuvat, ne murtuvat hänen käsiinsä, joka sinua kantaa. Ja ehkä on niin, että vain siten meistä voi tulla Jumalan salaisuuden kantajia.
Salaisuusharjoitus
Asetu hiljaa aloillesi. Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos.
Tunne, miten jokaisessa henkäyksessäsi on salaisuus: Jumala kantaa sinua ja sinä häntä.
Rukoile hiljaa jonkun toisen ihmisen puolesta. Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos.
Tunne, miten tuo toinen ihminenkin kantaa sisällään salaisuutta. Hänkin kantaa Jumalaa ja hänkin on Jumalan kantama, niin kuin sinä.
Ohjaajana Ignatios
Ignatios oli yksi varhaisen kirkon merkittävimpiä hengellisiä johtajia. Hän toimi vuoden 100 paikkeilla piispana Antiokiassa, joka oli Rooman valtakunnan tärkeimpiä kaupunkeja ja kristittyjen toiseksi tärkein kaupunki Jerusalemin jälkeen.
Ignatios tunnetaan seitsemästä kirjeestään, jotka hän kirjoitti, kun häntä kuljetettiin vangittuna Roomaan. Siellä hän kärsi marttyyrikuoleman todennäköisesti syksyllä 110.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Gurun opissa: Tiedätkö, mihin olet matkalla?
HengellisyysOmaa elämäänsä voi miettiä pyhiinvaelluksena. Niin teki englantilainen kattilanpaikkaaja John Bunyan.