null Hautausmaksut kallistuvat pääkaupunkiseudulla –  korotuspaineiden taustalla valtion säästöt   

Hautauspalvelumaksut koostuvat hautausjärjestelyihin liittyvästä asiakaspalvelusta, haudan avaamisesta, peittämisestä ja kunnostuksesta ja vahtimestaripalvelusta.

Hautauspalvelumaksut koostuvat hautausjärjestelyihin liittyvästä asiakaspalvelusta, haudan avaamisesta, peittämisestä ja kunnostuksesta ja vahtimestaripalvelusta.

Ajankohtaista

Hautausmaksut kallistuvat pääkaupunkiseudulla –  korotuspaineiden taustalla valtion säästöt   

Valtion kiristynyt rahapolitiikka iskee hautausmaksuihin. Niihin ei voida käyttää kirkollisveroja. Maksujen tulee olla samansuuruisia kirkkoon kuuluville ja kuulumattomille.

Pääkaupunkiseudun seurakunnilla on paine korottaa hautausmaksuja. Tähtäimenä on, että korotukset astuisivat voimaan ensi ja seuraavana vuonna. Hinnankorotukset koskevat hautapaikkojen ja hautauspalvelujen maksuja. Hautauspalvelumaksut koostuvat hautausjärjestelyihin liittyvästä asiakaspalvelusta, haudan avaamisesta, peittämisestä ja kunnostuksesta ja vahtimestaripalvelusta. Maksuilla katetaan myös hautausmaiden kunnossapitoa.

Hautaustoimilaki määrittää, että maksujen perusteiden tulee olla samat kaikille, joilla on oikeus tulla haudatuksi seurakunnan tai seurakuntayhtymän hautausmaalle.

Hautausmaksut ovat samansuuruiset kirkkoon kuuluville ja kirkkoon kuulumattomille

Korotuspaineiden taustalla vaikuttaa valtion rahoituksen väheneminen. Pääkaupunkiseudun evankelisluterilaisten seurakuntayhtymien osalta vähennys on yhteensä noin 9,6 miljoonaa euroa eli noin 39 prosenttia vuodesta 2024 vuoteen 2026 verrattuna.

Hautaustoimen kustannukset katetaan valtion rahoituksella ja hautausmaksuilla.  Näiden tulee olla samansuuruisia sekä kirkkoon kuuluville että kirkkoon kuulumattomille. Kirkollisveroilla ei  siis voida kattaa hautaustoimen kustannuksia eikä hautausmaiden ylläpitoa.

Espoon, Helsingin ja Vantaan seurakuntayhtymissä hintojen korotuksia koskevia päätöksiä valmistellaan ja käsitellään marras-joulukuun aikana. Vantaan seurakuntayhtymä tekee päätöksiä ensimmäisenä.  

Hautaustoimi on seurakuntien lakisääteinen tehtävä, jota valtio tukee.

Hautaustoimi on seurakunnille annettu lakisääteinen tehtävä, jota valtio osittain rahoittaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää vuosittain evankelis-luterilaiselle kirkolle rahoitusta hautaustoimeen, väestökirjanpitoon sekä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja irtaimiston ylläpitoon. 

Hautaustoimilain (6 §) mukaan seurakuntayhtymä voi periä maksuja hautasijan luovuttamisesta, hautaamiseen liittyvistä palveluista sekä haudan hoidosta. Maksut ja valtionrahoitus yhteensä saavat olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruiset eli hautaus ei tuota eikä se voikaan tuottaa voittoa.  

Eduskunnan säätämä hautaustoimilaki määrittää, että maksujen perusteiden tulee olla samat kaikille, joilla on oikeus tulla haudatuksi seurakuntayhtymän hautausmaalle, eli kaikille kaupungin asukkaille kirkon jäsenyydestä riippumatta.  Rintamaveteraanit ja heidän puolisonsa vapautetaan haudan lunastusmaksuista kokonaan. 

Kirkolliskokous päättää rahoituksen valtion rahoituksen jakamisesta

Kirkkohallituksen ohjeistuksen mukaan hautaustoimen maksutuloilla on katettava noin puolet seurakuntatalouksien hautaustoimen kokonaiskustannuksista.

Loput kustannuksista katetaan valtion rahoituksella, joka perustuu lakiin valtion rahoituksesta evankelisluterilaiselle kirkolle eräisiin yhteiskunnallisiin tehtäviin.  

Nyt suunnittelut korotukset Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla perustuvat sekä kirkkohallituksen suosituksiin että jo päätettyihin valtion rahoituksen vähennyksiin.

Korostuspaineet perustuvat valtion rahoituksen vähentämisen lisäksi kirkolliskokouksen omiin päätöksiin valtion rahoituksen jakamisesta seurakuntatalouksien kesken. Kirkolliskokouksen tekemät muutokset rahoituksen jakoperusteisiin kohdistuvat erityisesti suuriin seurakuntayhtymiin.

Vantaan yhteinen kirkkoneuvosto tekee päätöksiä hinnastoista 5.11. 

Vantaalla eniten korotustarvetta on tuhkahautausmaksuissa. Tuhkahautauksen kokonaishintojen korotus on noin 25 prosenttia vuonna 2026. 

Vantaan yhteisessä kirkkoneuvostossa on esityksenä, että muistolehtohautasijan lunastuksen ja hautauksen hinta nousee 422 eurosta 528 euroon, uurnahaudan lunastus ja hautaus 607 eurosta 751 euroon, sirottelu- ja holvihautasijan lunastus ja hautaus 356 eurosta 446 euroon. Ulkopaikkakuntalaisilta perittävät maksut ovat esitetyssä hinnastossa korkeammat. 

Vuoden 2027 osalta varaudutaan koko pääkaupunkiseudulla jälleen mahdollisiin lisätarkistuksiin, mikäli suunnitellut muutokset valtionrahoituksen jakoperusteisiin toteutuvat. 

Hautaustoimissa on jo toteutettu kustannuksia hillitseviä toimia, ja vuoden 2026 aikana kartoitetaan tarvittaessa uusia säästökeinoja, jotta hinnankorotukset eivät muodostuisi omaisille kohtuuttomiksi. 

Kirkkolain (36 §) mukaan kirkkovaltuusto päättää haudan lunastusmaksuista ja yhteinen kirkkoneuvosto hautaamiseen liittyvien palveluiden maksuista. 

Näin päätöksenteko etenee

Päätöksenteon aikataulusuunnitelma Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla maksuihin liittyvien asioiden selvitys ja valmistelu on parhaillaan käynnissä.

Niistä päättäviä kokouksia on loppuvuoden aikana suunnitteilla tämänhetkisen arvion mukaan seuraavasti: 

Vantaan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto 5.11. ja yhteinen kirkkovaltuusto 25.11 Espoon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto 17.11. ja yhteinen kirkkovaltuusto 17.12.  Helsingin seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto 27.11. ja yhteinen kirkkovaltuusto 11.12.   

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.