null Ikonivärityskirja oudoksuttaa ortodoksipiispaa

Neitsyt Maria imettää ja luterilainen värittää. Kuva: Kaisa Halonen

Neitsyt Maria imettää ja luterilainen värittää. Kuva: Kaisa Halonen

Ikonivärityskirja oudoksuttaa ortodoksipiispaa

Voiko värittäminen olla rukousta?

Tänä vuonna suomalaiset eivät ilmeisesti ole tehneet juuri muuta kuin värittäneet. Kesällä havahduin siihen, että lähikaupan kassalla oli suurempi valikoima värityskirjoja kuin suklaapatukoita. Lokakuisilla Helsingin kirjamessuilla noin joka toisella osastolla oli tyrkyllä aikuisten värityskirjoja.

Kirjakauppaliiton mukaan 20:n lokakuussa myydyimmän tietokirjan joukossa on kuusi aikuisten värityskirjaa. Niiden nimet lupaavat mielenrauhaa ja mielenhallintaa.

Samoille markkinoille on nyt ilmestynyt Toivo ja Jaakko Heinimäen Ikonivärityskirja (Basam Books). Sen aiheita ovat erilaisten Jumalanäiti- ja Kristus-ikonien lisäksi esimerkiksi Nooan arkki ja Tuhlaajapojan paluu. Mukana on myös lännen kirkon pyhimyksiä kuten Katariina Sienalainen ja Franciscus Assisilainen.

Kuinkahan ikonien värittämiseen suhtautuu ortodoksi? Ortodoksisen kirkon piispa Arseni on perehtynyt ikonien teologiaan ja myös itse ikonimaalari. Hänen mielestään ajatus ikonivärityskirjasta on vähintäänkin outo.

– Opetustarkoituksessa voidaan koululaisille antaa ikonin väritystehtävä, jonka yhteydessä opettaja voi kertoa värisymboliikasta ja aiheen sisällöstä. Mutta se on poikkeustapaus.
 

Mutta jos se kutsuu ihmisiä rukoukseen ja hengellisten aarteiden äärelle, niin silloinhan se on täyttänyt tehtävänsä."
– Piispa Arseni
 

Arsenin mukaan värityskirja saattaa vahvistaa väärää käsitystä ikonista mekaanisena tuotteena. Jo 800-luvulla kirkko määritteli ikonilla olevan kaksi tehtävää: synnyttää rukouksen mielialaa ja opettaa. Näin ei välttämättä väritettäessä tapahdu.

– Ikonimaalarin on myös itse piirrettävä kuva, jonka hän maalaa. Tämäkään ei värityskirjassa toteudu.

Arseni pohtii, että ikonivärityskirjan kaltaisia keksintöjä syntyy ehkä siksi, ettei luterilaisella kirkolla ole elävänä käytössä samaa kuvallista perintöä kuin ortodokseilla.

– Itse en voi hyvällä tahdollakaan nähdä sitä perinteen ketjun osana. Mutta jos se kutsuu ihmisiä rukoukseen ja hengellisten aarteiden äärelle, niin silloinhan se on täyttänyt tehtävänsä.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: