null Kysyn vaan: Miten Yhteisvastuu-mainokset on otettu vastaan Vantaalla?

Kysyn vaan: Miten Yhteisvastuu-mainokset on otettu vastaan Vantaalla?

Yhteisvastuukeräyksen kotimaan kohteena on tänä vuonna saattohoito. Kampanjan mainoskuvat, joissa kuvataan kuolevia ihmisiä omaisineen, ovat herättäneet keskustelua ja jotkut seurakunnat kuten Rekola ovat kieltäytyneet niiden käytöstä. Millaista keskustelua mainoksista on Vantaalla käyty, diakoniasihteeri Eija Miettinen?

– Keräyspäälliköt ja yhdyshenkilöt seurakunnissa voivat vaikuttaa siihen, käytetäänkö julisteita ja mitä niistä käytetään. Mielipiteet vaihtelevat seurakuntien sisälläkin. Asia on koettu hyväksi, mutta kuvien tietynlainen rumuus puhuttaa. Kuvat ovat ihmisten mielissä aika latautuneita.

Onko keskustelua käytyä vain kuvista vai myös mainosten sloganista ”Lahjoita hyvä kuolema”?

– Enemmän kuvista, mutta jonkin verran myös sloganista. Joku on pohtinut, että parempi slogan voisi olla ”Lahjoita hyvä elämä ennen kuolemaa”, koska elämästähän saattohoidossa on vielä kysymys.

Miten yhteisvastuukerääjiä valmistetaan keskustelemaan aiheesta ihmisten kanssa?

– Keräyksen yhdyshenkilöt seurakunnissa briiffaavat kerääjiä.

Uskotko, että saattohoito on aihe, joka saa suomalaiset lahjoittamaan?

– Se ei ole aiheena helppo, mutta varmasti sellainen, jonka ihmiset kokevat tärkeäksi.

Osa keräyksen tuotosta menee ulkomaan kohteeseen, osa kotimaan kohteeseen ja lopun käytöstä voi päättää seurakunta itse. Mihin varoja aiotaan käyttää Vantaalla?

– Siitä ei ole vielä päätöksiä, mutta ideoita on kerätty. Vantaankosken ja Tikkurilan seurakunnissa on on mietitty saattohoidon vapaaehtoisten tukemista. Hakunilassa on ajateltu järjestää tapahtuma tai koulutus kotihoidontyöntekijöille.


 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.