null Pääkirjoitus: Kun koulun aamunavauksesta tuli ongelma

Puheenvuorot

Pääkirjoitus: Kun koulun aamunavauksesta tuli ongelma

Vakaumusten tasa-arvo voidaan mieltää kahdella tavalla. Toinen niistä ei ole tasa-arvoinen.

Sopiiko koulun aamunavauksissa rukoilla ja laulaa virsiä? Oulunsalolainen peruskoulu sai oikeusasiamieheltä huomautuksen seurakunnan päivänavauksista, kun koulu ei ollut varmistanut niille uskonnotonta vaihtoehtoa.

Jotkut koulut ovat ratkaisseet katsomuksellisen tasapuolisuuden niin, että aamunavauksissa ei saa olla mitään uskontoihin viittaavaa. Tällainen ratkaisu ei tietenkään ole tasapuolinen, sillä käytännössä se tekee uskonnottomuudesta ainoan sallitun katsomuksen.

Erilaisten vakaumusten tasa-arvoisuus voidaan mieltää kahdella tavalla. Joko niin, että uskonnot suljetaan kokonaan julkisen elämän ulkopuolelle. Yksityisasiaksi, jota ei pidä esitellä julkisesti. Toisaalta vakaumusten tasa-­arvo voidaan ajatella niin, että kaikki uskonnottomat ja uskonnolliset katsomukset hyväksytään julkiseen elämään sillä edellytyksellä, että ne suhtautuvat toisiinsa kunnioittavasti ja tasa-arvoisesti.

Toisesta vakaumuksesta kuulemisen ei tarvitsisi aiheuttaa allergista reaktiota.

Ensimmäinen malli suosii uskonnotonta yhtenäiskulttuuria. Sellaista ei tosin ole aidosti esiintynyt koskaan missään yhteiskunnassa. Sitä paitsi uskonnon pitäminen neljän seinän sisälle kuuluvana pelkkänä päänsisäisenä asiana osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä uskonnollisen elämänmuodon luonteesta.

Jälkimmäinen malli edustaa vakaumusten vieraanvaraisuuden ihannetta. Siinä eri uskonnollisilla yhdyskunnilla ja uskonnottomien vakaumusten edustajilla olisi tasaveroinen mahdollisuus järjestää katsomuksiinsa liittyviä tilaisuuksia kouluissa, esimerkiksi päivänavauksia ja omiin juhlapäiviinsä liittyviä hetkiä. Ne voisivat olla reilusti tunnustuksellisia eikä niitä tarvitsisi yrittää valepukea kekseliäin kierto­ilmauksin miksikään muuksi.

Toisesta vakaumuksesta kuulemisen ei tarvitsisi aiheuttaa allergista reaktiota eikä jokaista tilaisuutta varten tarvitsisi olla vaihtoehtoista toimintaa. Eri katsomuksien kannattajat voisivat osallistua arvostettuina vieraina toistensa tilaisuuksiin.

Meillä on vain tämä yksi maailma. Ja meidän on aivan välttämättä opittava elämään täällä yhdessä, vaikka meitä on tosi moneen junaan.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Tuore väitöstutkimus: Koulun tulisi tarjota mahdollisuus oppilaiden säännöllisille rukoushetkille – ”Moni nuori ei halunnut rajata rukoustilaa vain muslimien käyttöön”

Ajankohtaista

Tutkija Ulla Vähärautio-Halonen selvitti väitöstutkimuksessaan, miten maahanmuuttajien lasten uskonnollisuus toteutuu koulujen arjessa. Hänestä koulun ei tulisi pyrkiä uskontoneutraaliksi alueeksi, vaan olla kaikille katsomuksille avoin julkinen tila.



Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.