Kysyn vaan: Miten diakoniatyöntekijä auttaa netissä?

Kysyn vaan: Miten diakoniatyöntekijä auttaa netissä?

Vantaan seurakuntien diakoniatyöntekijöille voi välittää yhteydenottopyynnön seurakuntien nettisivuilla. Miksi tällainen palvelu otettiin käyttöön, vastaava diakoniatyöntekijä Anita Salonen Tikkurilan seurakunnasta?

– Halusimme tarjota vantaalaisille helpon tavan ottaa yhteyttä. Oma kotiseurakunta ei ole aina ihmisille selvä, mutta lomakkeen kautta tullut yhteydenottopyyntö välitetään oikealle diakoniatyöntekijälle.

Millaisissa tilanteissa yhteydenottoa voi pyytää?

– Yhteyttä voi ottaa kaikenlaisissa mieltä askarruttavissa asioissa. Sähköpostitse tai puhelimessa löydämme yleensä tilanteeseen oikean auttamistahon.

Moni haluaa diakoniatyöntekijältä apua akuuttiin kriisiin. Kuinka pian työntekijä ottaa yhteyttä?

– Yhteydenottopyyntöjä seurataan arkipäivisin. Yhteyttä otetaan mahdollisimman pian. Joskus vastaamiseen voi mennä muutama päivä. Kiireellisissä asioissa kannattaa etsiä myös oman alueen diakoniapäivystyksen tiedot Vantaan seurakuntien nettisivuilta.

Vantaalaisille tarjotaan mahdollisuutta myös Skype-keskusteluun tai yhteydenpitoon sähköpostitse. Miksi?

– Joskus on tilanteita, ettei tapaaminen ole mahdollinen. Arki voi olla esimerkiksi pienten lasten kanssa sellaista, että on helpompi käydä keskustelua sähköpostilla tai Skypen kautta. Myös sairaus tai työssäolo voivat olla esteinä diakonin vastaanotolle tulemiselle.

– Uusilla yhteydenpitotavoilla ei haluta korvata henkilökohtaisia tapaamisia, vaan ne ovat lisänä niille, jotka eivät voi tavata diakoniatyöntekijää kasvotusten.

Onko netissä mahdollista saada myös pitkäaikaisempaa apua?

– Kyllä. Taloudellisen avun saamiseen liittyy edelleen henkilökohtainen tapaaminen, mutta keskustelusarja voidaan käydä netin välityksellä, jos yhdessä niin sovitaan. Kirkko tarjoaa myös kertaluonteista chat-mahdollisuutta. Monesti sekin auttaa.

Jaa tämä artikkeli: