Pääkirjoitus: Kiitos sinulle lukija! – lukijatutkimus osoitti, että lehti on tärkeä kontakti kirkkoon
Kirkko ja kaupungin lukijakunta on laaja, ja siihen kuuluu niin kirkon jäseniä kuin kirkkoon kuulumattomiakin.
Vuoden ensimmäisen painetun Kirkko ja kaupunki -lehden kansi ja keskiaukeama ovat aiempaa paksumpaa paperia. Kyseessä on tekninen muutos, joka tekee lehdestä jämäkämmän koneellista lajittelua varten. Mielellämme tekisimme koko lehden paksummalle ja vaaleammalle paperille, mutta tähän ei lehden julkaisijaseurakuntien talous anna myöten.
Kirkko ja kaupunki -median kustannuksista yli puolet muodostuu jakelu- ja painokuluista. Painetun lehden ilmestymistiheyttä on vuosien varrella jouduttu kustannussyistä vähentämään. Tilanne on siis sama kuin monella muulla medialla.
Kirkko ja kaupungista on viime vuosien aikana kehittynyt vahva verkkomedia, jota seurataan paitsi pääkaupunkiseudulla, myös muualla Suomessa. Verkko ja sosiaalisen median kanavamme eivät tunne maantieteellisiä rajoja.
Journalismin keskeinen periaate on, että sitä tehdään lukijoille. Kirkko ja kaupungin lukijakunta on laaja, ja siihen kuuluu niin kirkon jäseniä kuin kirkkoon kuulumattomia. Monessa kodissa, johon lehti jaetaan, asuu molempia. Verkossa median aiheet kiinnostavat hyvin erilaisia ihmisiä.
Viime keväänä tehdyn printin lukijatutkimuksen mukaan 72 prosenttia kirkkoon kuuluvista vastaajista, joita oli 553, ilmoitti lukevansa painettua lehteämme. Painettua lehteä luetaan melko tasaisesti kaikissa ikäryhmissä. Vasta 19–24-vuotiaissa lukijoissa verkkomedian lukeminen ylittää printin lukemisen.
Kolme tärkeintä laatusanaa, joilla lehteä kuvattiin, olivat ihmisläheinen, empaattinen ja luotettava.
Kirkkoon kuuluvista lukijoista 22 prosenttia vastasi lehden olevan ainoa tai lähes ainoa kontakti seurakuntaan. Yli 65-vuotiaissa tuo luku on 35 prosenttia. Tutkimuksen mukaan lukijat pitävät lehteä tarpeellisena ja luotettavana kirkkomediana sekä tärkeänä tietolähteenä seurakunnan tapahtumista. Joka kymmenes käyttää lehteä apuvälineenä henkilökohtaiseen hiljentymiseen.
Syksyllä teetimme myös toisen lukijatutkimuksen, johon vastattiin lehdessä olleen qr-koodin avulla. Vastaajajoukko, 197 vastaajaa, muodostui aktiivisista lukijoista. Heistä 77 prosentille lehden jutut tuovat sisältöä elämään. Kolme tärkeintä laatusanaa, joilla lehteä kuvattiin, olivat ihmisläheinen, empaattinen ja luotettava. Tutkimuksen sanallisessa osuudessa tuli ilmi hauska asia: lehdessä olevalla ristikolla on paljon ystäviä.
Tällaisen lukijoiden antaman palautteen edessä ei voi sanoa kuin kiitos. Pyrimme olemaan saamamme luottamuksen arvoisia.
Kirjoittaja on Kirkko ja kaupungin päätoimittaja.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee

Kaikki Kirkko ja kaupunki -median sisältö löytyy kätevästi uudesta mobiilisovelluksesta
AjankohtaistaVoit ladata sovelluksen maksutta älypuhelimellesi Google Play -kaupasta tai Applen AppStoresta.
