null Helpon rahan houkutus

Romaaniaan varten Pauliina Susi luki verkostomarkkinoinnin oppaita ja kävi yritysten tilaisuuksissa, mutta malttoi olla lähtemättä touhuun mukaan.

Romaaniaan varten Pauliina Susi luki verkostomarkkinoinnin oppaita ja kävi yritysten tilaisuuksissa, mutta malttoi olla lähtemättä touhuun mukaan.

Helpon rahan houkutus

Pauliina Susi kirjoitti romaanin verkostomarkkinoinnista.

Kukapa meistä ei haluaisi kuulla olevansa lahjakas ja rikastua? Moni haluaa myös olla mieliksi vanhalle armeijakaverille, jumpparyhmän naiselle, naapurille tai pikkuserkulle, joka yllättäen ottaa yhteyttä. Verkostomarkkinointifirmat tietävät tämän.

Vantaalaisen Pauliina Suden kolmas romaani Pyramidi (Tammi 2009) sijoittuu verkostomarkkinoinnin maailmaan. Trillerimäinen teos kertoo, kuinka ihmiset saadaan mukaan pyramidihuijaukseen ja mitä verkostomarkkinointi voi tehdä ihmissuhteille.

Tuttavan liikeidea

Kirja sai alkunsa vuonna 2005, kun Suden tuttava halusi esitellä uutta liiketoimintaideaansa.

— Arvasin heti, mistä on kysymys. Olin kauhuissani, mutta jollakin tapaa myös innoissani. Aihe nostatti tunteita ja ajattelin heti, että tästä haluan kirjoittaa.

Susi ei lähtenyt mukaan tuttavan liikeideaan, mutta osallistui yrityksen tilaisuuksiin ja luki aiheeseen liittyviä oppaita. Hänelle avautui maailma, jossa on mukana kunniallisia ja perinteikkäitä verkostomarkkinointiyrityksiä, mutta myös varsin kyseenalaisin periaattein toimivia.

Kun Suden romaani Pyramidi julkaistiin tänä keväänä, pyramidihuijaukset ja verkostomarkkinoinnin pimeät puolet olivat tulleet kaiken kansan puheenaiheeksi Wincapitan myötä.

Katalia keinoja

Kirjan tarina alkaa, kun kaupan kassalla työskentelevä vantaalainen Sini kyllästyy työhönsä ja alkaa uskoa verkostomarkkinoinnin mahdollisuuksiin. Enempää tarinasta ei voi kertoa, sillä romaani on hyvin juonivetoinen.

Pauliina Susi pitää verkostomarkkinointiyritysten keinoja nerokkaina. Emme niinkään tarvitse halpaa hammastahnaa tai riittoisaa pesuainetta, mutta kehut sekä lupaukset nopeasta rikastumisesta ja oman elämän herruudesta ovat houkuttelevia. Tietoa saa ripotellen: mitä enemmän sitoudut, sitä enemmän opit. Sosiaalinen paine on kova. Vaikka kirjan tarina on fiktiota, verkostomarkkinoinnissa mukana olleet ovat kiitelleet romaanin todentuntuisuutta.

Pauliina Susi kuunteli markkinointipuheet tyynesti, allekirjoittamatta mitään. Hänelle ajatus rikastumisesta vähällä työllä on utopiaa.

— Tai no, lottoan viikoittain. Mutta se menee kulttuurille ja kansanterveydelle, hän naurahtaa.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.