Hiljaisen viikon konsertissa kuullaan psalmeja pianolla ja saksofonilla
Iro Haarla yhdistää musiikissaan klassista ja jazzia.

Iro Haarla yhdistää musiikissaan klassista ja jazzia.

Hiljaisen viikon konsertissa kuullaan psalmeja pianolla ja saksofonilla

Iro Haarlan musiikin pohjana on kauneuden kaipuu.

Jazzpianisti-säveltäjä Iro Haarlan musiikissa sävelet kulkevat kipeiden tuntojen kautta kohti valon voittoa.

– Haluan musiikillani välittää ihmisille sellaisia tunne-elämyksiä, että heillä olisi voimavaroja kohdata vastoinkäymisiä, ja että he huomaisivat, kuinka hienoa elämä pohjimmiltaan on.

Useimmiten Haarlan sävellysten aiheet kumpuavat luonnosta. Vuodenaikojen vaihtelut vaikuttavat häneen voimakkaasti.

– Säveltäessäni psyykkaan itseni tiettyyn mielentilaan ennen kuin menen pianon ääreen. Saattaa olla, että järven rannalla olen kuullut ihmeellisen saundin – jää on rutissut ja vesi kulkenut jään alla, tai metsässä kävellessäni on tullut ajatus tai fiilis, josta syntyy sävellys.

Vuonna 2015 ilmestyneen Kirkastus-levyn sävellyksiin Haarla löysi aiheita Raamatun psalmeista. Hiljaisella viikolla näitä säveliä kuullaan Vantaan Pyhän Laurin kirkossa.

Musiikista tuli kaveri

Jo pienenä tyttönä Iro Haarla piti pianotunneilla käymisestä, mutta improvisoinnista hän todella syttyi. 10-vuotiaana hän pääsi opiskelemaan Sibelius-Akatemian nuoriso-osastolle.

– Jatkoin pianon soittoa osittain sen takia, että oopperalaulajaäitini niin toivoi sitä. Kävin Sibelius-Akatemian, ja olen koulutettu klassinen pianisti. Elämä vei minut kuitenkin muille musiikin alueille, erityisesti jazzin pariin. Koulutukseni vaikuttaa kuitenkin vahvasti siihen, miten sävellän ja soitan. Yhdistän klassista musiikkia ja jazzia.

Kun on joutunut miettimään asioita tuskan kautta, osaa antaa arvoa hyville asioille.

Lapsena Haarla vietti paljon aikaa kahdestaan isoveljensä kanssa. Vanhemmat olivat eronneet ja äiti teki aktiivisesti taiteilijauraansa ja eli vähän omissa maailmoissaan.

– Musiikki oli minulle kuin kaveri, johon turvauduin. Panin valot pois huoneesta, soitin pianoa ja tunnelmoin ja näin kaikenlaisia mielikuvia. Harjoittelin kyllä myös soittoläksyt. Silloin piti olla valot päällä, että näki nuotit.

Haarla kokee, että hänessä on edelleen nuo kaksi puolta: luova säveltäjä ja kurinalainen harjoittelija.

– Minun pitää saada ensin kappale soittamalla ilmoille ja sitten vasta kirjoitan sen nuoteiksi ja hion sitä.

Sävellys kärsimyksestä ja anteeksiannosta

Iro Haarla kertoo, että hän on kokenut elämässään raastavia menetyksiä ja vaikeita aikoja. Isä kuoli Haarlan ollessa 14-vuotias. Ensimmäinen puoliso kuoli yllättäen. Haarla toimi äitinsä omaishoitajana siihen asti, kun tämä kuoli vuonna 2012.

– Kun on joutunut miettimään asioita tuskan kautta, osaa antaa arvoa hyville asioille.

Jeesuksen kärsimyshistoria tuli Haarlalle läheiseksi ja tärkeäksi, kun reilut kymmenen vuotta sitten häntä pyydettiin tekemän sävellys UMO Jazz Orchestran Silent Music -konserttiin.

– Sävellykseni käsitteli pääsiäisen teemaa kiirastorstaista ylösnousemukseen asti. Minuun teki vaikutuksen se, millä tavalla Jeesus otti kärsimyksen vastaan. Hän pyysi isäänsä antaman anteeksi niille, jotka häntä ruoskivat. Siinä ilmentyy kaiken hyvyyden perikuva.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: