Lähetyslentäjät tuovat apua ja toivoa tiettömien taipaleidenkin taakse
MAFin Ryan Unger tuomassa toivoa Etelä-Sudaniin huhtikuussa 2012. Kuva: Smiley N. Pool / MAF:n arkisto

MAFin Ryan Unger tuomassa toivoa Etelä-Sudaniin huhtikuussa 2012. Kuva: Smiley N. Pool / MAF:n arkisto

Lähetyslentäjät tuovat apua ja toivoa tiettömien taipaleidenkin taakse

Mihin sitä elämänsä käyttäisi? Janne Ropponen ryhtyi lähetyslentäjäksi.

Paksu pilviverho, pimeys. Sadepisarat hakkaavat lakkaamatta tuulilasia ja koneen runkoa. Oikealla ja vasemmalla salamoi. Myrskyn takana väkijoukko odottaa keskellään pahasti loukkaantunut mies, evankelista. Tuleeko apua? Onko loukkaantuneella toivoa?

Näissä tunnelmissa alkoi toiminnanjohtaja, liikennelentäjä Janne Ropposen ensimmäinen sairaslento Ugandasta. Nyt Ropponen on jo kokenut avustuslentäjä. Hän on vuosia kuljettanut apua ja toivoa maailman syrjäisiin kolkkiin MAFin (Mission Aviation Fellowship) eli Lähetyslentäjien palveluksessa. Kutsumuksen lentävään avustustyöhön hän sai parikymppisenä.

"Kuulin MAFinn tekemästä työstä kesän 1990 alussa. Tuolloin erityisesti pohdin, mihin elämäni käyttäisin. Seuraavana viikonloppuna olin Helsinki-Malmin lentokentällä ottamassa selvää asioista ja innostuin valtavasti."

Mukana hyvän tekemisessä

Innostus sai Janne Ropposen opiskelemaan lentäjäksi. Tie vei hänet ja hänen vaimonsa MAFin lähetyslentotyön tehtäviin. Ropponen työskenteli lähetyslentäjänä vuosina 1998–2005 ensin Ugandassa ja viimeiset viisi vuotta Mongoliassa. Viimeiset neljä vuotta hän on työskennellyt MAF Suomen toiminnanjohtajana ja edistänyt järjestön toimintaa Suomessa.

"Olen edelleen innostunut tästä työstä kuin pikkupoika. Lentokone ja tekniikka on valjastettu hyvän palvelemiseen. Siinä tiivistyy jotain hyvin oleellista. Meidät on kutsuttu olemaan mukana hyvän tekemisessä."

Tällä hetkellä MAFissa on Suomesta mukana viisi työntekijää perheineen. Eniten lentoja tehdään kehitysmaissa alueilla, missä etäisyydet ovat pitkiä ja maantiet vaikeakulkuisia ja turvattomia. Monet kehitysyhteistyö- ja lähetysjärjestöt sekä kansainväliset avustusjärjestöt, kuten YK ja WHO käyttävät MAFin palveluita. Lentokoneilla avustetaan terveydenhuollon ja opetuksen hankkeita, lennätetään apua katastrofialueille ja tehdään ambulanssilentoja.

 

Lentokone ja tekniikka on valjastettu hyvän palvelemiseen. Siinä tiivistyy jotain hyvin oleellista." Janne Ropponen, lähetyslentäjä

 

MAFin lentoja ei yleensä tehdä yöllä johtuen siitä, että kiitoratavalot puuttuvat operaatioalueilta. Jossain maissa olosuhteet ovat trooppiset, ja lentosää voi olla haastava. Kiitoradat ovat vaativia ja turvallisuustilanne arveluttava. Esimerkiksi Ugandan operaatiossa lentäjät joutuivat nostamaan lentokorkeuden kentän päällä kolmeen kilometriin ollakseen käsiaseiden kantaman ulkopuolella. Jerrykannullisella polttoainetta (20 litraa) pienlentokone voi lentää 20 minuuttia. Se usein jo riittää ihmishengen pelastamiseksi.

Katastrofityössä viimeisin suuri operaatio on ollut Nepalin maanjäristyksen uhrien auttaminen keväästä 2015 alkaen. Lennoilla on kulkenut yli 8 000 avustustyöntekijää ja potilasta. MAF palveli myös vuonna 2004 tsunamin iskettyä ja Haitin 2011 maanjäristyksen avustustyössä. Rahoitusta katastrofiavustustyöhön on saatu suomalaisten lahjoittajien lisäksi monista maista, kuten Iso-Britannian ja Sveitsin valtiolta.

Entä miten kävi vakavasti loukkaantuneen evankelistan, jota lähdettiin hakemaan myrskyrintaman läpi?

Hän kaikesta huolimatta menehtyi ennen kuin ehti sairaalaan.

"Myöhemmin kuitenkin kuulin, miten paikalliset ihmiset olivat saaneet rohkaisua siitä, että yritimme parhaamme", Janne Ropponen kertoo.

"Vaikka evankelista menehtyi, he sanoivat, että ’te olette meidän siskojamme ja veljiämme’. Tuntui, että vaivannäkömme ei ollut mennyt hukkaan."

Viesti lähimmäisenrakkaudesta oli mennyt perille.

Järjestö juhlii 40–vuotistaivaltaan Espoossa

MAF Suomi juhlii 40-vuotista taivaltaan kiertävällä lentokonenäyttelyllä, joka on esillä kauppakeskus Sellossa 1.10.–15.11.

Näyttelyssä on esillä OH-MAF -museolentokone, joka toimi elinkaarensa ensimmäiset 20 vuotta MAF:n lento-operaatioissa Afrikassa. Sitten kone siirrettiin suomalaisten lähetyslentäjien koulutuskäyttöön, jossa se palveli toiset 20 vuotta. Tämän jälkeen konetta on pidetty esillä näyttelyissä.

Haluaisitko lentokoneoppaaksi? MAF etsii nyt vapaaehtoisia kouluttautumaan lentokoneen yleisöoppaaksi. Vapaaehtoisten lentokoneopaskoulutus pidetään ke 5.10. klo 18–21 Leppäsiivessä, Alberganesplanadi 1, 2.krs. Ilmoittaudu koulutukseen: maf.fi/lentokoneopas.

MAFiin voi liittyä vapaaehtoisena tai lahjoittajana. Joidenkin osana voi olla kehitysmaissa tehtävään työhön lähteminen. Parhaillaan MAF kouluttaa vapaaehtoisia lentokoneoppaita esittelemään OH-MAF -lentokonetta juhlavuoden näyttelykiertueella. Oppaaksi tuleminen ei edellytä erityisiä esiintymistaitoja, sillä koulutuksessa kerrotaan kaikki tarvittava. Isoin juttu on, että on käytettävissä ja avaa lentokoneen oven vaikkapa lapsille, jotka istuvat lentokoneen päällikön paikalle ja antavat unelmien lentää.

Haluaisitko koota lentokoneen? Tule mukaan kokoamisporukkaan kauppakeskus Selloon la 1.10. aamulla. Ota etukäteen yhteyttä: maf@maf.fi.

Kiinnostaisiko työskentely MAFilla? Järjestöllä on parhaillaan avoinna maailmanlaajuisesti noin 80 vakanssia. Tehtäviä on talouden, hallinnon, tietotekniikan ja opetustyön ammattilaisille sekä lentotoimintaan liittyen mekaanikoille ja lentäjille. Katso lisää: maf.fi.

Kristillinen auttamisjärjestö siivillä

MAF (Mission Aviation Fellowship) on vuonna 1945 perustettu kristillinen järjestö, joka auttaa avustusjärjestöjä saamaan avun perille kohteisiin ilmateitse.

Tällä hetkellä MAF toimii maailmanlaajuisesti noin 30 maassa yli 130 lentokoneen avulla.

MAF Suomi perustettiin vuonna 1976.

Noin 50 suomalaista työntekijää on vuosien varrella ollut MAFin palveluksessa.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi