null Myrskyluodon Maijan tarinasta tehtiin musikaali pikakelauksella

Laura Alajääski ja Aaro Wichmann ovat pääosissa Helsingin kaupunginteatterin Myrskyluodon Maija -musikaalissa.

Laura Alajääski ja Aaro Wichmann ovat pääosissa Helsingin kaupunginteatterin Myrskyluodon Maija -musikaalissa.

Hyvä elämä

Myrskyluodon Maijan tarinasta tehtiin musikaali pikakelauksella

Helsingin kaupunginteatterin esityksen parasta antia olivat taitavat näyttelijät ja Lasse Mårtensonin sykähdyttävä musiikki.

Helsingin kaupunginteatteri aloitti perusteellisen peruskorjauksen jälkeen syyskauden kotimaisella Myrskyluodon Maija -musikaalilla. Tätä aiemmin talon suurella näyttämöllä on esitetty vain yksi suomalaisen säveltämä koko illan musikaali, Härmäläiset vuonna 1979.

Anni Blomqvistin romaanisarja Ahvenanmaan saaristossa 1800-luvulla eläneestä Maijasta ja hänen traagisista vaiheistaan tuli tunnetuksi 1970-luvulla Åke Lindmanin ohjaamana tv-sarjana. Lasse Mårtenson sävelsi siihen sykähdyttävän musiikin.

Musikaalin toteutus siis loi odotuksia, varsinkin kun uusitussa talossa on nyt käytössä kansainvälisen tason näyttämötekniikka.

Kari Rentolan ohjaama, Seppo Parkkisen käsikirjoittama ja Maija Vilkkumaan sanoittama musikaali ei kuitenkaan lähtenyt odotettuun lentoon. Syynä on se, että Myrskyluodon Maijan tarinaa Jumalaa pelkäävässä kalastajayhteisössä vietiin varsinkin alussa eteenpäin turhan vauhdikkaasti – kuin pikakelauksella. Historiallinen ajanjakso taas pilkahti vain muutamassa kohdassa, kuten lukemaan opettelussa ja Maijan kirkottamisessa papin edessä, naisen kun ajateltiin olevan epäpuhdas synnytyksen jälkeen.

Aviomiehen, Jannen, menetys merelle oli Maijalle se kaikkein kovin isku.

Maijan tarina jää liiaksi taustalle

Väliajan jälkeen musikaalissa päästiin hieman syvemmälle, elämän, kuoleman ja uskon kysymyksiin, joita kovaa työtä ankarissa olosuhteissa tekevä Maija joutuu pohtimaan kohdatessaan erilaisia vastoinkäymisiä. Aviomiehen, Jannen, menetys merelle oli Maijalle se kaikkein kovin isku. Maijan tarina ja rakkaus Janneen olisivat silti voineet olla vielä enemmän keskiössä.

Myrskyluodon Maijana nähdään Laura Alajääski ja hänen Jannenaan Aaro Wichmann. Molemmat tekivät hyvää työtä sekä näyttelijänä että laulajana. Mieleen jäivät myös Eero Saarinen Maijan isänä ja Marjut Toivanen Maijan tätinä ja kätilönä. Traagisten sävyjen keskellä esitystä piristivät mainiot lapsinäyttelijät. Tanssijat taas olivat taitavia mutta valtasivat välillä liikaakin tilaa näyttämöllä.

Musikaalin lumovoima tuli parhaiten esiin musiikkikohtauksissa – kiitos siitä kapellimestari Eeva Konnulle ja orkesterille. Tarinaa pyrittiin myös tehostamaan valaistuksella ja erilaisilla teknisillä elementeillä, kuten pyörivillä veneillä ja nousevilla ja laskevilla kulisseilla, mutta uutta näyttämötekniikkaa olisi voinut käyttää vielä näyttävämmin.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Tämä kolahti: Kinky Boots -musikaalin sanoma koskettaa: Hyväksy toinen ihminen sellaisena kuin hän on

Hyvä elämä

Helsingin kaupunginteatterin uutuusmusikaalin drag queen Lola ja hänen tarinansa saa nauramaan ja itkemään.


Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.