Hyveet leviävät päiväkoteihin: rohkea puolustaa toista ja reilu leikkii kaikkien kanssa
Antti Kylliäisen luoma hyveet elämässä -malli auttaa tuomaan hyvän käytöksen päiväkodin arkeen.
Päiväkoti Hertta Länsi-Pasilassa heräilee uuteen päivään. Vanhemmat tuovat lapsiaan hoitoon ja lähtevät töihin.
Hertta näyttää aivan tavalliselta päiväkodilta, mutta sen kasvatusmalli on uudenlainen. Tämä on yksi ensimmäistä päiväkodeista, joka otti käyttöön hyveet elämässä -mallin viime keväänä. Hertan hyveet ovat nyt rohkeus ja reiluus. Päiväkodinjohtaja Inkeri Karhos kertoo, miten hyveet heillä näkyvät.
– Keskustelut lasten kanssa ovat syventyneet. Perustelemme hyveiden avulla syitä sääntöihin ja ohjaamme lapset miettimään toimintaansa hyveiden näkökulmasta. Hyveistä on hyötyä vuorovaikutustaitojen kehittymisessä.
Karhos kertoo, että mallin mukaista on tuoda hyveet kaikkeen toimintaan arjessa. Lapset uskovat kiellotkin paremmin, kun ne muistetaan perustella hyveiden avulla.
– Sanoitamme lasten kokemuksia koko ajan.
Jos vaikka lapsilla on kiistoja ja jollakulla paha mieli, niin päiväkodin aikuiset kertovat, miksi lapsi tuntee niin kuin tuntee ja miten hän voi päästä eteenpäin.
– Kehumme, kun joku on niin rohkea, että puolustaa kaveria.
Puhetapa tarttuu lapsiin ja he alkavat huomata itse, milloin he eivät ole reiluja. Sen jälkeen käytöstä on helppo muuttaa.
Työyhteisöistä päiväkoteihin
Hyveet elämässä -malli on 25 vuotta pappina toimineen eetikko Antti Kylliäisen käsialaa. Hän julkaisi vuonna 2012 kirjan Paksunahkaisuudesta suurisieluisuuteen, jossa hän sovelsi klassisen hyve-etiikan työelämään.
Kylliäinen alkoi kouluttaa työyhteisöjä aiheesta. Vuotta myöhemmin heräsi kysymys, voisiko sama ajattelu hyödyttää myös lapsia.
– Olin joulukahveilla Pakilan yläasteen opettajien kanssa, ja siellä mietimme tätä. Päätimme kokeilla, ja homma lähti heti lentoon.
Kylliäinen perehdytti ensin työntekijät ja veti vanhempainillat 40 päiväkodissa. Tänä syksynä avautui maksuton verkkosovellus (www.hyveetelamassa.fi), joka auttaa kasvattajia mallin käytössä alkuun. Verkkosivun ansiosta kiinnostus on levinnyt jo yli kahteensataan kouluun ja päiväkotiin eri puolille maata. Osallistujat valitsevat hyveet, jotka ovat tärkeitä heidän ryhmässään.
Hyveet ja arvot
Helsingin päiväkodeissa on myös arvot, joita on esitelty ryhmille vanhempainilloissa.
Antti Kylliäinen selittää, että hyveet ovat toisella tavalla yksilökohtaisia.
– Arvot ovat usein enemmän yläkäsitteitä, joiden on määrä ohjata kasvattajia. Hyveiden taas on tarkoitus tulla kasvatuksen myötä lasten ominaisuuksiksi.
Inkeri Karhoksen mielestä Helsingin kaupungin arvot ovat hyviä työkaluja.
– Hyveajattelun avulla olemme saaneet nämä arvot todella luontevaksi osaksi lasten kanssa käytävää keskustelua ja toimintaa. Hyveet ovat jotain sellaista, jota todella sisäistämme osaksi itseämme.
Reilummaksi kaveriksi
Kierrämme päiväkotia, jotta näemme, miten hyveet arjessa näkyvät. Tänään 3–5-vuotiaat askartelevat rohkeusmitaleita. Niitä he voivat katsoa, jotta muistavat, kuinka rohkeita ovatkaan. Pyöreän mitalin keskellä on kirjain R niin kuin rohkea.
Alle kolmevuotiaat näkevät nukketeatteriesityksen, jossa karhu ja jänis ovat ystäviä. Vaikka jänistä ensin pelottaa, he ottavat lähistölle tulleen yksinäisen mäyrän mukaan leikkiin ja kolmestaan heillä on entistä hauskempaa.
Eskarilaiset Leo, Daniel ja Markku pelaavat Troll trail -peliä, jossa ei kilpailla toisia vastaan vaan yhdessä. Lapset puhuvat reiluudesta. Markun ja Leon mukaan reilu kaveri leikkii kaikkien kanssa, ei vain oman parhaan kaverinsa.
Daniel kertoo, miten omasta epäreiluudesta voi päästä eroon, kunhan tiedostaa tilanteen.
– Kun minä olen ollut epäreilu, äiti on sanonut, että pitää olla reilu. Uskoin häntä ja muutuin vähän reilummaksi kaveriksi.
Hyveet mukaan koulutielle
Antti Kylliäinen tarjoaa hyveet elämässä -mallia ilmaiseksi lasten kanssa työskenteleville. Hän on kehittänyt vastaavat työkalut myös muun muassa hoivatyöhön, taloyhtiöiden toimintaan ja joukkueurheiluun ja miettii nyt, miten malli voisi toimia turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien tukemisessa.
– Tavoitteeni on laajempi muutos yhteiskunnassa.
Hänen mukaansa lapset innostuvat hyveistä kovasti ja heidät on helppo saada mukaan. Hän kertoo esimerkin päiväkodista, joka pääsi hyveiden avulla kiusaamisesta eroon parissa viikossa. Lapset puuttuivat kaikkeen näkemäänsä kiusantekoon ja totesivat kiusaajille, ettei heidän käytöksensä ollut reilua.
– Hauskinta oli, että lapset olivat ottaneet hyveet omikseen eskarissa, veivät ne mukanaan kouluun ja jatkoivat kiusaamisen kitkemistä myös siellä.
Antti Kylliäisen esimerkkejä hyveistä, joita päiväkodin kannattaa ottaa käyttöön:
– Anteeksiantavuus
– Kunnioittavuus
– Reiluus
– Rohkeus
– Suvaitsevaisuus
– Ystävällisyys
– Ole armollinen. Ei tarvitse olla täydellinen. Riittää, että kuljet oikeaan suuntaan.
– Luovu tiukasta roolistasi kasvattajana ja opi lapseltasi.
– Etsi malleja hyveistä kirjoista ja elokuvista.
– Hyvin pienikin voi oppia. Esimerkiksi myötätuntoa osataan osoittaa jo ennen puhumaan oppimista.
– Vähän vanhempien lasten kanssa keskustele siitä, mitä mikäkin hyve tarkoittaa. Kuuntele lapsen ajatuksia ja täydennä niitä tarvittaessa hienovaraisesti.
– Anna lapselle kiitosta aina, kun hän onnistuu toimimaan hyveiden mukaan. Nuhteleminen saa hänet puolustautumaan ja välttelemään vastuuta. Kehujen saaminen tuntuu lapsesta niin hyvältä, että sen haluaa kokea saman tien uudelleen.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Antti Kylliäinen toi Aristoteleen opit suomalaisiin päiväkoteihin ja työpaikoille – näin saat omat hyveesi käyttöön
Hyvä elämäAristoteles opetti, että hyveiden harjoittaminen antaa ainekset hyvään ja onnelliseen elämään. Antti Kylliäisen mukaan suomalaiset päiväkotilapset sovelsivat filosofin oppeja suoraviivaisesti.