Kysyn vaan: Kuinka koulussa opetetaan tunnetaitoja?
Kuva: Eili-Kaija Kuusniemi

Kuva: Eili-Kaija Kuusniemi

Kysyn vaan: Kuinka koulussa opetetaan tunnetaitoja?

Ylästön koulu Vantaalta on ollut pilottikouluna Suomen Mielenterveysseuran Hyvää mieltä yhdessä -hankkeessa, jonka tarkoituksena on tukea ja lisätä tunnetaitojen opetusta kouluissa. Miksi tällainen projekti, luokanopettaja Petteri Avonius?

– Kyse on siitä, että koulussa opeteltaisiin enemmän ihan yleisiä elämisen taitoja. Uskomme, että tunnetaidoista on hyötyä muuallakin kuin koulussa.

Minkä ikäisille lapsille Ylästön koulussa opetetaan näitä taitoja ja millaisilla oppitunneilla?

– Ihan kaiken ikäisille, eri oppiaineiden tunneilla. Sitten meillä on erikseen niin sanottuja hyvän mielen tunteja, joilla keskitytään pelkästään tähän aihepiiriin.

Aikaisemmat sukupolvet eivät välttämättä oppineet ilmaisemaan tunteitaan vielä lapsena, esimerkiksi lapsen kiukkuun tai itkemiseen ei ole aina suhtauduttu kovin hyvin. Onko nykylasten helpompi näyttää tunteitaan?

– Kyllä lapset ovat nykyään huomattavasti vapautuneempia kuin aikaisemmat sukupolvet. Tunteita osataan näyttää ja nimetä paremmin.

Onko tunnetaitojen opettelulla ollut vaikutusta esimerkiksi omiin oppilaisiisi?

– Minusta tuntuu, että oppilaiden käyttäytyminen on muuttunut. Oppilaat ilmaisevat paremmin murheitaan ja mitä vaan muitakin tunteita. Se on myös auttanut ryhmähengen kehittymisessä.

Onko sinulla jotakin hyvää neuvoa siihen, miten lapselle voisi opettaa vaikka empaattisuutta?

– Näin äkkiseltään ei tule mitään yksittäistä vinkkiä mieleen, mutta ainakin keskustelu-kuuntelu-harjoitukset opettavat empaattisuutta. Myös siitä on hyötyä empaattisuuden kehittymisen kannalta, että oppii nimeämään omia tunteitaan.

Jaa tämä artikkeli: