Lähisuhdeväkivallan uhri löytää usein syyn itsestään
Se voi alkaa jo papin aamenen jälkeisenä aamuna. Puoliso muuttuu väkivaltaiseksi. Miten tästä selvitään?
Oletko kokenut tai käyttänyt väkivaltaa? Millaista? Oletko saanut apua? Muun muassa tällaisia kysymyksiä esitetään odottaville äideille Espoossa.
Lokakuun alusta alkaen äitiysneuvolassa on käytäntönä, että asiakkaiden kanssa otetaan puheeksi lähisuhdeväkivalta. Tulevat äidit vastaavat aihetta koskeviin kysymyksiin, jotka pohjautuvat sosiaali- ja terveysministeriön ohjeisiin.
Espoolainen Rauni Kortesalmi on pitkään tehnyt lähisuhdeväkivallan vastaista työtä ja tuntee lähisuhdeväkivallan monet muodot sekä sen, miten väkivalta vaikuttaa sen kohteeseen.
Hän on ollut luomassa Naisten Linjaa sekä ohjannut pitkään vertaistukiryhmiä. Vuosituhannen vaihteessa hän oli mukana hankkeessa, jossa vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen sisällä tehtiin lähisuhdeväkivallan vastaista työtä. Hankkeessa tehtiin yhteistyötä myös adventtikirkon ja romanien kanssa.
Uhri löytää syyn aina itsestään
Väkivaltainen suhde voi jatkua vuosia eikä uhri näe omaa tilannettaan. Tekijä voi olla kodin ulkopuolella mitä miellyttävin ja perheestään huolehtiva henkilö, jota muut kehuvat, mutta kotona aivan toisenlainen. Tekijä osaa selittää asiat niin, että uhri löytää syyn aina itsestään.
Fyysisestä väkivallasta jää todistettavat jäljet, henkisestä tai hengellisestä ei mitään näkyvää. Kortesalmen mukaan henkinen ja hengellinen väkivalta ovat yhtä tuhoisia kuin fyysinen, ellei pahempiakin. Ne vaurioittavat uhrin psyykettä.
"Silloin kun parisuhteessa on väkivaltaa, mukana on aina pelon ilmapiiri. Henkinen väkivalta vaikuttaa uhrin identiteettiin ja hän miettii, olenko hullu ja sittenkin kuvitellut kaiken."
Hengellisessä väkivallassa usko tuo tilanteeseen lisäulottuvuuksia. Avioliitto on omantunnon kysymys etenkin tiukoissa hengellisissä yhteisöissä. Eroamisen kynnys on korkealla, sillä vihkilupaus tehtiin Jumalan edessä.
Aina on annettava anteeksi, kun Jeesus sanoi, että ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentä kertaa pitää tehdä niin.
Uskovainen uhri ajattelee, että tietenkin minun kuuluu antaa anteeksi, kun toinen sydämestään pyytää. Toistuvien anteeksi antamisten seurauksena jää näkemättä, miten raivokohtaukset traumatisoivat uhrin. Anteeksiantoa on silloin käytetty väärin.
Näiden seurauksena uhri joutuu uskon kriisiin ja kyselee, miksi Jumala voi sallia tämän tapahtuma minulle. Samaan aikaan tekijä voi kulkea kertomassa omaa versiotaan tarinasta uskonyhteisön jäsenille.
Kumpaa uskonyhteisö tukee: tekijää vai uhria? Suvut saattavat jakautua tällaisissa tilanteissa, kun osa uskoo tekijää ja osa uhria. Uhri voi joutua myös hengellisen puhuttelun kohteeksi.
Joku toinenkin on kokenut saman kuin minä
Ammattiapu ja vertaistuki ovat Rauni Kortesalmen mukaan tärkeä tuki uhrille. Ne auttavat uhria tunnistamaan tilanteen ja eheytymään. Saman kokeneet ihmiset auttavat sanoittamaan kokemukset. Lisäksi vertaistuki poistaa uhrin häpeää.
"Naisille on kaikkein vaikeinta puhua seksuaalisesta ja hengellisestä väkivallasta. Joskus vertaistukiryhmässä tulee esille, että uhri kohtaa kumpaakin."
Väliintulo on Kortesalmen mukaan tärkeä. Ulkopuolinen voi sanoa ääneen, että näin ei saa tehdä. Väliintulo on herättänyt väkivallan tekijöitä hakemaan apua itselleen. On tärkeää, että myös uhri saa apua selviytymiseen.
Kortesalmen mukaan väkivalta alkaa usein sitoutumisen, kuten avioliiton solmimisen jälkeen. Kuvioon liittyy suuri rakkauden tunne toisen taholta ja kiire edetä suhteessa.
"Tällaista henkilöä on syytä varoa", huomauttaa Rauni Kortesalmi, joka on kuullut lukuisia samankaltaisia tarinoita.
Täältä apua uhrille ja tekijälle:
Lyömätön linja maahanmuuttajille
Espoon seurakuntien perheasiain neuvottelukeskus
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Lähisuhdeväkivaltaan voi hakea apua vaikka koko perhe
Hyvä elämäKun apua hakevat yhtä aikaa sekä tekijä että kokija, saadaan usein nopeasti tuloksia. Turvakotien lisäksi apua väkivallasta irtipääsyyn saa avopalveluista.