Namibia löysi uuden keinon käsitellä apartheidin ja sisällissodan traumoja, kun maassa otetaan käyttöön Palveleva Puhelin
Pinta-alaltaan laajassa Namibiassa on vain 2,5 miljoonaa ihmistä. Puhelin on sen vuoksi tärkeä.
Namibian evankelisluterilaisen kirkon läntiseen hiippakuntaan perustetaan palveleva puhelin. Sen toimintamalli seuraa suomalaista esikuvaansa.
– Namibian evankelisluterilaisen kirkon taannoisessa kyselyssä tuli voimakkaasti ilmi se, että kansalaisilla on hyvin monenlaisia ongelmia, ja piispa Veikko Munyikan johdolla tätä alettiin ratkoa, kertoo Espoon hiippakunnan asiantuntija Sirpa Tirri.
– Namibia on hyvin harvaan asuttu maa, jossa välimatkat ovat pitkiä. Kaikilla on kuitenkin puhelin. Kun kaksi vuotta sitten meiltä oli työntekijöitä vierailulla Namibian evankelisluterilaisessa kirkossa, puheeksi tuli suomalainen Palveleva Puhelin, joka herätti kiinnostusta, Tirri sanoo.
Hänellä itsellään on kahden vuosikymmenen mittainen kokemus Palvelevan Puhelimen toimivuudesta Suomessa, ja siksi Namibian evankelisluterilainen kirkko pyysi häntä käymään Namibiassa syyskuussa, jolloin puhelin aloittaa toimintansa.
Anonyymiys suojaa soittajaa
Palveleva puhelin syntyi alun perin Isossa-Britanniassa 1950-luvulla, jolloin anglikaanipappi Chad Varah kehotti lehti-ilmoituksessa itsemurhaa aikovia soittamaan omaan puhelinnumeroonsa. Syntyi kriisipuhelinmalli, joka löysi tiensä myös Suomeen.
– Kirkon ylläpitämä Palveleva Puhelin eroaa muista kriisipuhelimista siinä, että tässä vapaaehtoistyöntekijöillä on valmiuksia keskustella myös hengellisistä kysymyksistä. Juuri tämän sielunhoidon vuoksi muut kriisipuhelimet ovat ohjanneet asiakkaita kirkon Palvelevaan Puhelimeen, Sirpa Tirri sanoo.
Palvelevassa Puhelimessa ihminen kohtaa ihmisen ilman minkäänlaisia ennakkoasenteita.
Hänen mukaansa Namibia muistuttaa jonkin verran Suomea siinä, että omista asioista ei mielellään puhuta edes papille.
– Palveleva Puhelin perustuu anonyymiyteen. Soittaja ja vastaaja eivät kerro henkilöllisyyttään. Lisäksi Palvelevan Puhelimen päivystäjällä on ehdoton vaitiolovelvollisuus. Tämä suojaa sekä soittajaa että päivystäjää, Tirri sanoo.
– Palvelevassa Puhelimessa ihminen kohtaa ihmisen ilman minkäänlaisia ennakkoasenteita. Siinä ei myöskään synny auttajan valta-asemaa suhteessa avuntarvitsijaan, vaan kohtaaminen on tasaveroinen.
Apartheidin ja sisällisodan traumat nousevat pintaan vasta nyt
Namibia itsenäistyi vuonna 1990. Sitä ennen maan historia oli hyvin verinen. Toisen maailmansodan jälkeen Namibia joutui Etelä-Afrikan apartheid-hallinnon alaisuuteen. 1960-luvulla marxilainen Lounais-Afrikan Kansanjärjestö eli Swapo aloitti itsenäisyyssodan Etelä-Afrikan hallintoa vastaan. Sirpa Tirrin mukaan itsenäisyyssodan mutta myös sitä edeltäneiden apartheidin vuosikymmenten aikana syntyneet traumat alkavat tulla pintaan vasta nyt.
– Nuorten aikuisten keskuudessa on paljon toivottomuutta. Korkean työttömyysasteen myötä päihteidenkäyttö on lisääntynyt, Tirri sanoo.
Ihmisten elämää vaikeuttaa myös lisääntynyt väkivalta sekä niin sanotut intohimomurhat.
– Moni nuori nainen rahoittaa opiskelunsa ottamalla huomattavasti vanhemman varakkaan rakastajan, joka rahoittaa elämän. Kun näiden naisten oikeat poikaystävät ovat saaneet tietää salasuhteista, seuraukset ovat olleet kovia.
Aiempina vuosina Namibian hiv-tilastot kääntyivät laskuun, mutta nyt hiv on taas yleistynyt.
– Mainitut varakkaat herrat kantavat usein hiviä ja levittävät sitä, Tirri kertoo.
Hänen uskoo, että puhelinauttaminen tulee olemaan Namibiassa menestys.
– Suomessakin tilastot osoittavat Palvelevan puhelimen tärkeyden, vaikka täällä sitä on vähennetty. Todellisuudessa se on hyvin kysytty palvelu, olipa kyseessä sitten hakattu perheenäiti, yksinäisyydestä kärsivä leski tai koulukiusattu nuori.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Päätös: Kirkon Palveleva puhelin hoidetaan jatkossa Helsingissä vapaaehtoisvoimin
AjankohtaistaVuonna 2018 Palvelevaan puhelimeen tuli koko maassa yhteensä yli 80 000 puhelua.