Päivä kirkon töissä: Tekniikan monitoimimies
Ainokainen. VIli Lahti on Suomen ainoa kirkon palveluksessa oleva studioisäntä. Hän työskentelee Mikael Agricolan kirkossa. Kuva: Jukka Granstrom

Ainokainen. VIli Lahti on Suomen ainoa kirkon palveluksessa oleva studioisäntä. Hän työskentelee Mikael Agricolan kirkossa. Kuva: Jukka Granstrom

Päivä kirkon töissä: Tekniikan monitoimimies

Studioisäntä Vili Lahti vastaa Mikael Agricolan kirkon audiovisuaalisesta tekniikasta. Hän on aina tullut hyvin toimeen teknisten laitteiden kanssa. Käyttöohjeita tarvitaan harvoin.

15.05 Työt alkavat iltapäivällä. Nukuin pitkään ja kävin kaverin kanssa kahvilla. Ajan kotoa Jätkäsaaresta Tuomiokirkolle noutamaan äänentoistoa, joka oli poikkeuksellisesti siellä lainassa.

15.13 Saan messubändin kitaristilta tekstiviestin kokoonpanomuutoksesta. Se on hyvä tietää äänentoiston vuoksi.

15.23 Roudailen kaiuttimia ja mikkejä turistien lomassa. Tuomiokirkko oli nuoruuteni kotikirkko. 22-vuotiaana pääsin nuorisokahvila God’s Gasin studioisännäksi vastaamaan livestriimauksista. Kymmenessä vuodessa työt ovat muuttuneet paljon.

16.06 Agricolan kirkolla vien tavarat varastotilaan, joka on aivan liian pieni ja tupaten täynnä. Vanhoja kirkkoja ei ole suunniteltu isojen tavaroiden säilyttämiseen.

16.12 Suntio Iina kertoo, että keittiössä on tuoretta kahvia. Pidän tauon.

16.25 Soitan Turvatiimin hälytyskeskukseen illalla käytettävistä savukoneista. Kerran kirkolle pamahti yllättäen joukko palomiehiä savusukellusvarusteissa, vaikka palovaroittimet eivät edes olleet ulvoneet.

16.30 Kytken paloilmaisimet pois ja ajastan ne menemään päälle messun jälkeen.

16.45 Keskustelen ohi mennen Agricolamessun tuottajan Nikon kanssa messun nettisivujen uudistamisesta. Työhöni kuuluu myös nettisivujen ylläpitoa ja graafista suunnittelua.

17.11 Kirkkosalissa valot, kaiuttimet ja 30-neliöinen valkokangas, jolle laulujen sanat ja videot heijastetaan, on rakennettu valmiiksi edellisenä iltana. Asettelen mikrofonit paikoilleen ja kaapelit kiinni.

18.00 Bändi tulee paikalle. Soittajat ovat vapaaehtoisia musiikin opiskelijoita ja ammattilaisia. Soundcheck sujuu rutiinilla. Digitaalisessa miksauspöydässä ovat tallessa edellisen messun asetukset.

18.40 Laitan kameran jalustoineen valmiiksi saarnan kuvaamista varten.

18.53 Kytken studiossa äänen nauhoituksen päälle. Kuva ja ääni tallennetaan erikseen ja yhdistetään editointivaiheessa.

19.00 Tarkistan pikaisesti, että valomiehillä ja screenin hoitajalla on kaikki kunnossa urkuparvella.

19.05 Screenille tulee viiden minuutin countdown messun alkuun. Siirryn miksauspöydän ääreen. Musiikkipitoisessa ja nuorekkaassa Agricolamessussa käy paljon pari–kolmekymppisiä. Nyt mukana on noin 70 ihmistä.

19.26 Saarna alkaa. Käyn laittamassa kameran päälle. Kun olen töissä, en juuri ehdi keskittyä siihen, mitä messussa puhutaan.

20.15 Messun päätyttyä menen siirtämään videon tietokoneelle ja pysäyttämään äänen tallentamisen. Kirkkosalissa soi taustamusiikki tietokoneelta. Sali on rauhoitettu rukousta varten.

20.21 Teen pikaisen äänen jälkikäsittelyn ja lähetän saarnan Nikolle, joka valitsee siitä myöhemmin editoitavan pätkän julkaistavaksi YouTubessa. Tarkistan myös videomateriaalin pikaisesti ja teen nopean värimäärittelyn helpottamaan jatkotyöstämistä.

20.56 Viimeiset rukoilijat siirtyvät kirkkokahveille. Aloitamme messun purkamisen. Niko ja toiminnanjohtajamme Henrik tulevat avuksi. Kannettavaa on paljon. Kymmeniä metrejä piuhaa pitää niputtaa. Hankalin vaihe on valtavan screenin purkaminen.

22.13 Kirkkosali on taas normaalissa kunnossa. Pääsen lähtemään kotiin ajoissa. Loma alkaa.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: